Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-350/12/LG
z 7 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-350/12/LG
Data
2012.11.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.)


Słowa kluczowe
podmiot pośredniczący
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
Obowiązek wystawiania dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku sprzedaży wyrobu o kodzie CN 2704 00 nie przeznaczonego do celów opałowych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2012r. (data wpływu 13 sierpnia 2012r.), uzupełnionego pismem z dnia 22 października 2012r. (data wpływu 24 października 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku wystawiania dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku sprzedaży wyrobu o kodzie CN 2704 00 nie przeznaczonego do celów opałowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku wystawiania dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku sprzedaży wyrobu o kodzie CN 2704 00 nie przeznaczonego do celów opałowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 października 2012r. (data wpływu 24 października 2012r.) będącego odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP4/443-350/12/LG z dnia 16 października 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

"R" spółka jawna, dalej w skrócie Spółka, posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje m. in. zakupu w Koksowni X wyrobu o nazwie handlowej koks koksik sucho-gaszony, który w istocie rzeczy jest koksem, klasyfikowanym do poz. CN 2704 00. Omawiany koks koksik sucho-gaszony to asortyment koksu o średnicy ziarn 0-3 mm (potocznie również nazywany pyłem koksowym). Następnie Spółka odsprzedaje zakupiony koks koksik sucho-gaszony Koksowni Y, która zużywa go w całości do produkcji koksu. Koks koksik sucho-gaszony stanowi niewielki dodatek do mieszanki węglowej, z której w bateriach koksowniczych powstaje koks.

Do tej pory Spółka dokonując dostawy przedmiotowego koksu koksiku sucho-gaszonego do Koksowni wystawiała dokument dostawy wyrobów węglowych, zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy.

Jednakże w ocenie Spółki odsprzedaż koksu koksiku sucho-gaszonego celem użycia go jako dodatku do mieszanki węglowej, z której wytwarzany jest koks powoduje, że przedmiotowy koks koksik sucho-gaszony nie jest wyrobem akcyzowym.

Spółka zamierza zatem zaprzestać wystawiania dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku odsprzedaży i związanego z nią przemieszczania koksu koksiku sucho-gaszonego do Koksowni, celem zużycia go jako dodatku do produkcji koksu.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 22 października 2012r. Wnioskodawca wskazał, że odsprzedawany koks koksik sucho – gaszony nie będzie przeznaczony u nabywcy, tj. „T” do celów opałowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w przypadku odsprzedaży koksu koksiku sucho-gaszonego, będącego w istocie rzeczy sortymentem koksu o średnicy ziarn 0-3 mm, klasyfikowanym do poz. CN 2704 00, celem zużycia go jako dodatku do produkcji koksu, koks koksik sucho-gaszony nie jest wyrobem akcyzowym, a zatem przy jego przemieszczaniu nie jest wymagane wystawianie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. W załączniku tym wymieniono:

  • w poz. 19 pod kodem CN ex 2701: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych,
  • w poz 20 pod kodem CN ex 2702: węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu – jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych,
  • w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00: koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Umieszczenie dopisku "ex" przy konkretnym kodzie CN ma na celu zawężenie tych wyrobów do tych, które spośród danego grupowania spełniają warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Nazwa wyrobu (grupa wyrobów)". Dopisek "ex" umieszczony w pozycjach załącznika oznacza, iż wyroby o podanych tam kodach należy traktować zawężająco czyli np. nie wszystkie wyroby oznaczone kodem CN 2701, lecz te spośród nich, które są opisane w danej pozycji.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się m. in. w punkcie 2 – wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715. Z kolei paliwami opałowymi w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 czyli z wyłączeniem paliw silnikowych. Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż wyrobami akcyzowymi są:

  1. węgiel brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych;
  2. koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany, węgiel retortowy – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych,
  3. jak również wszelkie wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych.

Wobec powyższego należy przyjąć, iż dopiero przeznaczenie koksu do celów opałowych – jak wynika z cyt powyżej poz. 21 załącznika nr 1 do ustawy – pozwala zaliczyć go do wyrobów akcyzowych.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że dokonuje odsprzedaży koksu koksiku sucho-gaszonego celem użycia go jako dodatku do mieszanki węglowej, z której w bateriach koksowniczych powstaje koks. Odsprzedawany zatem koks koksik sucho-gaszony nie jest przeznaczony do celów opałowych, a więc nie jest wyrobem akcyzowym. Zaprezentowany powyżej pogląd znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 15 czerwca 2012r. IBPP4/443-162/12/PH.

Uwzględniając powyższe Spółka uważa, że w przypadku odsprzedaży koksu koksiku sucho-gaszonego na cele inne niż opałowe, czyli np. jako dodatku do mieszanki węglowej, z której produkowany jest koks, nie wystawia się dokumentu dostawy wyrobów węglowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, w pozycji 20 pod kodem ex CN 2702 węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu – jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex – dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Jednocześnie stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  2. dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  3. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  4. import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  5. eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

W myśl art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Z opisu sprawy wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje m. in. zakupu od Koksowni X wyrobu węglowego (koksu koksiku sucho – gaszonego tzw. pyłu gaszonego) o kodzie CN 2704 00. Następnie zostaje on odsprzedany Koksowni Y, która zużywa go do produkcji koksu. Odsprzedany przez Wnioskodawcę wyrób nie będzie przeznaczony do celów opałowych.

Wnioskodawca zamierza zaprzestać wystawiania dokumentów dostawy wyrobów węglowych, które wcześniej towarzyszyły odsprzedaży pyłu węglowego, gdyż przedmiotowy wyrobów węglowy nie jest wyrobem akcyzowym.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, należy zwrócić uwagę, iż jak wskazano powyżej, stosownie do postanowień załącznika nr 1 poz. 19, 20 i 21 ustawy, za wyroby akcyzowe uznaje się klasyfikowane do kodu CN 2701, 2702 oraz 2704 00 – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Przeznaczenie do celów opałowych zatem determinuje możliwość uznania jednego z ww. wyrobów za wyrób akcyzowy. Tym samym w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę, tj. sprzedaży pyłu węglowego w celu zużycia go do produkcji koksu, które to zużycie nie ma celu opałowego, uznać należy, że odsprzedany do zużycia do produkcji koksu pył węglowy nie jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy, a zatem nie podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym. Nie istnieje zatem konieczność, aby sprzedaży i przemieszczeniu pyłu węglowego w przedmiotowej sprawie, towarzyszył dokument dostawy wyrobów węglowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj