Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sanoku
US-PP/443/51/04
z 13 października 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US-PP/443/51/04
Data
2004.10.13
Autor
Urząd Skarbowy w Sanoku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
organ władzy publicznej
powiat
sprzedaż majątku
środek trwały
towar używany
Pytanie podatnika
dotyczy zwolnienia z podatku VAT przy sprzedaży wyposażenia i środków trwałych, które zostały zakupione ze środków pomocowych z Unii Europejskiej (przy zakupie zastosowano stawkę 0 %) i były używane przez powiat przez okres dłuższy niż pół roku
Powiat zwrócił się z zapytaniem dot. zwolnienia z podatku VAT. Przedstawiając zapytanie, podaje, iż:
Powiat realizował inwestycję - budowa drogi powiatowej i przy tej inwestycji został zakupiony sprzęt stanowiący wyposażenie laboratorium – wykaz tego sprzętu wraz z fakturą zakupu stanowi załącznik do niniejszego pisma. Powyższy zakup był realizowany w ramach kontraktu finansowanego za środków PHARE w kwocie 1.700.000 euro. Obecnie wyposażenie laboratorium nie jest wykorzystywane do działalności powiatu, dlatego zarząd podjął wstępną decyzję o sprzedaży tego sprzętu. Stanowisko powiatu w powyższej sprawie przedstawia się następująco: w związku z tym, że powyższy sprzęt został zakupiony przez powiat, który jako jednostka samorządu terytorialnego nie jest płatnikiem podatku VAT, przysługuje zwolnienie od tego podatku przy sprzedaży wyposażenia laboratorium do badań mas bitumicznych. Naczelnik Urzędu Skarbowego, na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 14.09.2004 r. dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego, informuje: Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy z dnia 11.03.2004 r. nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Natomiast § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Dokonując analizy związku przepisu art. 15 ust. 6 cyt. ustawy o podatku VAT i § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. rozporządzenia należy przyjąć, że organy samorządu terytorialnego są co do zasady podatnikami podatku od towarów i usług i nie ma do nich zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Jednostki samorządu terytorialnego – gmina, powiat, województwo – wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Uznając, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnieniu od podatku poddał jedynie te ich usługi, które polegają na władczym realizowaniu ich zadań, co wynika wprost z § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia. Pozostałe czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o podatku VAT; tj. usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy (ex 75 usługi w zakresie administracji publicznej). W świetle powyższego powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego będąca podatnikiem podatku VAT, może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego zarówno na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia, jak również na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT. Natomiast czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych wyłączone ze zwolnienia zawartego w § 8 ust. 1 pkt 13 - w tym przypadku dostawa (sprzedaż) towarów wymienionych w piśmie - będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych z uwzględnieniem zwolnień od podatku dotyczących towarów używanych zawartych w art. 43 ust. 2 cyt. ustawy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.