Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
US.IX/443-101/HM/04
z 29 października 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.IX/443-101/HM/04
Data
2004.10.29
Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zwolnienia podmiotowe
Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
obniżenie podatku należnego
pomoc zagraniczna
termin zawarcia umowy
zawarcie umowy
zwrot podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym od realizowanych inwestycji objętych refundacją ze środków Programu SAPARD?
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na państwa pismo z dnia 25.10.2004 r. (znak: BGK-II-7023/36/04) w sprawie zapytania, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym od realizowanych inwestycji objętych refundacją ze środków Programu SAPARD, dotyczących:
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu uprzejmie wyjaśnia: Podatnikom podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest fundamentalną zasadą konstrukcji VAT, która opiera się na zasadzie potrącalności podatku naliczonego zapłaconego w poprzednich fazach obrotu, a każdy przypadek jego ograniczenia musi wynikać wprost z przepisów prawa. Należy jednak podkreślić, iż podatnik może skorzystać z tego uprawnienia przy ustalaniu swojego zobowiązania podatkowego, lecz nie stanowi to jego obowiązku. Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z powołanym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Mając na uwadze przedstawiony przez jednostkę w zapytaniu stan faktyczny, dla ustalenia i realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest dokonanie w szczególności analizy pod kątem istnienia związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, tj.:
Z analizy stanu faktycznego wynika, iż:
W przypadku wszystkich wyżej wymienionych zadań, Gmina nie wiąże ich z czynnościami opodatkowanymi. Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan faktyczny i prawny, zdaniem tut. Urzędu, podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do rozliczenia (odzyskania) na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, kwot podatku naliczonego wynikających z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji. Podatnikowi nie będzie również przysługiwało prawo do wystąpienia o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), a w szczególności rozdziału 12 tego rozporządzenia określającego przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W świetle § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.06.2004 r. zmieniającego rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. (Dz. U. Nr 145, poz. 1541), zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1.05.2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Z uwagi na fakt, iż umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie na realizację przedmiotowych inwestycji (...) zostały zawarte po dniu 1.05.2004 r., podatnikowi nie przysługuje prawo do wystąpienia o zwrot podatku VAT na podstawie ww. przepisów. Ponadto stwierdza się, iż w świetle przepisu art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) gmina nie ma możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów w celu skompensowania go poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie bowiem z tym przepisem zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Reasumując, gminie realizującej zadania inwestycyjne pod nazwą:
nie przysługuje prawo do rozliczenia (odzyskania) – na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług i jej aktów wykonawczych lub ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – kwot podatku naliczonego wynikających z faktur wystawionych przez wykonanwców przedmiotowych inwestycji. Stanowisko Urzędu Skarbowego w Przemyślu w powyższej kwestii zgodne jest z wykładnią Ministra Finansów zawartą w piśmie z dnia 29.07.2004 r. (znak: BC2/033/JO/304/04). Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące, na dzień jej datowania, przepisy prawa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.