Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-910-54/04/LK
z 6 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-910-54/04/LK
Data
2004.07.06



Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby tytoniowe


Słowa kluczowe
cena
papierosy
podatek akcyzowy
stawka
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
W jaki sposób należy stosować art. 4 ust. 5, art. 74 ust. 2 i art. 25 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym w sytuacji, gdy podatnik nabył od organów egzekucyjnych papierosy pochodzące z przepadku mienia stanowiącego przedmiot przestępstwa, od tych papierosów została zapłacona akcyza przez kupującego w pełnym wymiarze, a odprowadzona do Skarbu Państwa przez sprzedającego (organ egzekucyjny) oraz przed dalszą odsprzedażą nabywca w związku z oznaczeniem tych papierosów znakami akcyzy umieścił na każdej paczce cenę detaliczną?


Zgodnie z art. 4 ust. 5 w/w ustawy, w przypadku gdy w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie inne czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Wskazana zasada jednokrotnego opodatkowania nie dotyczy przepisu art. 74 ust. 1 cytowanej ustawy, który wskazuje, że obowiązek podatkowy powstaje poza przypadkami określonymi w art. 4 ustawy o podatku akcyzowym tj. między innymi gdy podmioty dokonują sprzedaży wyrobów tytoniowych w opakowaniach nieoznaczonych ceną detaliczną i powyżej maksymalnej ceny detalicznej. Do sprzedaży wyrobów tytoniowych w opakowaniach nieoznaczonych ceną detaliczną w myśl art. 74 ust. 2 stosuje się stawkę akcyzy w wysokości 400%.

Kwestii podatku akcyzowego od papierosów pochodzących z przepadku mienia nabywanych od organów egzekucyjnych nie należy wiązać z przepisem art. 25 ust. 1 ustawy. Nie zawiera on bowiem w swej treści postanowień, na podstawie których możliwe jest bezpośrednie stosowanie zwolnień z akcyzy. Przepis ten zawiera tylko i wyłącznie wskazówki, jakimi winien kierować się minister właściwy do spraw finansów publicznych, określając na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 25 ust. 5 ustawy, szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki i tryb ich stosowania.

Odnosząc się do kwestii „maksymalnej ceny detalicznej”, wskazać należy, że stosownie do dyspozycji art. 73 ust. 4 ustawy, pod tym pojęciem należy rozumień cenę wyznaczoną i wydrukowaną na opakowaniu jednostkowym wyrobu tytoniowego przez określoną grupę podmiotów (producentów, importerów i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego). Tym samym cena wyznaczona i wydrukowana przez inny podmiot na opakowaniu jednostkowym wyrobu tytoniowego, nie jest ceną, o której mowa w art. 73 ust. 4 ustawy. Ewentualne wyznaczenie i wydrukowanie takiej ceny przez inny podmiot, nie wywołuje skutków w sferze podatkowej, w postaci możliwości zastosowania stawki akcyzy, o której mowa w art. 8 pkt 4 ustawy. Również sprzedaży wyrobów, zawierających na opakowaniu jednostkową cenę wyznaczoną i wydrukowaną przez inny podmiot niż producent, importer i podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, nie należy traktować jako sprzedaży, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt. 3, ale jako sprzedaż, o której mowa w art. 74 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Pomimo użycia w art. 74 ust. 1 pkt 1 pojęcia „cena detaliczna”, wykładnia systemowa nakazuje traktować „cenę detaliczną tutaj wskazaną, jako pojęcie tożsame z pojęciem „maksymalnej ceny detalicznej”, o której mowa w art. 73 ust. 4 ustawy.

Powyższa odpowiedź na zapytanie podatnika dotyczy stanu faktycznego opisanego w zapytaniu oraz stanu prawnego na dzień 06.07.2004r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj