Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
DV-II-443-1-2/04
z 4 czerwca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
DV-II-443-1-2/04
Data
2004.06.04
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia
Słowa kluczowe
obrót wierzytelnościami
zwolnienia podatkowe
Pytanie podatnika
Dotyczą prawa do zwolnienia od podatku VAT prowadzonej działalności w zakresie obrotu wierzytelnościami.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy odpowiadając na pytanie Jednostki zawarte w piśmie z dnia 6 kwietnia 2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 9 kwietnia 2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, działając zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie wyjaśnia . Stan faktyczny zawarty w złożonym piśmie przedstawia się następująco: Dwuosobowa spółka cywilna prowadzi działalność, której przedmiotem jest zakup wierzytelności (windykowanych we własnym zakresie) i ich sprzedaż (w części). Z treści zapytania wynika, że przychodem wspólników są odsetki od ściągniętych wierzytelności oraz różnica powstająca przy zakupie wierzytelności tj. pomiędzy ceną nabycia a ich wartością nominalną. Wątpliwości Jednostki dotyczą prawa do zwolnienia od podatku VAT prowadzonej działalności w zakresie obrotu wierzytelnościami. Zdaniem Jednostki od dnia 1 maja 2004r. czynności, o których mowa są w świetle przepisów nowej ustawy o ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nadal zwolnione od podatku od towarów i usług. Odnosząc się do stanu faktycznego przedstawionego w piśmie Jednostki wyjaśniam co następuje. Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez usługi , o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się m.in. każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 powołanej ustawy. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych-stosownie do art. 8 ust. 3 w/w ustawy. W treści przedmiotowego pisma Jednostka powołała się na ogólne sformułowanie , iż prowadzi działalność polegającą na zakupie wierzytelności w imieniu własnym i na własny rachunek – zaklasyfikowaną w ,,Sekcji J w podkategorii 65.23.10 pod nazwą ,,usługi pośrednictwa finansowego pozostałe , gdzie indziej niesklasyfikowane.’’ Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy są zwolnione od podatku VAT. Zgodnie z poz. 3 załącznika Nr 4 do cyt. ustawy zwolnione od podatku VAT są usługi pośrednictwa finansowego zaklasyfikowane wg PKW i U jako ,,Sekcja J ex (65-67)’’ – z wyłączeniem usług ściągania długów oraz faktoringu (pkt 5 poz. 3 tego załącznika). Z powyższego zapisu wynika, że ustawodawca wyłączając ze zwolnienia od podatku VAT określone usługi pośrednictwa finansowego nie użył pojęcia ,, wierzytelności.‘’ W związku z powyższym dla prawidłowego określenia czy wykonywane przez Jednostkę usługi, o których mowa objęte są przedmiotowym zwolnieniem zgodnie z zał. Nr 4 do w/w ustawy, niezbędne jest ustalenie czy zakres tych usług obejmuje również usługi ściągania długów oraz faktoring. Obowiązujące klasyfikacje statystyczne dla celów podatkowych mogą nasuwać pewne wątpliwości w przedmiocie zaklasyfikowania usług o których mowa, lecz dokonanie prawidłowej klasyfikacji ciąży na podatniku. Podatnik jest zobligowany określić jakie konkretnie czynności - w ramach świadczonych usług wykonuje. Obowiązujące prawo uprawnia podatnika do korzystania z fachowej pomocy właściwych jednostek statystycznych, które wydają opinie w zakresie klasyfikacji usług. Wobec powyższego , jeżeli Jednostka wykonuje czynności – jak podała w przedmiotowym piśmie zaklasyfikowane do usług pośrednictwa finansowego pozostałe , gdzie indziej niesklasyfikowane (Sekcja J ex 65-67), które nie obejmują usług ściągania długów i faktoringu oraz innych usług wymienionych w poz. 3 pkt 1 - 4 i pkt 6 - 9 załącznika Nr 4 cyt. ustawy – to usługi te są objęte zwolnieniem na podstawie poz. 3 załącznika Nr 4 do tej ustawy. Natomiast w przypadku świadczenia przez Jednostkę usług pośrednictwa finansowego, które obejmują usługi ściąganie długów i faktoring lub inne usługi wyłączone ze zwolnienia od podatku VAT , o którym mowa w poz. 3 załącznika Nr 4 do w/w ustawy - to stosownie do art. 41 ust. 1 cyt. wyżej ustawy usługi te podlegają opodatkowaniu wg 22%-owej stawki podatku VAT. Podstawą opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 20, art. 30 - 32, art 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Dla czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innych usług o podobnym charakterze podstawą opodatkowania dla agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze jest kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi pomniejszona o kwotę podatku – stosownie do art. 30 ust.1 i 4 powołanej ustawy. Zasady dotyczące wystawiania przez podatników faktur określone zostały w art. 106 cyt. Ustawy. Na podstawie art. 106 ust. 1 powyższej ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15 tej ustawy są obowiązani wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży , datę dokonania sprzedaży , cenę jednostkową bez podatku , podstawę opodatkowania , stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy , z zastrzeżeniem ust. 2 4 i 5 tego przepisu oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 cyt. ustawy. Szczegółowe zasady wystawiania faktur , dane, które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania zawarte zostały w Rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. (Dz. U. Nr 97, poz. 971) Jednocześnie tut. organ informuje, że podatnicy przy spełnieniu określonych ustawowych warunków mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 w/w ustawy. Podmioty wymienione w art. 15 w/w ustawy, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust.1 i 9 tej ustawy lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3 cyt. ustawy mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne – stosownie do art.96 ust.3 powołanej ustawy. Natomiast podmioty wymienione a art. 15 cyt. ustawy nie objęte zwolnieniem od podatku, o którym mowa w treści powyższego przepisu zobligowane są do wypełnienia obowiązków rejestracyjnych wynikających z przepisu art. 96 tej ustawy. Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny zawarty w piśmie, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu udzielenia odpowiedzi. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.