Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
BI/005/0155/04
z 9 marca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
BI/005/0155/04
Data
2004.03.09



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
nakłady
obcy środek trwały


Pytanie podatnika
Czy niezamortyzowaną wartość nakładów poniesionych w obcym środku trwałym Podatnicy mogą zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej?


Stan faktyczny:


Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą – sprzedaż hurtowa artykułów branży przemysłowej: panele, podłogi, płyty, listwy itp. – w pomieszczeniach magazynowych wynajmowanych w Gdańsku w roku 1996 ponieśli nakłady na adaptacje tych pomieszczeń, tj. wyrównanie posadzki, postawienie ścianek działowych, odnowienie elewacji, malowanie. Prace te zostały zakwalifikowane przez Podatników jako inwestycja w obcym środku trwałym, podlegająca odpisom amortyzacyjnym przez okres 10 lat.

W roku 2003 umowa najmu tych pomieszczeń została rozwiązana (aby przywrócić stan pierwotny wynajmowanego magazynu Podatnicy zobowiązani byli do wyburzenia ścianek działowych). Obecnie Podatnicy kontynuują prowadzenie działalności gospodarczej w innym wynajętym lokalu.


Ocena prawna stanu faktycznego:


W przypadku wykorzystywania w prowadzonej działalności gospodarczej obcych składników majątku, w tym także obcych budynków czy lokali, wydatki poniesione na te składniki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów albo wprost, albo - jeżeli wydatki te zostaną zaliczone do inwestycji w obcych środkach trwałych - poprzez odpisy amortyzacyjne.

Aby prawidłowo określić charakter poniesionych wydatków, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy poniesione wydatki dotyczyły wykonania w obcych składnikach prac o charakterze remontowym, czy też wydatki takie związane były z ulepszeniem tych składników. Oceny takiej należy dokonać w świetle przepisów obowiązujących w roku przeprowadzenia przez Podatników tych prac, tj. w 1996r.

Zgodnie z postanowieniami par. 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 stycznia 1995r. w sprawie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także aktualizacji wyceny środków trwałych (Dz. U. nr 7, poz. 34 ze zm.) - obowiązującymi w roku 1996 - przez pojęcie ulepszenia rozumiało się wydatki związane z przebudową, rozbudową, rekonstrukcją, adaptacją lub modernizacją środków trwałych; przy czym środki trwałe uważano za ulepszone, jeżeli wydatki poniesione na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację powodowały wzrost ich wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, w stosunku do stanu istniejącego bezpośrednio przed wykonaniem tych prac. Wzrost wartości użytkowej był mierzony w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Wydatkami na ulepszenie były także wydatki związane z nabyciem części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekraczała 1.000 zł - jeżeli jednostkowa cena nabycia części składowych była niższa od tej kwoty lub jej równa – wydatek na nabycie tej części nie był wydatkiem na ulepszenie, nie podwyższa zatem wartości początkowej środka trwałego, lecz bezpośrednio stanowił koszt uzyskania przychodów.

Zgodnie z postanowieniami art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1993r., nr 90, poz. 416 ze zm.) – w stanie prawnym obowiązującym w roku 1996r - nie uważało się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z odrębnymi przepisami powiększały wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Jeżeli zatem wykonane prace powodowały ulepszenie obcego środka trwałego, to wydatki te stanowiły inwestycje w obcych środkach trwałych. Jak bowiem stwierdził to Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 1 grudnia 1998r., sygn. akt I S.A./Lu 1247/97, „inwestycjami w obcych środkach trwałych są także wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie środków trwałych wykorzystywanych przez niego w działalności gospodarczej, a nie stanowiących jego własności”. A zgodnie z postanowieniami art. par 2 ust. 1 rozporządzenia z 20.01.1995r. inwestycje w obcych środkach trwałych zaliczało się do środków trwałych podlegających odpisom amortyzacyjnym.

Natomiast przez remont rozumiało się wykonanie prac przywracających pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, nie zwiększający jego wartości początkowej.

Wydatki na bieżącą konserwację i remonty środków trwałych, w tym wydatki na nabycie części składowych niezbędnych do przeprowadzenia konserwacji lub remontu, nie były – niezależnie od ceny nabycia tych części – wydatkami na ulepszenie, lecz bezpośrednio stanowiły koszt uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z zapisem art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1. A zatem jeżeli wydatki na prace remontowe były wydatkami poniesionymi w celu uzyskania przychodów, to mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów Podatnicy, który w roku 1996 ponieśli wydatki na adaptację wynajmowanych magazynów i nie mogli bezpośrednio zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na przeprowadzenie tych prac. Wydatki te stanowiły bowiem inwestycje w obcych środkach trwałych, które mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jedynie poprzez odpisy amortyzacyjne.

W myśl par. 2 ust. 1 oraz par. 7 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia z 20.01.1995r. amortyzacji podlegały - niezależnie od przewidywanego okresu używania - przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, przy czym podatnicy mogli sami ustalić stawki amortyzacyjne m.in. dla inwestycji przyjętych do używania we wszelkich obcych środkach trwałych. W tych przypadkach jednak przepisy limitowały górną wysokość stawek amortyzacyjnych poprzez określenie minimalnego okresu amortyzacji, który dla inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach nie mógł być krótszy niż 10 lat.

Również obecnie obowiązujące przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przewidują w art. 22j ust. 4 pkt 1, że okresu dokonywania odpisów amortyzacyjnych dla inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach nie mógł być krótszy niż 10 lat.

W świetle powyższych przepisów podatnicy mogą zaliczać w ciężar kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od inwestycji w obcych środkach trwałych jedynie w wysokości 1/10 wartości inwestycji w skali roku.

W przypadku natomiast, gdy umowa została zawarta na okres krótszy niż 10 lat, nie dochodziło do zaliczenia pełnej wartości inwestycji do kosztów uzyskania przychodów. Z chwilą bowiem wygaśnięcia umowy podatnik nie może dokonywać dalszych odpisów amortyzacyjnych, gdyż nie używa ulepszonego składnika majątkowego dla celów własnej działalności gospodarczej.

A zatem nie zamortyzowanej części inwestycji w obcych magazynach Podatnicy nie mogli – po okresie umowy - zaliczyć bezpośrednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów, bowiem po rozwiązaniu tej umowy Podatnicy nie wykorzystywali tej inwestycji dla celów własnej działalności gospoda



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj