Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1858/04/CIP/09
z 27 października 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1858/04/CIP/09
Data
2004.10.27



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
ochrona zdrowia
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
preparat (środek)
stawka preferencyjna podatku


Pytanie podatnika
Podatnik zapytuje czy sprzedaż preparatów odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych odbiorcom spoza sfery ochrony zdrowia może korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%?


Stan faktyczny

Podatnik jest producentem preparatów odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych. Podatnik otrzymał pozwolenie Ministra Zdrowia na obrót jednym z produktów o nazwie „steriwash” z przeznaczeniem do chemiczno – termicznej dezynfekcji bielizny szpitalnej.

Ocena prawna stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust.2-12, art.119 ust.7, art. 120 ust.2 i 3, art. 122 i art. 129 ust.1.

Przepis art. 41 ust. 2 stanowi, iż dla dostawy towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust.12 i art. 114 ust.1.

W wymienionym załączniku nr 3 pod poz. 107 ustawodawca wymienił sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 24.20.14-90.00 „Preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych ”.

Biorąc powyższe pod uwagę, warunkiem zastosowania preferencyjnej 7% stawki podatku od towarów i usług dla dostawy krajowej wymienionego produktu jest spełnienie łącznie wszystkich trzech warunków, tj:

  1. produkt musi być zaklasyfikowany w grupowaniu PKWiU ex 24.20.14-90.00;
  2. produkt musi mieć zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia;
  3. produkt musi posiadać pozwolenie tymczasowe lub musi być dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Zgodnie z art. 4 ust 1. ustawy z dnia 13.09.2002r. o produktach biobójczych (Dz. U. Nr 175, poz. 1433, z późn. zm.) w obrocie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą znajdować się tylko te produkty biobójcze:

  1. na które zostało wydane pozwolenie na wprowadzenie do obrotu produktu biobójczego, zwane dalej "pozwoleniem";
  2. na które zostało wydane pozwolenie na tymczasowe wprowadzenie do obrotu produktu biobójczego, zwane dalej "pozwoleniem tymczasowym";
  3. które zostały wpisane do rejestru produktów biobójczych stwarzających niewielkie zagrożenie, zwanego dalej "rejestrem", oraz są zaklasyfikowane, opakowane i oznakowane zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie.

Art. 15. ust 1. ustawy o produktach biobójczych wskazuje, iż pozwolenie, pozwolenie tymczasowe oraz postanowienie o wpisie do rejestru powinny określać:

  1. nazwę produktu biobójczego;
  2. imię i nazwisko lub nazwę oraz siedzibę wnioskodawcy;
  3. zawartość substancji czynnych, z określeniem ich nazw chemicznych lub innych, pozwalających na ustalenie tożsamości substancji, a także nazwę i adres ich wytwórcy;
  4. rodzaj i postać użytkową produktu biobójczego i jego przeznaczenie;
  5. wymagania odnoszące się do przydatności produktu biobójczego w zwalczaniu organizmów szkodliwych, z uwzględnieniem rodzaju zagrożenia, miejsca wystąpienia zagrożenia oraz właściwości produktu biobójczego;
  6. zakres i warunki obrotu produktem biobójczym oraz zakres i warunki jego stosowania;
  7. rodzaj opakowania;
  8. treść instrukcji stosowania produktu biobójczego w języku polskim;
  9. okres, na jaki zostało wydane.

Podatnik w przedstawionym stanie faktycznym wskazuje, iż otrzymał pozwolenie Ministra Zdrowia na obrót produktu bakteriobójczego o nazwie „steriwash” z przeznaczeniem do chemiczno – termicznej dezynfekcji bielizny szpitalnej.

Zatem stwierdzić należy, iż dostawa w/w preparatu będzie podlegała opodatkowaniu preferencyjną 7% stawką podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 i załącznika nr 3 do ustawy tylko po spełnieniu wszystkich warunków łącznie tj. jeżeli preparat został prawidłowo zaklasyfikowany do grupowania PKWiU 24.20.14-90.00, zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpisany do Rejestru produktów bakteriobójczych oraz produkt ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia.

Nie spełnienie choćby jednego z przytoczonych warunków powoduje, iż dostawa w/w produktu podlegać będzie opodatkowaniu podstawową 22% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj