Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim
US.III-443/95/2004
z 28 października 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.III-443/95/2004
Data
2004.10.28
Autor
Urząd Skarbowy w Tomaszowie Mazowieckim
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
placówka oświatowa
stołówka szkolna
usługi edukacyjne
wynajem
zwolnienia podmiotowe
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej
Pytanie podatnika
Urząd Miasta zwraca się z zapytaniem, czy podległe placówki oświatowe (szkoły, które oprócz usług zwolnionych, tj. edukacyjnych i sprzedaży posiłków dzieciom i nauczycielom świadczyły w 2003 r. i 2004 r. usługi wynajmu pomieszczeń szkoły innym organizacjom i osobom fizycznym mogą korzystać ze zwolnienia z VAT oraz, które przychody osiągnięte w 2003 r. należy uwzględnić do ustalenia limitu obrotów stanowiących podstawę zwolnienia podmiotowego. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym żadna placówka w 2003 r. z tyt. wynajmu pomieszczeń szkoły nie przekroczyła kwoty 45.700 zł, natomiast łączny przychód wraz z odpłatnością za wydawane posiłki przekroczył w każdej placówce w/w wartość. Ponadto czy usługi stołówkowe w przedszkolach kwalifikują się do usług edukacyjnych i podlegają zwolnieniu z podatku VAT. Zapytanie dotyczy również kwestii, czy w w/w placówkach oświatowych możliwe jest prowadzenie sprzedaży w/w usług na rzecz osób fizycznych bez zastosowania kas rejestrujących. Nadmienia się, iż szkoły w związku ze świadczeniem usług wynajmu pomieszczeń były w 2003 r. podatnikami podatku VAT i składały deklaracje VAT-7.
W myśl zapisu art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwolnieniu z podatku VAT podlegają podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej równowartości 10.000 EURO. W/w kwotę wyrażoną w złotych Minister Finansów określił na 2004r. w wysokości 45.700,00 zł. rozporządzeniem z dnia 17 listopada 2003r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 202, poz. 1962). Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Od 1 maja 2004r. w zasadniczy sposób zmienił się sposób liczenia kwoty uprawniającej do zwolnienia podmiotowego. W poprzednim stanie prawnym jako kwotę obrotu przyjmowało sie całą wartość sprzedaży i to zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej od podatku. Od 1 maja 2004r. przy ustalaniu kwoty uprawniającej do korzystania z powyższych zwolnień, do wartości sprzedaży opodatkowanej nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.Stosownie natomiast do art. 168 ust. 3 cyt. wyżej ustawy do obliczania wartości sprzedaży uprawniającej do zwolnienia podmiotowego za rok 2003 oraz za okres od 1 stycznia do 30 kwietnia 2004r., przyjmuje się wartość sprzedaży towarów iw rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. tj wartość sprzedaży towarów opodatkowanych i zwolnionych. Z przedstawionego przez Urząd stanu faktycznego wynika, iż podległe placówki oświatowe (szkoły podstawowe i gimnazja) oprócz usług zwolnionych, tj. edukacyjnych i sprzedaży posiłków dzieciom i nauczycielom świadczyły w 2003 i 2004 roku usługi opodatkowane podatkiem VAT, tj. udostępnianie (wynajem) pomieszczeń (sal lekcyjnych, sal gimnastycznych) innym organizacjom bądź osobom fizycznym. W związku ze świadczeniem w/w usług opodatkowanych podatkiem VAT placówki te były podatnikami podatku VAT i składały deklaracje VAT-7.Ponadto z treści pisma wynika, iż żadna z tych placówek nie przekroczyła w 2003r. z tyt. wynajmu pomieszczeń wartości sprzedaży 10.000 euro, tj. 45.700 zł, natomiast łączna wartość sprzedaży usług opodatkowanych (wynajem) i zwolnionych (sprzedaż posiłków) prawie w każdej placówce przekroczyła tę wartość. Odnosząc się zatem do zapytania w kwestii, które przychody osiągniete w 2003r. należy uwzględnić do ustalenia limitu wartość sprzedaży uprawniających do zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, tut. organ wyjaśnia, że zgodnie z przepisami przejściowymi zawartymi w art. 168 ust. 3 cyt. wyżej ustawy z dnia 11 marca 2004r. do obliczenia wartości sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 za 2003r. i za okres od 1 stycznia do 30 kwietnia 2004r. przyjmuje się wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku VAT (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), a zatem wartość sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej. Zatem mając powyższe na uwadze placówki oświatowe , które w 2003r. przekroczyły łącznie wartość sprzedaży z tyt. wynajmu pomieszczeń i sprzedaży posiłków kwotę 45.700 zł nie mogą w 2004r. korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.Dodatkowo należy wskazać, że stosownie do unormowania zawartego w art. 168 ust. 2 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku VAT podatnik, który utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia przed 1 maja 2004r., może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca , w którym utracił prawo lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Odpowiadając na zapytanie w kwestii zwolnienia od podatku VAT usług stołówkowych świadczonych przez stołówki przedszkola, na rzecz dzieci i pracowników tut. organ wyjaśnia, iż zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług usługi te zakwalifikowane zostały przez Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych do symbolu PKWiU 80.10.11-00.00 "Usługi przedszkoli oraz oddziałó przedszkolnych w szkołach podstawowych, wyłączając szkolnictwo specjalistyczne", które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o podatku VAT, jako wymienione pod poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy "usługi w zakresie edukacji" podlegają zwolnieniu od podatku. Zatem jeśli placówki przedsszkolne świadczą wyłącznie usługi w zakresie edukacji (opieka nad dziećmi i wydawanie posiłków) korzystają ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT. Odnosząc się do zapytania, czy w wymienionych placówkach oświatowych możliwe jest prowadzenie sprzedaży na rzecz osób fizycznych bez zastosoawnia kas rejestrujących tut. organ wyjąsnia, że stosownie do art. 111 ust. 1 w/w ustawy o podatku VAT obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczy podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych.Ponadto na mocy art. 111 ust. 7 pkt 3 w/w ustawy, dano ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych delegację do zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektóych czynnosci z obowiązku wdrożenia kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokości obrotu.Na podstawie tej delegacji Minister Finansów na mocy paragraf 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz.1971 ze zm.), które pozostaje aktualne po dniu 30 kwietnia 2004r. (zgodnie z art. 165 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004r.) zwolnił z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2004r. - czynnosci wymienione w załączniku nr 1 tegoż rozporządzenia W poz. 19 tego załcznika wymienione są usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek o symbolu PKWiU 70.2 i w poz. 38 usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU 80.Mając zatem na uwadze powyższy stan prawny i faktyczny przedstawiony we wniosku placówki oświatowe (przedszkola, szkoły) wykonujące wyłącznie wymienione czynnosci nie mają obowiązku ewidencjonowania ich przy zastosowaniu kas rejestrujących. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.