Interpretacja Urzędu Skarbowego w Elblągu
PP1/443-123-I/04
z 29 października 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP1/443-123-I/04
Data
2004.10.29



Autor
Urząd Skarbowy w Elblągu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
odliczenie podatku od towarów i usług
wskaźniki przeliczeniowe


Pytanie podatnika
W jaki sposób ma być obliczony współczynnik (wskaźnik procentowy) do odliczeń częściowych realizowanego projektu?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu odpowiadając, zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) na wniosek z dnia 27.09.2004 r. (data wpływu 29.09.2004 r.), uzupełniony pismem z dnia 20.10.2004 r. (data wpływu 21.10.2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej odpowiedzi o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje:

Podatnik w swoim wniosku poinformował, że w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stara się o środki z ZPORR (Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego) na finansowanie projektu (inwestycji) prac remontowo-budowlanych całego swojego obiektu budowlanego.

Jednocześnie Strona podała, iż jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a prawo do odliczenia podatku naliczonego w 100% przysługuje jej tylko od zakupu towarów i usług, które będą służyły czynnościom opodatkowanym. Ponadto do towarów i usług, które są wykorzystywane do wykonywania czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, Podatnik stosuje odliczanie na podstawie wskaźnika.

W związku z powyższym Strona złożyła zapytanie, w jaki sposób ma być obliczony współczynnik (wskaźnik procentowy) do odliczeń częściowych realizowanego projektu, gdyż zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. do jego obliczenia uwzględnia się dane roku poprzedzającego, a Podatnik nie jest w stanie podać danego wskaźnika.
W uzupełnieniu wniosku z dnia 20.10.2004 r. strona precyzuje, iż trudno jest określić ww. wskaźnik w momencie, kiedy jeszcze rok się nie zakończył. Ponadto podaje, iż składając wniosek o środki do ZPORR Teatr nie może zagwarantować odzyskania podatku naliczonego odliczanego określonym wskaźnikiem, ponieważ w przyszłym roku może zaistnieć sytuacja, że odliczać będzie można jedynie od części związanej ze sprzedażą opodatkowaną, a wskaźnik na pozostałą część do odliczania od dokonanych zakupów będzie zerowy.

W ocenie strony podatek naliczony nie będzie kosztem kwalifikowanym w ramach realizacji projektu od zakupu towarów i usług odliczanym częściowo na podstawie ustalonego wskaźnika, natomiast w pozostałej części podatek od towarów i usług będzie kosztem kwalifikowanym przy realizacji projektu, ponieważ nie będzie można starać się o zwrot podatku naliczonego w Urzędzie Skarbowym.

Odnosząc się do zapytania Podatnika, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu wyjaśnia, że zgodnie z wolą ustawodawcy, prawo podatnika do obniżenia podatku o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług podlega istotnym ograniczeniom, w sytuacji gdy obok działalności opodatkowanej podatnik prowadzi działalność zwolnioną z opodatkowania lub nieopodatkowaną.

Regulacje art. 90 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), nakładają na podatników podatku od towarów i usług obowiązek odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami dającymi podatnikom prawo do odliczenia (sprzedażą opodatkowaną) i czynnościami nie dającymi podatnikom prawa do odliczenia (zwolnionymi od podatku i nieopodatkowanymi).

W przypadku gdy podatnik nie może precyzyjnie określić, jaka część podatku naliczonego wiąże się ze sprzedażą opodatkowaną, a jaka ze zwolnioną od podatku, tj. nie jest w stanie dokonać pełnego lub częściowego przyporządkowania podatku naliczonego poszczególnym kategoriom działalności, może on wówczas zmniejszyć podatek należny o taką część podatku naliczonego, która odpowiada procentowemu udziałowi wartości sprzedaży towarów opodatkowanych podatkiem w wartości sprzedaży ogółem.

W sytuacji gdy podatnik może dokonać bezpośredniego przyporządkowania tylko w odniesieniu do części podatku naliczonego, wtedy rozliczenie proporcjonalne może zostać zastosowane w stosunku do pozostałej części podatku naliczonego.

Ustawodawca w ust. 2 art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadził bardzo istotna zasadę, zgodnie z którą w sytuacji gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego podlegających odliczeniu, podatnik może zmniejszyć podatek należny o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do obniżenia podatku należnego.

Ustawodawca nakazał równocześnie, aby proporcję wskazaną powyżej ustalać jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności opodatkowanych w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu tych czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (ust. 3 art. 90 ustawy).
Proporcje te, zgodnie z ust. 4 art. 90 ustawy o VAT, należy określać procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, dla którego ustalana jest proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Ustalając daną proporcję, należy mieć na względzie fakt, iż do obrotu wskazanego powyżej nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu:

  • dostawy towarów zaliczanych do środków trwałych, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności,
  • transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 w poz. 3 ustawy, zawierającym listę usług pośrednictwa finansowego, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Z kolei do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż te, które zostały określone w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ust. 8 art. 90 ustawy o VAT, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym:

  • nie osiągnęli obrotu z uwagi na nie prowadzenie zarejestrowanej działalności, lub
  • u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł,
    są zobowiązani przy obliczaniu kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od podatku należnego przyjmować proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

W ust. 9 art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zezwolił, aby zasada opisana powyżej mogła być stosowana przez podatnika, który uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa powyżej, byłaby niereprezentatywna.
Przepis ten ma również zastosowanie w sytuacji, o której mowa w art. 163 ust. 1 ww. ustawy, tj. jeżeli w 2003 roku podatnik osiągnął obrót przekraczający kwotę 30.000 zł z tytułu wykonywania czynności, które zgodnie z przepisami ustawy podlegałyby opodatkowaniu lub nie podlegały opodatkowaniu, przy obliczaniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w okresach rozliczeniowych od maja do grudnia 2004 roku przyjmuje się proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3-8, wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003 roku z wykonania tych czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z ustawy. W przypadku, gdy podatnik uzna jednak, że w odniesieniu do niego kwota osiągniętego w 2003 roku obrotu byłaby niereprezentatywna, stosuje się art. 90 ust. 9.

Wreszcie prawodawca stwierdził, iż podatnik, u którego proporcja określona zgodnie z zasadami przedstawionymi powyżej przekroczyła 98%, ma prawo do obniżenia podatku należnego o cały podatek naliczony przypisany czynnościom opodatkowanym. Natomiast w sytuacji, gdy proporcja ta nie przekroczyła 2%, nie ma on prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, przypisany czynnościom opodatkowanym.

Biorąc po uwagę powyżej przytoczone przepisy w sytuacji opisanej przez podatnika organ podatkowy stwierdza, że Podatnik może skorzystać z regulacji wynikającej z art. 90 ust. 9 ww. ustawy.

Zasady postępowania dotyczące korekty podatku naliczonego odliczonego wg. przepisów art. 90 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, regulują przepisy art. 91.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu nie podziela zatem stanowiska Podatnika co do możliwości uznania naliczonego podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego, w części w jakiej nie przysługuje jego odliczenie od podatku należnego.

W przypadkach braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego) lub w przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku) podatnicy mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych jak i osób prawnych.

W opisanej przez Podatnika sytuacji nie ma zatem podstaw do zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych.

Powyżej udzielona przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu odpowiedź o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczy stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszej interpretacji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj