Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
BI/005/0076/04
z 1 marca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
BI/005/0076/04
Data
2004.03.01
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
należność
premia podatkowa
restrukturyzacja
wierzytelność
źródła przychodu
Pytanie podatnika
1/ Jaki jest tryb postępowania z należnościami przedawnionymi w 2002r., które ujęto w wykazie wierzytelności nieściągalnych ?2/ Czy należności objęte wykazem, które uległy przedawnieniu w 2003r. lub zostały skierowane na drogę postępowania sądowego powinny być zaliczone do przychodów w roku ich przedawnienia ?
Stan faktyczny: Przedsiębiorca zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. o restrukturyzacji niektórych należności publiczno-prawnych od przedsiębiorców ( Dz.U. Nr 155, poz. 1287 ) przystąpił do programu restrukturyzacji i w terminie określonym w ustawie przedłożył do urzędu skarbowego wykaz wierzytelności nieściągalnych, w którym ujął również wierzytelności przedawnione w 2002r. W stosunku do pozostałych wierzytelności ujętych w wykazie Podatnik podjął działania w celu ich wygaśnięcia ( windykacja, skierowanie spraw na drogę postępowania sądowego ), natomiast część wierzytelności uległa przedawnieniu w 2003r.
W myśl art. 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. o restrukturyzacji niektórych należności publiczno-prawnych od przedsiębiorców ( Dz.U. Nr 155, poz. 1287 ) premia podatkowa była prawem przedsiębiorcy do zaliczenia, w roku podatkowym rozpoczynającym się w 2002 r., do kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym, wierzytelności odpisanych jako nieściągalne lub rezerw utworzonych na pokrycie wierzytelności - zaliczonych uprzednio do przychodów należnych, jeżeli wierzytelności te:
Warunkiem skorzystania z premii było jednak - jak stanowił to art. 23 ust. 2 ww. ustawy:
się w 2002 r., do nieściągalnych albo utworzenie na nie rezerwy,
formę zapłaty. Warunki te musiały zostać spełnione łącznie. Jednocześnie ustawodawca w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 30.08.2002r. postanowił, iż w zakresie korzystania z premii podatkowej stosuje się przepisy o podatku dochodowym dotyczące zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wierzytelności nieściągalnych lub rezerw na wierzytelności do kosztów uzyskania przychodu, z wyłączeniem przepisów określających zasady uprawdopodobnienia nieściągalności wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, albo na pokrycie których utworzono rezerwy. Z powyższych przepisów wynika, że skorzystanie z premii podatkowej pozwoliło Podatnikowi na obciążenie kosztów uzyskania przychodów, a zatem na zmniejszenie bieżącej podstawy obliczenia podatku, bez konieczności uprawdopodobnienia nieściągalności wierzytelności objętych premią. Natomiast pozostałe przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 ze zm.) zwłaszcza w części dotyczącej możliwości odpisywania w koszty uzyskania przychodów wierzytelności nieściągalnych (art. 23 ust. 1 pkt 20 ustawy z 26.07.1991r.), nadal podatników obowiązywały. W myśl art. 23 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wierzytelności odpisanych jako przedawnione. Należności przedawnione nie mogą zatem być podstawą do ubiegania się o premię podatkową. Ponieważ - jak wynika z pisma Podatnika – część wierzytelności wskazanych w wykazie złożonym w Urzędzie Skarbowym była przedawniona już w 2002r., to co do zasady nie mogły zatem one stanowić podstawy do ubiegania się przez Podatnika o premię podatkową. W myśl generalnej zasady wyrażonej w art. 118 Kodeksu cywilnego roszczenia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przedawniają się z upływem 3 lat. Natomiast w wielu przypadkach przepisy szczegółowe określają inne terminy przedawnienia, na przykład:
powołanego do rozpoznawania spraw danego rodzaju albo orzeczeniem sądu polubownego, jak również roszczenie stwierdzone ugodą zawartą przed sądem albo sądem polubownym - przedawniają się z upływem 10 lat, chociażby termin przedawnienia roszczenia tego rodzaju był krótszy (art. 125 par. 1 KC),
Jednocześnie bieg terminu przedawnienia przerywa się przez: odroczenie terminu płatności i rozłożenie spłaty należności na raty, każdą czynność przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed sądem polubownym, przedsięwziętą bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia, uznania roszczenia przez osobę, przeciwko której roszczenie przysługuje (art. 128 kc). W związku z powyższym - w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym sprawy
przedłożonym do Urzędu Skarbowego nie uległy przedawnieniu, bowiem tylko w tej części Podatnik miał prawo skorzystać z premii podatkowej, tj. zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w zeznaniu wstępnym za rok 2002 wierzytelności nieprzedawnione. Skorzystanie z premii podatkowej - jak wskazano wyżej - skutkowało uznaniem wierzytelności za nieściągalną po spełnieniu warunków określonych w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002r., co oznaczało uznanie jej za koszt uzyskania przychodu w 2002r., bez konieczności uprawdopodobnienia nieściągalności wierzytelności objętych premią. Spisanie wierzytelności w ciężar kosztów uzyskania przychodów w ramach instytucji premii podatkowej było aktem jednorazowym. Jednakże w myśl art. 14 ust. 2 pkt 7, 7b i 7c ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2003r. – przychodami z działalności gospodarczej są m.in.:
Zatem w przypadku Podatnika przedawnienie wierzytelności objętych wykazem nie spowoduje powstania przychodu, gdyż Podatnik nie dokonał odpisów aktualizujących te wierzytelności i nie zaliczył ich do kosztów uzyskania przychodu, nie zostały więc spełnione przesłanki określone w art. 14 ust. 2 pkt 7b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. Skutki podatkowe wystąpią, gdy podatnikowi zostanie zwrócona część lub całość wierzytelności objętych wykazem. Wartość zwróconych wierzytelności objętych premia podatkową będzie stanowiła u Podatnika przychód dla celów podatkowych. Ustawodawca bowiem - ani w ustawie o restrukturyzacji niektórych należności publiczno- prawnych od przedsiębiorców, ani w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznym - nie zastrzegł (jak miało to miejsce w przypadku przychodów z tytułu umorzenia należności podlegających restrukturyzacji - art. 22 ust. 1 ustawy z 30.08.2002r.), że wartość zwróconych wierzytelności objętych premia podatkową nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Przychód ten - stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 7 i 7c ustawy z 26.07.1991r. - powstanie u Podatnika w dacie zwrotu wierzytelności objętych premia podatkową. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.