Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-627/12-3/KOM
z 13 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-627/12-3/KOM
Data
2012.09.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
nabycie
odliczanie podatku naliczonego
prawo do odliczenia
towar
usługi szkoleniowe


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług przy realizacji usług szkoleniowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25.06.2012 r. (data wpływu 5.07.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług przy realizacji usług szkoleniowych (Pytania 2-3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług przy realizacji usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży sprzętu RTV i AGD w ramach sieci sklepów RTV EURO AGD rozmieszczonych na terenie Polski oraz sprzedaży wysyłkowej. Działalność ta podlega opodatkowaniu VAT. W ograniczonym zakresie Spółka świadczy także usługi podlegające zwolnieniu z VAT. W konsekwencji, Spółka dokonuje rozliczenia podatku VAT naliczonego poniesionego w związku z zakupami dotyczącymi działalności ogólnej Spółki z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży, zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

24 maja 2011 r. Spółka zawarła umowę partnerską (dalej: Umowa Partnerska) z wyspecjalizowanym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą m.in. w zakresie rozliczania projektów finansowanych z dotacji pochodzących ze środków publicznych (w tym ze środków unijnych) (dalej: Lider). Celem zawarcia ww. umowy jest współpraca przy realizacji Projektu „…..” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw, Poddziałania 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Zgodnie z Umową Partnerską, Spółka oraz Lider ustanowili Partnerstwo na rzecz realizacji ww. Projektu. Spółka upoważniła także Lidera do reprezentowania Partnerstwa wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją Projektu, w tym do zawarcia w imieniu i na rzecz Partnerstwa umowy o dofinansowanie Projektu z Samorządem Województwa (dalej: instytucja Pośrednicząca) (w tym do podpisywania zaktualizowanych wniosków o dofinansowanie).

Projekt jest skierowany do pracowników Spółki i ma na celu przede wszystkim podniesienie potencjału sklepów RTV EURO AGD do obsługi nowoczesnych i wymagających klientów przez podniesienie umiejętności 180 pracowników (80% z 224 objętych szkoleniami) odpowiedzialnych za sprzedaż i obsługę klienta w zakresie technik sprzedaży, obsługi reklamacji, komunikacji i przekazywania wiedzy.

Zgodnie ze złożonym przez Lidera w Instytucji Pośredniczącej wnioskiem o przyznanie dofinansowania Projekt miał z założenia być realizowany w okresie od 1 czerwca 2012 r. do 31 maja 2013 r. W dniu 13 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o zmianę terminu realizacji Projektu, w którym wskazano termin realizacji od 1 września 2012 r. do 31 sierpnia 2013 r. Dotychczas Instytucja Pośrednicząca nie udzieliła odpowiedzi na ww. wniosek o zmianę terminu.

W celu realizacji Projektu, Lider zawarł umowę o dofinansowanie Projektu z Instytucją Pośredniczącą . Dofinansowanie przyznane na podstawie Umowy o dofinansowanie w celu realizacji Projektu w ramach Partnerstwa pochodzi z dwóch źródeł:

  • 85% ze środków europejskich, tzn. z Europejskiego Funduszu Społecznego ,
  • 15% w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.

W dalszej części niniejszego wniosku powyższe finansowanie określane jest jako „dotacja”.

Przedmiot Projektu

Zgodnie z wnioskiem o przyznanie dofinansowania złożonym przez Lidera w Instytucji Pośredniczącej, szkolenia będą obejmować m.in. zagadnienia z zakresu: technik sprzedaży (prowadzenie rozmowy sprzedażowej, docieranie do potrzeb Klienta, reagowanie na potrzeby i dobór produktów w kontekście korzyści dla klienta), technik sprzedaży nowych technologii dla kobiet (specyfika produktu nowych technologii, potrzeby klienta, motywowanie siebie do sprzedaży, przełamywanie stereotypu, kobiecy styl sprzedaży), obsługi klienta w zakresie reklamacji, komunikacji z klientem, zarządzania wiedzą o kliencie.

Z opisanego zakresu Projektu wynika zatem, że objęte nim są szkolenia mające na celu rozwój i doskonalenie umiejętności zawodowych pracowników Spółki biorących udział w Projekcie.

Realizacja Projektu

Zgodnie z Umową Partnerską, za prawidłową realizację Umowy o dofinansowanie odpowiada łącznie Spółka oraz Lider. Tym niemniej, Spółka i Lider dokonali podziału zadań dotyczących realizacji Projektu według ich specjalizacji. Lider odpowiada za realizację Projektu oraz za zarządzanie Projektem, zarządzanie finansowe i rozliczanie Projektu oraz logistykę szkoleń. Z kolei Spółka odpowiada za program i przeprowadzanie szkoleń, rekrutację oraz promocję.

Szczegółowy podział zadań został ustalony przez Spółkę i Lidera w Umowie Partnerskiej. Zgodnie z Umową Partnerską, Lider odpowiedzialny jest za realizację następujących działań w ramach zadań określonych w Projekcie:

  1. Zadanie „Szkolenia” - działania realizowane przez Specjalistę ds. logistyki szkoleń (zadaniem Lidera jest m.in. dopilnowanie sprawnego przebiegu szkoleń);
  2. Zadanie „Zarządzanie projektem” - wybrane działania (związane przede wszystkim z rozliczaniem dotacji z Instytucją Pośredniczącą oraz monitorowaniem poszczególnych terminów istotnych dla realizacji Projektu);
  3. Ponoszenie wybranych kosztów pośrednich (dotyczących realizowanych przez Lidera zadań).

Z kolei Spółka odpowiedzialna jest za realizację następujących działań:

  1. Zadanie „Szkolenia” - całość zadania poza działaniami przypisanymi do Specjalisty ds. logistyki szkoleń (Spółka ma m.in. za zadanie wybranie trenerów prowadzących szkolenia w ramach Projektu oraz poniesienie związanych z usługami trenerów kosztów);
  2. Zadanie „Zarządzanie projektem” - wybrane działania oraz rekrutacja uczestników szkoleń (m.in. zarządzanie przeprowadzanymi szkoleniami od strony merytorycznej);
  3. Ponoszenie wybranych kosztów pośrednich (dotyczących realizowanych przez Spółkę zadań).

Lider nie świadczy na rzecz Spółki usług związanych z realizacją Projektu i odpowiednio brak jest świadczeń Spółki na rzecz Lidera.

Spółka i Lider wykonują wyłącznie zadania, jakie zostały im przypisane w Umowie Partnerskiej w celu realizacji Projektu.

Koszty Projektu

Środki z dotacji (w ściśle ustalonym budżecie) przyznane są na pokrycie wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą i ponoszonych przez Spółkę oraz Lidera w związku z realizacją Projektu.

Spółka i Lider będą ponosić koszty realizacji Projektu w związku z realizacją poszczególnych zadań, o których mowa powyżej. Każdy z tych podmiotów będzie dysponował ściśle określoną kwotą środków pieniężnych pochodzących z dotacji na pokrycie ponoszonych przez nich kosztów kwalifikowalnych.

Zgodnie z Budżetem Projektu stanowiącym załącznik do Umowy Partnerskiej, Spółka będzie odpowiedzialna za pokrycie między innymi następujących kosztów:

  • wynagrodzenie trenerów (Firm szkoleniowych),
  • dojazdy, wyżywienie oraz noclegi uczestników szkoleń,
  • zestaw pomocy dydaktycznych dla uczestników szkoleń.

Z kolei Lider będzie pokrywał koszty takie jak:

  • koszty związane z pracą specjalisty ds. logistyki szkoleń,
  • najem biura Projektu,
  • zakup szafy do archiwizowania dokumentów.

Zgodnie z Umową Partnerską, Lider otrzymuje dotację przyznaną przez Instytucję Pośredniczącą i jest zobowiązany do przekazywania Spółce środków finansowych stanowiących finansowanie kosztów ponoszonych przez nią jako partnera w związku z wykonaniem przez nią zadań określonych w Umowie Partnerskiej. Lider jako podmiot otrzymujący dotację jest beneficjentem dotacji, Spółka natomiast jako partner Projektu jest beneficjentem pomocy przyznanej przez Instytucję Pośredniczącą.

Spółka nie wyklucza, iż w trakcie realizacji Projektu poniesie również dodatkowe koszty, nieujęte w budżecie Projektu, np. wynikające z podwyższenia wynagrodzenia należnego za usługi lub towary. W takiej sytuacji dodatkowe koszty będą pokryte ze środków własnych Spółki.

Pomiędzy Spółką a Liderem brak będzie przepływu środków pieniężnych innych niż środki pochodzące z dotacji przyznanej Liderowi i przekazywanych Spółce przez Lidera w celu pokrycia jej kosztów związanych z realizacją Projektu.

Jak wskazano powyżej, Spółka odpowiada za program i przeprowadzenie szkoleń. W celu realizacji Projektu, Spółka zleci prowadzenie szkoleń podmiotom zewnętrznym . W świetle posiadanych przez Spółkę informacji, Firmy szkoleniowe nie będą uprawnione do stosowania zwolnienia z VAT przewidzianego dla świadczenia usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy o VAT. Firmy szkoleniowe, w zależności od statusu firmy i rodzaju szkolenia mogą naliczać VAT w związku ze świadczonymi usługami szkoleniowymi.

Niniejszy wniosek dotyczy sytuacji, w której Firmy szkoleniowe nie są uprawnione do stosowania zwolnienia z VAT dla usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy o VAT.

Finansowanie Projektu

Zgodnie z Umową o dofinansowanie, dotacja na realizację Projektu wypłacana jest Liderowi w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dofinansowanie może być wypłacane w formie refundacji poniesionych kosztów.

Zgodnie z Umową Partnerską, uzgodniony został podział środków finansowych na realizację Projektu w ramach kwoty dofinansowania Projektu na realizację zadań Lidera oraz na realizację zadań Spółki. Każdy w podmiotów otrzyma ściśle określoną kwotę na pokrycie kosztów realizacji jego działań.

Koszty ponoszone przez Spółkę w celu realizacji Projektu są częściowo finansowane z dotacji, a częściowo ze środków własnych Spółki uiszczanych w gotówce. Koszty Lidera będą w całości finansowane z dotacji.

Środki pochodzące z dotacji będą przekazywane przez Instytucję Pośredniczącą oraz przez Bank Gospodarstwa Krajowego (dalej: BGK) na wyodrębniony dla celów Projektu rachunek bankowy Lidera. Następnie Lider będzie przekazywał część dotacji dotyczącą kosztów Spółki na wyodrębniony rachunek Spółki.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z 6 maja 2006 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557), wielkość pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom na pokrycie kosztów uczestnictwa w szkoleniu nie może przekroczyć: 80% kwoty wydatków kwalifikowalnych przypadających na mikroprzedsiębiorcę lub małego przedsiębiorcę, 70% kwoty wydatków kwalifikowalnych przypadających na średniego przedsiębiorcę oraz 60% kwoty wydatków kwalifikowalnych przypadających na pozostałych beneficjentów pomocy.

Ponieważ Spółka (beneficjent pomocy) jest dużym przedsiębiorstwem, pomoc finansowa dotycząca realizacji Projektu nie może przekroczyć 60% wydatków kwalifikowalnych. Kwota wydatków kwalifikowalnych obejmuje, oprócz samych kosztów szkoleń, również kwotę odpowiadającą części wynagrodzeń pracowników Spółki uczestniczących w szkoleniach odbywającaych się w godzinach pracy (przy czym wynagrodzenia uczestników szkoleń stanowią podstawę do kalkulacji kwoty dofinansowania, nie są natomiast z dotacji refundowane).

Na podstawie wniosku o dofinansowanie oraz Umowy Partnerskiej, Spółka jest zobowiązana do wniesienia wkładu własnego w określonej kwocie, która obejmować będzie:

  • wkład prywatny w postaci wynagrodzeń pracowników,
  • wkład prywatny w postaci środków pieniężnych (wkład prywatny pieniężny).

Oznacza to, że faktyczne koszty szkoleń organizowanych przez Spółkę w ramach Projektu są pokrywane z dwóch źródeł:

  • z dotacji - w ramach ściśle określonego budżetu przyznanego w Umowie o dofinansowanie w celu realizacji Projektu;
  • z własnych środków pieniężnych Spółki (wkład prywatny pieniężny) - w części niepokrytej środkami z dotacji.

Natomiast wkład własny w postaci wynagrodzeń pracowników Spółki stanowi element budżetu określonego w Umowie o dofinansowanie i jest kosztem kwalifikowalnym jedynie z perspektywy kalkulacji kwoty dotacji.

Opisana powyżej metodologia dotycząca sposobu kalkulacji finansowania kosztów Projektu została przedstawiona na poniższym przykładzie liczbowym (przykład w uproszczony sposób na przykładowych danych przedstawia kalkulację przyznanej dotacji w oparciu o koszty Projektu, a także wyliczenie finansowania kosztów Projektu z poszczególnych źródeł opisanych powyżej). W przykładzie dla uproszczenia założono, że koszty Projektu mieszczą się w budżecie uzgodnionym z Instytucją Pośredniczącą, chociaż w praktyce może się zdarzyć, że wydatki na Projekt będą wyższe niż zabudżetowane i Spółka pokryje tę nadwyżkę z własnych środków.

Założenia i dane stosowane w przykładzie:

  • 7.500 zł - rzeczywiste koszty Projektu zgodnie z budżetem uzgodnionym z Instytucją Pośredniczącą (wynagrodzenie firm szkoleniowych, materiały szkoleniowe, wynajem sali, zakwaterowanie uczestników szkolenia, wydatki na materiały promocyjne, logistyka szkoleń itp.);
  • 2.500 zł - wkład własny Spółki w postaci wynagrodzeń pracowników uczestniczących w szkoleniu (nie ma on charakteru gotówkowego);
  • 1.500 zł - obowiązkowy wkład własny Spółki w postaci środków pieniężnych;
  • 10.000 zł (suma kosztów Projektu i wkładu w postaci wynagrodzeń) - łączna kwota kosztów kwalifikowałnych, tj. całkowity budżet Projektu uzgodniony z Instytucją Pośredniczącą.

Kwota dofinansowania z dotacji, która może zostać przeznaczona na pokrycie wydatków związanych z Projektem: 60% x 10.000 zł = 6.000 zł.

Spółka wnosi wkład własny (w wysokości 4.000 zł) w postaci wynagrodzeń (2.500 zł) oraz środków pieniężnych (1.500 zł). Dotacja (6.000 zł) wraz z wkładem własnym w postaci środków pieniężnych (1.500 zł) jest przeznaczona na pokrycie rzeczywistych kosztów Projektu (7.500 zł), w tym kosztów ponoszonych przez Lidera.

Sposób rozliczenia Projektu

Lider przekazuje Spółce przyznane przez Instytucję Pośredniczącą środki na finansowanie kosztów realizacji przez nią zadań w ramach Projektu w formie zaliczki lub jako refundację poniesionych przez Spółkę kosztów. W przypadku zaliczki, środki przekazywane będą Spółce na wyodrębniony dla celów Projektu rachunek bankowy, zgodnie z harmonogramem płatności. Wszystkie płatności związane z realizacją Projektu dokonywane są za pośrednictwem wyodrębnionych dla Projektu rachunków bankowych (płatności te polegają na przekazywaniu środków pieniężnych Spółce przez Lidera w celu realizacji Projektu lub ewentualnym zwrocie otrzymanych środków finansowych przez Spółkę na konto Lidera), pod rygorem nie uznania wydatków za wydatki kwalifikowalne.

Przy wydatkowaniu środków w ramach Projektu, Spółka oraz Lider stosują się do Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO Kapitał Ludzi oraz Zasad finansowania PO Kapitał Ludzki.

Jak wskazano powyżej, wydatki Spółki mogą podlegać również refundacji. W takiej sytuacji, zgodnie z Umową Partnerską, na podstawie zestawień poniesionych przez Spółkę wydatków w ramach realizacji Projektu oraz wyciągów bankowych z rachunku bankowego, Lider składa wniosek o płatność do Instytucji Pośredniczącej. Po zatwierdzeniu przez Instytucję Pośredniczącą wniosku o płatność, Lider przekazuje Spółce środki finansowe na rachunek bankowy w terminie nie dłuższym niż 5 dni roboczych od otrzymania środków.

Zgodnie z Umową o dofinansowanie, Spółka wprawdzie będzie korzystała z wyodrębnionego dla Projektu rachunku bankowego, tym niemniej nie jest ona zobowiązana do dokonywania wszystkich płatności związanych z realizacją Projektu wyłącznie z tego rachunku (rachunek ten musi być wykorzystywany do płatności w relacji Spółka - Lider). Spółka ma bowiem możliwość dokonywania wydatków z rachunku innego, niż wskazany powyżej rachunek bankowy dedykowany do obsługi dotacji, o ile udokumentuje poniesienie wydatków oraz wykaże ich refundację.

Z uwagi na powyższe, Spółka w zależności od dostępności środków pieniężnych na wyodrębnionym dla celów obsługi dotacji rachunku bankowym, będzie dokonywała płatności za poszczególne usługi lub towary z tego rachunku, bądź z innych rachunków bankowych należących do Spółki.

Na podstawie Umowy Partnerskiej, Spółka zobowiązała się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem. W związku z powyższym, niezależnie od tego, czy wydatki związane z Projektem dokonywane będą przez Spółkę z wyodrębnionego dla celów obsługi Projektu rachunku bankowego, czy z jakiegokolwiek innego rachunku bankowego, Spółka będzie kontrolować czy dany wydatek stanowi wydatek kwalifikowalny dla celów Projektu

Lider i Spółka w ramach Partnerstwa zobowiązani są do rozliczenia 100% dotacji oraz zadeklarowanego wkładu własnego w końcowym wniosku o płatność.

W odniesieniu do rozliczania Projektu mogą wystąpić sytuacje, w których Spółka otrzyma z góry środki z dotacji i będzie na bieżąco dokonywać płatności z tych środków za usługi i towary niezbędne do realizacji Projektu i dopiero po pewnym czasie nastąpi rozliczenie przez Instytucję Pośredniczącą dokonanych wydatków pod kątem ich kwalifikowalności.

Może wystąpić także sytuacja odwrotna, w której Spółka najpierw będzie dokonywać płatności za towary i usługi z własnych środków (z innych niż wyodrębniony dla celów Projektu rachunków bankowych) i dopiero po przedstawieniu rozliczenia otrzyma ich refundację ze środków dotacji. Przy czym może się zdarzyć, iż Instytucja Pośrednicząca nie uwzględni w rozliczeniu wszystkich wydatków poniesionych przez Spółkę i zrefunduje koszty w kwocie mniejszej niż wnioskowana i faktycznie poniesiona przez Spółkę kwota wydatków. Instytucja Pośrednicząca może bowiem uznać, iż część kosztów Spółki nie stanowi wydatków kwalifikowanych.

Dodatkowe informacje - wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej złożony przez Spółkę

Spółka informuje, iż wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie konsekwencji, na gruncie ustawy o VAT oraz ustawy o CIT, otrzymania dotacji na realizację innego projektu szkoleniowego. Złożony wniosek dotyczył sytuacji, gdy Spółka występuje samodzielnie (bez udziału w partnerstwie) z wnioskiem o dofinansowanie projektu finansowanego w części ze środków europejskich oraz w części z dotacji celowej z budżetu krajowego. Wniosek o interpretację, o którym mowa powyżej wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku w dniu 15 maja 2012 r. W zakresie podatku CIT nadana została następująca sygnatura: lPPB5/423-382/12-2/AS. Z kolei część dotycząca podatku VAT została opatrzona sygnaturą: IPPP3/443-520/12-2/LK.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach ogólnych, tj. przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży), od dokonanych zakupów towarów i usług, związanych z realizacją Projektu...
  2. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach ogólnych, tj. przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży), od zakupu usług szkoleniowych w związku z realizacją Projektu, w przypadku, gdy Firma szkoleniowa nie jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy o VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych przez Spółkę zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu na zasadach ogólnych, tj. przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Prawo to wynika ze związku tych zakupów z prowadzeniem przez Spółkę działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Z uwagi natomiast na kwalifikację tych kwot do kosztów ogólnych, Spółka będzie zobowiązana dokonać odliczenia z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepis ten stanowi implementację art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE i odzwierciedla podstawową zasadę funkcjonowania podatku VAT - zasadę neutralności podatku VAT dla podatników wykonujących czynności opodatkowane VAT. Warunkiem koniecznym dla uprawnienia do odliczenia podatku VAT naliczonego jest jedynie wykazanie związku (w całości lub części) dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zasadę neutralności podatku VAT wielokrotnie podkreślał Trybunat Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: Trybunał, TSUE) w wydanych wyrokach. W szczególności Trybunał wskazywał, że zasada ta wymaga, aby przedsiębiorca prowadzący działalność opodatkowaną nie ponosił kosztu nieodliczalnego podatku VAT, gdyż ma on obciążać ostatecznego konsumenta towarów i usług (por. wyrok w sprawie C-268/83 Rompelman). Przy czym zasada ta dotyczy nie tylko wydatków bezpośrednio związanych z czynnościami opodatkowanymi, np. zakupu towarów w celu ich odsprzedaży, lecz również kosztów, które wprost nie przekładają się na sprzedaż opodatkowaną, ale są elementem prowadzonej działalności podatnika i w sposób pośredni (ogólny) wiążą się z czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powyższe, nie ulega wątpliwości, że prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT przysługuje Spółce na zasadach ogólnych w sytuacji, gdy zakupione towary i usługi są wykorzystywane w związku z realizacją programu szkoleniowego dla własnych pracowników w ramach Projektu. W tym przypadku prawo Spółki do odliczenia podatku wynika z pośredniego związku, jaki istnieje między dokonanymi zakupami na kształcenie własnych pracowników, a prowadzeniem działalności gospodarczej Spółki, polegającej co do zasady na wykonywaniu czynności opodatkowanych (sprzedaży sprzętu RTV i AGD). Szkolenia organizowane przez Spółkę dla własnych pracowników stanowią wydatki, których poniesienie jest związane z całokształtem działalności wykonywanej przez Spółkę (tj. wykonywanie czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT).

Jak wyżej wskazano, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym prawem Spółki jako podatnika wykonującego czynności opodatkowane, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej. Zapewnia ono bowiem neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Ma ono zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu (obciążenia finansowego).

Mając na uwadze powyższe, Spółka ma prawo do odliczenia na zasadach ogólnych podatku VAT poniesionego w związku z zakupami dotyczącymi realizacji Projektu.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych.

Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 2 kwietnia 2012 r. (sygn. IPPP2-443-30/12-2/AK) potwierdził prawo podatnika do odliczenia naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z zakupami dotyczącymi szkolenia własnych pracowników w ramach projektu finansowanego z dotacji (…) ,,Odnosząc się do prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego usług szkoleniowych, z których korzystają pracownicy Spółki zauważyć należy, iż Wnioskodawca wskazuje, iż dokonuje sprzedaży opodatkowanej (...). Wnioskodawca w zakresie, w jakim świadczy usługi opodatkowano ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, związanego z tą usługą, bowiem w tym zakresie nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje Wnioskodawcy na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, iż z usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę korzystają pracownicy Spółki, a zatem koszty ponoszone na organizację przedmiotowych szkoleń (koszty ogólne ponoszone przez Spółkę) pośrednio związane są z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Zatem, w sytuacji gdy z usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę korzystają pracownicy Spółki, to przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług służących realizacji przedmiotowego projektu.”

Jednocześnie, Spółka pragnie podkreślić, iż realizując przysługujące jej prawo do odliczenia podatku naliczonego, będzie ona zobowiązana do dokonania tego odliczenia z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży, zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. Spółka dokonuje bowiem oprócz czynności podlegających opodatkowaniu, także czynności podlegające zwolnieniu z VAT.

Ad. 2)

Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych przez Spółkę zakupów usług szkoleniowych związanych z realizacją Projektu na zasadach ogólnych, czyli przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku, gdy Firma szkoleniowa nie jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy o VAT. Prawo to wynika z uzasadnionego naliczenia podatku VAT przez Firmy szkoleniowe oraz ze związku tych zakupów z prowadzeniem przez Spółkę działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Z uwagi natomiast na kwalifikację tych kwot do kosztów ogólnych, Spółka będzie zobowiązana dokonać odliczenia z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży.

Uzasadnienie

Jak zaznaczono w opisie zdarzenia przyszłego, w celu realizacji Projektu, Spółka dokonuje zakupu usług szkoleniowych m.in. od podmiotów zewnętrznych (Firm szkoleniowych), które nie są uprawnione do stosowania zwolnienia z VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy o VAT. W ocenie Spółki, posiada ona prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez te Firmy szkoleniowe, w myśl zasad ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Powyższe wynika z faktu, iż zakupy usług szkoleniowych są związane z prowadzeniem działalności opodatkowanej przez Spółkę, zaś prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego stanowi podstawowe i fundamentalne prawo Spółki.

Zdaniem Spółki, w odniesieniu do zakupów dokonanych od Firm szkoleniowych, które nie są uprawnione do stosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy o VAT, brak jest również podstaw do zastosowania ograniczeń w odliczeniu podatku VAT naliczonego, o których mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2) ustawy o VAT, tj. w sytuacji, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Należy bowiem podkreślić, iż w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku nie zajdą przesłanki do stosowania przez te Firmy szkoleniowe zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, w myśl którego zwolnieniu podlegają;

  • „usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane”.

Powyższe wynika z faktu, że usługi nabywane od Firm szkoleniowych nie będą finansowane w całości ze środków publicznych (Spółka bowiem otrzymuje dofinansowanie częściowe do kosztów Projektu obejmujących m.in. usługi nabywane od Firm szkoleniowych).

Należy dodatkowo zaznaczyć, że w przypadku usług szkoleniowych nabywanych przez Spółkę od Firm szkoleniowych nie znajdzie również zastosowania § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego, zgodnie z którym zwolnieniem z VAT objęte są „usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane”.

Z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego wynika, iż określone usługi szkoleniowe podlegają zwolnieniu z VAT, jeśli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. usługi te stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, oraz
  2. usługi te są co najmniej w 70% finansowane ze środków publicznych.

W opinii Spółki, usługi szkoleniowe nabywane przez Spółkę spełniają pierwszy z powyższych warunków. Stanowią one bowiem usługi kształcenia zawodowego/przekwalifikowania zawodowego - zgodnie z definicją określoną w art. 44 rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1, dalej: rozporządzenie wykonawcze Rady).

Natomiast w odniesieniu do nabywanych przez Spółkę usług szkoleniowych nie jest spełniony drugi niezbędny warunek zastosowania zwolnienia z VAT dotyczący konieczności finansowania usług szkoleniowych co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Pomimo faktu, iż koszty Projektu są częściowo finansowane ze środków publicznych, które przyznano Liderowi, działającemu w imieniu i na rzecz Partnerstwa, na podstawie Umowy o dofinansowanie i które następnie są przekazywane przez Lidera w formie zaliczek dla Spółki, Firmy szkoleniowe nie będą miały podstaw, by zastosować zwolnienie z VAT z uwagi na brak możliwości zweryfikowania i udokumentowania spełnienia warunków uprawniających do stosowania zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego, w odniesieniu do warunku dotyczącego określonego udziału finansowania ze środków publicznych.

Dla potrzeb rozliczeń z tytułu dotacji od Instytucji Pośredniczącej określony został udział finansowania dla całego Projektu, który obejmuje szereg wydatków związanych z jego realizacją, w tym m.in. usługi szkoleniowe, które będą świadczone przez różne Firmy szkoleniowe. Spółka będzie zatem otrzymywać faktury dotyczące kosztów Projektu od różnych dostawców towarów i usług, które będą regulowane z kilku rachunków bankowych. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, koszty Projektu (po stronie Spółki) są częściowo pokrywane z dotacji, a częściowo z własnych środków pieniężnych Spółki.

Ponieważ wpłaty środków od Lidera na wyodrębniony dla celów Projektu rachunek bankowy Spółki będą dokonywane w różnych okresach, a jednocześnie możliwe jest, że Spółka będzie dokonywała płatności za usługi szkoleniowe ze środków własnych zgromadzonych na innych rachunkach bankowych (w zależności od dostępności środków), wyplata wynagrodzenia dla Firm szkoleniowych za świadczone przez nie usługi szkoleniowe będzie dokonywana na podstawie poszczególnych faktur w różnych proporcjach, w zależności od dostępności środków. Jak wskazano w opisie Projektu, mogą się zdarzyć sytuacje, w których Spółka najpierw będzie dokonywać wydatków na zakupy usług szkoleniowych z własnych środków, a następnie przekaże rozliczenia tych wydatków Liderowi, który dokona rozliczenia z Instytucją Pośredniczącą i który otrzyma refundację wydatków, którą przekaże następnie Spółce. Jednocześnie należy również podkreślić, że nie wszystkie wydatki na usługi szkoleniowe mogą zostać rozliczone jako wydatki kwalifikowalne, a więc te, które mogą być finansowane z dotacji. Brak takiego rozliczenia może np. być konsekwencją niespełnienia warunków Umowy o dofinansowanie lub zmiany ceny za usługę szkoleniową, jaka nastąpi po ustaleniu budżetu Projektu w ramach Umowy o dofinansowanie.

W efekcie, proporcja faktycznej zapłaty wynagrodzenia należnego Firmie szkoleniowej z rachunku bankowego przeznaczonego do obsługi dotacji oraz ze środków własnych Spółki może być w analizowanej sytuacji zupełnie przypadkowa i różna w odniesieniu do poszczególnych faktur. W konsekwencji, w odniesieniu do niektórych faktur wystawianych przez Firmy szkoleniowe proporcja ta mogłaby przekraczać 70%, a dla innych nie (np. w przypadku, gdy Spółka nie będzie posiadać środków na rachunku bankowym przeznaczonym do obsługi dotacji, wówczas może dokonać całej płatności z innego rachunku bankowego, na którym nie są gromadzone środki pochodzące z dotacji). Co więcej, udział procentowy finansowania konkretnego kosztu z dotacji może ulec zmianie post factum, w sytuacji, gdy przedmiotowy koszt nie zostanie zaakceptowany przez Instytucję Pośredniczącą jako wydatek kwalifikowalny.

Oznaczałoby to, że usługi szkoleniowe świadczone przez Firmy szkoleniowe w ramach Projektu byłyby opodatkowane w różny sposób (zwolnione lub z naliczonym podatkiem VAT), w zależności od dostępnych środków na poszczególnych rachunkach Spółki, z których dokonywana jest płatność za usługę. Zatem, kalkulowanie wskaźnika udziału finansowania kosztów usług Firm szkoleniowych z rachunku bankowego dotacji w oparciu o rzeczywiste płatności byłoby całkowicie niezasadne, pozbawione jakiejkolwiek racjonalności.

Dodatkowo, finansowanie szkoleń ze środków z dotacji (faktyczne płatności z dotacji) może być zmienne w czasie. Bowiem najpierw Spółka może dokonywać płatności wyłącznie z własnych środków. Następnie Spółka otrzyma zwrot poniesionych wydatków z dotacji, ale w rzeczywistości nigdy nie dokonana płatności środkami pochodzącymi z dotacji, bo stanowią one zwrot poniesionych kosztów i np. Projekt został już zakończony i rozliczony.

Może się również zdarzyć, iż mimo że płatność za szkolenie zostanie dokonana ze środków dotacji, to Instytucja Pośrednicząca nie zaakceptuje w rozliczeniu poniesionych wydatków jako kwalifikowalnych. Wówczas Spółka będzie musiała zwrócić za pośrednictwem Lidera lub rozliczyć w innych wydatkach tę konkretną kwotę zapłaconą ze środków dotacji.

Powyższe wskazuje na brak możliwości weryfikacji przez Spółkę (a tym bardziej przez Firmy Szkoleniowe) struktury finansowania zakupywanych usług szkoleniowych w ramach Projektu.

Dodatkowo, należy wskazać na fakt, iż Projekt jest realizowany w ramach Partnerstwa Spółki i Lidera. Formalnie, Lider jest beneficjentem dotacji (tzn. Lider działając w imieniu i na rzecz Partnerstwa, otrzymuje dotację na realizację Projektu i odpowiada za jej rozliczenie z Instytucją Pośrednicząca), a Spółka jest tzw. beneficjentem pomocy. Otrzymana dotacja została przyznana na ściśle określone koszty ponoszone przez Lidera i Spółkę. Fakt podziału kwoty dotacji pomiędzy dwa podmioty komplikuje dodatkowo możliwość określenia udziału finansowania ze środków publicznych danej usługi szkoleniowej świadczonej przez Firmę szkoleniową. Dla celu kalkulacji tego udziału nie jest bowiem określone w przepisach, czy należy brać pod uwagę całą kwotę przyznanej dotacji na realizację Projektu, czy też wyłącznie część środków, jaką otrzyma Spółka.

W świetle powyższego, Spółka pragnie podkreślić przyjętą w orzecznictwie zasadę wąskiego interpretowania przepisów wprowadzających zwolnienia z VAT, jako wyjątku od zasady powszechności opodatkowania. Zatem, w przypadku występowania wątpliwości dotyczących przepisów przewidujących zwolnienie z VAT, należy interpretować je w sposób wąski i rozstrzygać wątpliwości w sposób ograniczający stosowanie zwolnienia.

Mając na uwadze wskazane powyżej wątpliwości dotyczące określenia wskaźnika udziału finansowania z dotacji wynagrodzenia Firm szkoleniowych i faktycznego braku możliwości ustalenia tego wskaźnika dla poszczególnych usług szkoleniowych, należy uznać, że Firmy szkoleniowe nie są uprawnione do stosowania zwolnienia z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego. W konsekwencji, brak jest podstaw do odmowy Spółce prawa do odliczenia na zasadach ogólnych podatku wykazanego w fakturach VAT wystawionych przez Firmy szkoleniowe (przy założeniu, że nie są one uprawione do stosowania zwolnienia z VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy o VAT). W szczególności, nie będą bowiem spełnione przesłanki negatywne odliczenia VAT, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Podsumowując, Spółka ma prawo do odliczenia na zasadach ogólnych podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach otrzymanych od podmiotów zewnętrznych świadczących usługi szkoleniowe w ramach Projektu, ponieważ spełnione są łącznie dwa warunki:

    1. związek dokonanych zakupów z działalnością opodatkowaną VAT (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT) oraz
    2. brak wystąpienia negatywnych przesłanek z art. 88 ustawy o VAT.


Jednocześnie, Spółka pragnie podkreślić, iż realizując przysługujące jej prawo do odliczenia podatku naliczonego, będzie ona zobowiązana do dokonania tego odliczenia z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży, zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. Spółka wykonuje bowiem oprócz czynności opodatkowanych, także czynności podlegające zwolnieniu z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

I tak stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie wydatków - fakt, że dotacja nie podlega opodatkowaniu nie skutkuje automatycznym brakiem prawa do odliczenia podatku. Istotny dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest wyłącznie związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi od podatku, jak i opodatkowanymi, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, mający na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Dokonanie takiego podziału powoduje, że podatnik odlicza podatek związany ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast nie odlicza podatku związanego ze sprzedażą zwolnioną, bądź niepodlegającą opodatkowaniu.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Spółka zawarła umowę partnerską z wyspecjalizowanym podmiotem (Liderem) celem współpracy przy realizacji Projektu pn. „Skuteczna komunikacja z klientem kluczem do sukcesu”. Zgodnie z założeniami Projektu, Wnioskodawca odpowiada za część zadań w jego ramach, do których należą: przygotowanie programu i przeprowadzanie szkoleń, rekrutacja uczestników oraz promocja. Projekt ma na celu przede wszystkim podniesienie potencjału sklepów ze sprzętem RTV AGD należących do Wnioskodawcy do obsługi nowoczesnych i wymagających klientów poprzez podniesienie umiejętności 180 pracowników odpowiedzialnych za sprzedaż i obsługę klienta w zakresie technik sprzedaży, obsługi reklamacji, komunikacji i przekazywania wiedzy.

Zgodnie z kosztorysem Projektu, Spółka będzie nabywać towary i usługi związane z realizacją Projektu - m.in. będzie nabywać usługi szkoleniowe od zewnętrznych firm prowadzących szkolenia. Firmy szkoleniowe, którym Spółka zleci prowadzenie szkoleń w ramach Projektu nie będą uprawnione do stosowania zwolnienia z VAT przewidzianego dla świadczenia usług szkoleniowych na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, że szkolenia przeprowadzane przez Niego dla własnych pracowników stanowią wydatki, których poniesienie jest związane z całokształtem działalności wykonywanej przez Spółkę.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług w związku z realizacją Projektu.

Odnosząc się do prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego usług szkoleniowych, z których korzystają pracownicy Spółki, zauważyć należy, iż Wnioskodawca wskazuje, że dokonuje sprzedaży opodatkowanej oraz zwolnionej z opodatkowania. Wnioskodawca w zakresie, w jakim świadczy usługi opodatkowane ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z tą usługą, bowiem w tym zakresie nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje Wnioskodawcy na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w sytuacji, kiedy zaistnieją przesłanki pozytywne, o których mowa w tym artykule oraz w sytuacji nie zaistnienia przesłanek negatywnych, o których stanowi art. 88 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż z usług szkoleniowych organizowanych przez Wnioskodawcę korzystają Jego pracownicy, a zatem wydatki ponoszone na organizację przedmiotowych szkoleń pośrednio związane są z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę (sprzedażą sprzętu RTV AGD), to wówczas Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur na mocy art. 86 ust. 1 z zastrzeżeniem art. 88 ustawy o VAT. Jednakże z uwagi na świadczenie w ograniczonym zakresie także usług podlegających zwolnieniu, Spółka odliczając podatek naliczony winna wziąć pod uwagę art. 90 ustawy o VAT.

W odniesieniu do prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez Spółkę dokumentujących nabycie usług szkoleniowych świadczonych przez Firmę szkoleniową, która nie jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT wskazać należy, iż w takiej sytuacji nie zaistnieją przesłanki wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2) ustawy o VAT, wykluczające możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury. Z okoliczności przedstawionych przez Spółkę wynika bowiem, iż usługodawca świadczący na rzecz Spółki usługi szkoleniowe nie jest uprawniony do tego, by wystawić fakturę ze zwolnieniem, tym samym faktura ta będzie zawierała podatek VAT. A zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur, bowiem wydatki ponoszone na nabycie przedmiotowych szkoleń pośrednio związane są z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Jednakże z uwagi na świadczenie w ograniczonym zakresie także usług podlegających zwolnieniu działalność zwolnioną, Spółka odliczając podatek naliczony winna wziąć pod uwagę art. 90 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań 1-2 (we wniosku oznaczonych jako pytania 2-3) należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż w zakresie podatku od towarów i usług objętego pytaniem 1 oraz w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj