Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
PP1-443-72/04
z 23 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443-72/04
Data
2004.08.23



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
import towarów
marża
nabycie wewnątrzwspólnotowe
samochód


Pytanie podatnika
Dotyczy stosowania marży w przypadku dostawy samochodów używanych, sprowadzonych z państwa trzeciego, których odprawa celna miała miejsce w państwie członkowskim innym niż terytorium kraju.


Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) odpowiadając na pismo z dnia 20 lipca 2004 r. (wpływ do organu podatkowego 21 lipca 2004 r.) w kwestii dotyczącej stosowania marży w przypadku dostawy samochodów używanych, sprowadzonych z państwa trzeciego, których odprawa celna miała miejsce w państwie członkowskim innym niż terytorium kraju Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy informuje.

Stan faktyczny:

Podatnik sprowadza do kraju samochody pochodzące z Kanady. Odprawa celna odbywa się w Niemczech. Tam też podatnik uiszcza cło, akcyzę oraz podatek od wartości dodanej. Dokonując dostawy pojazdów w kraju podatnik zamierza opodatkowywać marżę.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) pod pojęciem importu towarów rozumie się przewóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju (tj. terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – art. 2 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług). Jednocześnie zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 5 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa nie wchodzące w skład terytorium Wspólnoty.

Artykuł 7 ust. 2 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej; ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) stanowi, iż miejscem importu towarów będzie państwo członkowskie, na obszarze którego znalazły się towary po wprowadzeniu na terytorium Wspólnoty.

Zatem w przedmiotowej sprawie miejscem importu będą Niemcy.

W związku z powyższym podatnik będzie zobowiązany do uiszczenia niemieckim organom celnym opłat i podatków (tj. cła, akcyzy, podatku od wartości dodanej) związanych z odprawą celną i wprowadzeniem na terytorium Wspólnoty . Z tego też powodu strona nabędzie na terytorium Niemiec status podatnika podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 3 podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W wewnątrzwspolnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6 - 9 (art. 20 ust. 5 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług).

Artykuł 31 ust. 5 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11, podstawą opodatkowania jest cena nabycia, a jeżeli cena nabycia nie istniej – koszt ich wytworzenia. Podstawa opodatkowania obejmuje również podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia (art. 31 ust. 2).

Jeżeli po dokonaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nabywca otrzymuje zwrot podatku akcyzowego zapłaconego na terytorium państwa członkowskiego, z którego wysłano lub transportowano towary, to zgodnie z art. 31 ust. 4 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, podstawę opodatkowania pomniejsza się o kwotę zwróconego podatku akcyzowego, przy czym podatnik ma obowiązek udowodnić na podstawie posiadanych dokumentów, że otrzymał zwrot podatku akcyzowego.

Ponadto organ podatkowy zauważa, że w myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżenia ust. 3 – 7, kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W takim przypadku prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usługi lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla których podatkiem jest nabywca.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub artykułów nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiącą różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Cytowany przepis art. 120 ust. 4 dotyczy dostaw towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub artykułów, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4.

W przedstawionym stanie faktycznym nabycie nastąpiło od niewymienionych wyżej podatników lecz w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia, zatem do dostawy przedmiotowych pojazdów nie można stosować prawa wynikającego z art. 120 ust. 4 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie została wypełniona dyspozycja art. 120 ust. 4 i ust. 10 cyt. ustawy.

Odpowiedź zgodna jest ze stanem prawnym aktualnym na dzień jej udzielenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj