Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-3/423-26/04
z 25 października 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
P-3/423-26/04
Data
2004.10.25
Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
pomoc
świadczenia przedemerytalne
Pytanie podatnika
Z opisanego stanu faktycznego wynika, że zgodnie z Regulaminem Świadczeń Socjalnych obowiązującym w Zakładzie, do korzystania ze świadczeń ZFŚS uprawnieni są emeryci i byli pracownicy Zakładu, w tym również ci, którzy po rozwiązaniu stosunku pracy otrzymują świadczenia przedemerytalne. Strona zwraca się z pytaniami: 1. Czy byli pracownicy, z którymi rozwiązano stosunek pracy i którzy pobierają świadczenia przedemerytalne, objęci są normą art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym, czy pomoc rzeczowa z ZFŚS dla takich osób jest wolna od podatku dochodowego do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł. 2. Czy pomoc rzeczowa w postaci upominku otrzymanego przez pracownika w związku z rozwiązaniem stosunku pracy i przejściem na świadczenie przedemerytalne, wręczonego po dacie rozwiązania stosunku pracy, objętą jest normą art. 21 ust. 1 pkt 67 w/w ustawy i tym samym zwolniona z podatku dochodowego do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym 380,00 zł. Zdaniem Strony pomoc rzeczowa, o której mowa w pytaniach otrzymana przez byłych pracowników Zakładu, z którymi rozwiązano stosunek pracy i którzy pobierają świadczenia przedemerytalne podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od osób fizycznych.
W związku z powyższym informuję, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2000 Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł. są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych. Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 67 zwalnia od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,00 zł., wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Zwolnienie z podatku dochodowego objęte normą w/w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy emerytów i rencistów. Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. Nr 39 poz. 353 z późn. zm.) emerytem jest osoba mającą ustalone prawo do emerytury. Nabycie prawa do świadczenia przedemerytalnego po rozwiązaniu umowy o pracę, nie jest tożsame z przejściem na emeryturę. Świadczenie przedemerytalne to nie emerytura. Jak wynika z art. 12 ust. 4 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy. Ze stanu faktycznego wynika, że pomoc rzeczową wręczono po ustaniu stosunku pracy tj. gdy osoby te nie były już pracownikami. Natomiast zwolnieniu z podatku dochodowego, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 21 ust. 1 pkt 67 podlegają świadczenia otrzymane przez pracownika. Wobec powyższego byli pracownicy Zakładu, z którymi rozwiązano stosunek pracy z przyczyn nie dotyczących pracowników i którzy pobierają świadczenia przedemerytalne nie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 38 i 67 w/w ustawy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.