Interpretacja Urzędu Skarbowego w Szczytnie
USVIII/443-72/04/BZ
z 25 października 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
USVIII/443-72/04/BZ
Data
2004.10.25
Autor
Urząd Skarbowy w Szczytnie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku
Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo
podatek od towarów i usług
świadectwo homologacji
Pytanie podatnika
Zapytanie podatnika dotyczy:
1) prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa do napędu tego pojazdu. 2) czy można stosować zasady wynikające z dyrektyw Rady Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, pomijając zasady prawa krajowego (powołano tutaj wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie nr C-268/83).
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczytnie, w odpowiedzi na pismo z dnia 30 września 2004 r. (data wpływu 05.10.2004 r.), na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa do samochodu ciężarowego nie posiadającego świadectwa homologacji. Z treści złożonego wniosku wynika, iż w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykorzystuje Pan samochód ciężarowy marki IVECO (wersja skrzyniowa) o ładowności 1050 kg i 3 miejscach, wyprodukowany po roku 1984, nie posiadający świadectwa homologacji. Zapytanie Pana dotyczy:
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5. W myśl art. 86 ust. 3 cyt. ustawy, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru: Ad 1.
W świetle powyższego, podatnikowi nie przysługuje prawo obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego od nabywanych paliw silnikowych wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż wyliczona wg powyższego wzoru. Tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1 stycznia 1984 r., zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35).Pierwsze świadectwa homologacji typu, zostały wydane przez Ministra Komunikacji z datą 31 stycznia 1984 r. Świadectwa homologacji przechowywane są w Ministerstwie Infrakstruktury oraz przez podmiot (producenta, importera), dla którego zostało ono wydane.
Biorąc powyższe pod uwagę będzie Panu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup paliwa do przedmiotowego samochodu (którego dopuszczalna ładowność obliczona wg ww. wzoru jest niższa niż dopuszczalna ładowność wynikająca z dowodu rejestracyjnego). Powinien Pan jednak, co do zasady, dla celów dowodowych posiadać wyciąg ze świadectwa homologacji lub odpis decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji. Jednakże, zdaniem tutejszego organu podatkowego, w przypadku użytkowania samochdu, który bezspornie jest samochodem ciężarowym, tj. konstrukcyjnie przeznaczony jest wyłącznie do przewozu towarów, odliczenie podatku przysługuje na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ad 2. Powołane orzecznictwo ETS oraz inne nie przytoczone tutaj rozstrzygnięcia, w pełni potwierdzają zasadę, że odliczenie podatku jest fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z zasady neutralności VAT i każdy przypadek jego ograniczenia musi wynikać wprost z przepisów prawa, i to wyłącznie tych, które zostały wydane w zgodzie z Dyrektywą. Szósta Dyrektywa Rady z dnia 17 maja 1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej, ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG), pozostawia państwom członkowskim sporo swobody w ustalaniu zarówno dokumentacji służącej odliczeniom, jak i samego zakresu odliczeń. Żeby się o tym przekonać, wystarczy zapoznać się z art. 17.7 Szóstej dyrektywy, według którego państwa członkowskie mogą, z okresowych przyczyn ekonomicznych, całkowicie lub częściowo wyłączyć niektóre dobra kapitałowe lub inne z systemu odliczeń. Aby utrzymać identyczne warunki konkurencji, państwa członkowskie mogą zamiast zakazywać odliczeń, opodatkować towary wytworzone przez podatnika we własnym zakresie, zakupione we własnym kraju lub importowane w ten sposób, by podatek nie przekroczył VAT, którym byłoby obciążone nabycie podobnych towarów. Jednakże, jeżeli podatnik uzna, iż przepisy krajowe nie są zgodne z przepisami unijnymi, nie ma on obowiązku stosować przepisów krajowych i może wprost powołać się na normy Pierwszej i Szóstej Dyrektywy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.