Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-350/12/BK
z 14 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-350/12/BK
Data
2012.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
korekta
przychód


Istota interpretacji
w zakresie możliwości i momentu dokonania korekty przychodu uzyskanego z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w związku ze zwrotem do NFZ otrzymanej uprzednio refundacji



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012r. (data wpływu do tut. Biura 19 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • możliwości dokonania korekty przychodu uzyskanego z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w związku ze zwrotem do NFZ otrzymanej uprzednio refundacji - jest prawidłowe,
  • momentu dokonania korekty ww. przychodu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2012r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości i momentu dokonania korekty przychodu uzyskanego z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w związku ze zwrotem do NFZ otrzymanej uprzednio refundacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży środków farmaceutycznych i materiałów medycznych. Prowadzi również sprzedaż leków refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Przychód apteki stanowi faktycznie osiągnięty utarg dzienny z tytułu tych sprzedaży oraz kwota otrzymanej refundacji ceny leku lub materiału medycznego, wydanego ubezpieczonemu bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub za częściową odpłatnością. Dniem uzyskania przychodu w przypadku dopłat do leków lub materiałów medycznych jest dzień otrzymania refundacji. Refundacje dotyczące wydawanych leków i materiałów medycznych są przelewane na konto firmowe w oparciu o składane do właściwego miejscowo Oddziału Wojewódzkiego NFZ zestawienia refundacyjne.

W wyniku kontroli prawidłowości realizacji recept za lata 2006 - 2011 ww. Oddział Wojewódzki NFZ stwierdził, iż apteka otrzymała nienależną refundacje w kwocie 440.047,57 zł, ponieważ przedłożone do refundacji recepty nie odpowiadały wymogom rozporządzenia Ministra Zdrowia. Zgodnie z zaleceniami pokontrolnymi ww. kwota powinna zostać zwrócona na konto NFZ. Część tej kwoty została przez Wnioskodawczynię zwrócona zgodnie z zaleceniami pokontrolnymi, natomiast o pozostałą część jest pomniejszana refundacja należna jej za 2012r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zaistniałą sytuacją, Wnioskodawczyni może pomniejszyć przychód o kwotę netto refundacji zwróconej do NFZ oraz o kwotę refundacji potrąconej przez NFZ i w jakim terminie...

Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z tym, iż refundacja za wydane leki i materiały medyczne w latach 2006 – 2011, stanowiła przychód apteki w momencie otrzymania, czyli w momencie wpływu na konto firmowe oraz zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może ona pomniejszyć swój przychód w momencie zwrotu, nienależnej jej refundacji na konto NFZ, bądź jej potrącenia przez ten podmiot czyli w 2012r.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 361 ze zm.), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychody należne to wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego. „Należność” wynika z treści stosunku prawnego, a odnosi się zarówno do możliwości dochodzenia konkretnego świadczenia oraz do powinności jego spełnienia. Oznacza to, że powstanie przychodów należnych związane jest z powstaniem wierzytelności. Ponieważ wierzytelność to termin wywodzący się z prawa cywilnego, to przychodami należnymi są przychody wymagalne w rozumieniu prawa cywilnego, tj. możliwe do prawnie skutecznego ich dochodzenia.

Ogólną zasadę ustalania momentu uzyskania przychodu związanego z działalnością gospodarczą określa przepis art. 14 ust. 1c ustawy. W myśl tego przepisu, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Z kolei zgodnie z art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Oznacza to, iż w sytuacji prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej (w tym również apteki), co do zasady, przychód należny z tego tytułu powstaje w momencie wydania rzeczy (towarów i wyrobów), zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi. Przepis ten jednakże nie ma zastosowania do tej części należności otrzymywanej przez apteki, która jest refundowana. W myśl bowiem art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi aptekę. W ramach zawartej z NFZ umowy składała wnioski o refundację cen sprzedawanych leków i materiałów medycznych. W związku z przeprowadzoną kontrolą, w ramach której stwierdzono nieprawidłowości w rozliczeniach, NFZ zobowiązał Wnioskodawczynię do zwrotu części otrzymanej w latach 2006-2011 refundacji. Część tej refundacji Wnioskodawczyni zwróciła bezpośrednio na konto NFZ, natomiast o pozostałą część jest pomniejszana należna jej refundacja za 2012r.

Mając na względzie przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawczyni została zobligowana do zwrotu części refundacji otrzymanych w latach 2006 – 2011 z NFZ, stanowiących w tych latach (w dacie otrzymania) przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, to ww. zwrot powoduje, iż uzyskany uprzednio przychód z tytułu refundacji traci cechę „przychodu należnego”, co powoduje obowiązek jego skorygowania. Przy czym, niezależnie od momentu i sposobu zwrotu przez Wnioskodawczynię części otrzymanej refundacji kwota tej refundacji pomniejszać będzie, przychód uzyskany z tego tytułu w dacie jego otrzymania. Z tego też względu, korekta przychodu, winna zostać dokonana wstecz do okresu zaewidencjonowania otrzymanej refundacji. Jeżeli dowody, stanowiące podstawę zaewidencjonowania przychodu z tego tytułu, błędnie dokumentują stan faktyczny (przychód, który w istocie wykazano w kwocie wyższej niż należna), to skutkuje to zadeklarowaniem i zapłatą podatku dochodowego w nieodpowiedniej wysokości. Korekta ta nie generuje nowego momentu powstania przychodu, lecz odnosi się do przychodu uprzednio wykazanego. Nieprawidłowości te powinny zatem zostać skorygowane w odpowiednim okresie sprawozdawczym, w którym pierwotnie wykazano przychód z określonej transakcji.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż skoro w związku z dokonanym z NFZ rozliczeniem Wnioskodawczyni nie przysługiwała w istocie (jak się okazało w następstwie kontroli) kwota wynikająca z przesłanego do NFZ zestawienia zrealizowanych recept, to otrzymane w związku z refundacją kwoty nie stanowiły w całości przychodu z prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej. Konsekwencją powyższego, jest zatem konieczność skorygowania przez Wnioskodawczynię przychodu zarówno za miesiąc, jak i za rok podatkowy, którego przychody te w rzeczywistości dotyczyły, nawet w sytuacji, gdy zwrot kwoty refundacji następuje po kilku latach od jej otrzymania.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie:

  • możliwości dokonania korekty przychodu uzyskanego z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w związku ze zwrotem do NFZ otrzymanej uprzednio refundacji - jest prawidłowe,
  • momentu dokonania korekty ww. przychodu – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U z 2012r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj