Interpretacja Lubuskiego Urzędu Skarbowego
I-3/423/57/JW/04
z 6 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
I-3/423/57/JW/04
Data
2004.09.06



Autor
Lubuski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
reklamacje
wada towaru


Pytanie podatnika
Czy stanowi koszt uzyskania przychodu pokrycie przez sprzedawcę kosztów związanych z reklamacją i zwrotem wadliwego towaru, na które składają się koszty dojazdu do klienta, usługi telekomunikacyjne, usługi transportowe do wymiany towarów, koszty magazynowania, korespondencji itp. w wysokości 25 % ceny zakupu?


Na podstawie art. 14a stawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na zapytanie podatnika (data otrzymania pisma 14.06.2004 r.), o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze uprzejmie wyjaśnia, jn.:


W piśmie z dnia 14.06.2004r. Podatnik przedstawił stan faktyczny


W umowie z odbiorcą niemieckim dokonano zapisu o treści:


Jeżeli przedsiębiorstwo Odbiorca niemiecki zwróci sprzedawcy wadliwy towar, który uprzednio sprzedał klientowi, wówczas, oprócz zwrotu ceny sprzedaży sprzedawca musi zapłacić dodatkowo również część kosztów pośrednika w wysokości 25 % ceny zakupu.


Podatnik zwrócił się z następującym zapytaniem w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych:


Czy tego rodzaju partycypacja stanowi koszt uzyskania przychodu? Uważamy, że ze względu na związek z prowadzoną działalnością w świetle ustawy o podatku dochodowym stanowi koszt uzyskania przychodu.


W odpowiedzi na złożony wniosek Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze poinformował, że z przedstawionego przez jednostkę stanu faktycznego wynikało, że została zawarta umowa, na sprzedaż przez firmę niemiecką mebli. W związku z dostarczeniem wadliwego towaru sprzedawca oprócz zwrotu ceny sprzedaży musi zapłacić dodatkowo również część kosztów pośrednika w wysokości 25% ceny zakupu. Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynikało, że zapłacona część kosztów pośrednika miała charakter kary umownej za wadliwy towar, pomimo, że w umowie nie była tak nazwana.W świetle przedstawionego wyżej materiału Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego zakwalifikował powyższe koszty pośrednika do kar umownych zgodnie z art. 16 ust.1 pkt 22 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), niezaliczając powyższych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.


W dniu 06.08.2004 r. otrzymano uzupełnienie treści ww. zapytania z dnia 14.06.2004 r. Strona wyjaśniła, iż zawężony, wycinkowy opis przedstawionej sprawy w zakresie podatku dochodowego przyczynił się do zajęcia takiego stanowiska jak przedstawiono w piśmie.


Z dodatkowego wyjaśnienia na temat okoliczności powstawania obciążeń z tytułu części kosztów pośrednika w wysokości 25% ceny zakupu (pkt 4.1. przedstawionej wcześniej umowy) wynika, że wobec trudności wyceny poszczególnych elementów usług wiążących się z procedurą załatwienia reklamacji i przypisaniem ich do każdego artykułu przyjęto w negocjacjach wielkość procentową określoną na poziomie 25% ceny netto. Jednocześnie w dokumencie obciążeniowym koszty (nazwane-handling-opracowanie kalkulacyjne) określono jako, obejmujące koszty przesyłki i koszty manipulacyjne związane ze sprawdzeniem i wysyłką towaru, które z racji swojej kwalifikacji statystycznej na terenie Niemiec opodatkowane są podatkiem od wartości dodanej (MST w wysokości 16%).


Z powyższego wynika, że koszty pośrednika w wysokości 25% ceny netto zakupu są kosztami związanymi z reklamacją towarów (np. dojazd do klienta, usługi telekomunikacyjne, usługi transportowe do wymiany towaru, koszty magazynowania, koszty korespondencji, koszty materiału obiciowego który w rozliczeniach jest materiałem powierzonym) i są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W związku z powyższym ww. wydatki stanowią zwrot kosztów związanych ze zgłoszonymi przez klientów reklamacjami towarów i stanowią koszty uzyskania przychodu. Oznacza to, że jeżeli poniesione wydatki z tego tytułu są związane z przychodem Spółki, to na podstawie art. 15 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią koszty uzyskania przychodu.


W świetle przedstawionych dodatkowych wyjaśnień z dnia 06.08.2004 r nawiązujących do zapytania przedstawionego w piśmie z dnia 14.06.2004 r. Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze zmienia swoje stanowisko i stwierdza, że stanowisko Strony w powyższej sprawie jest prawidłowe.




doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj