Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-96/04/CIP/01
z 20 lutego 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-96/04/CIP/01
Data
2004.02.20



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Stawki podatku

(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy przejściowe i końcowe


Słowa kluczowe
stawki podatku
umowa agencyjna
usługi świadczone przewoźnikom powietrznym oraz innym podmiotom wykonującym rejsy w transporcie międzynarodowym


Pytanie podatnika
Jaką stawką podatku od towarów i usług powinna być opodatkowana w/w opłata w przypadku sprzedaży biletów przez agenta w tym biletów na przeloty krajowe i przeloty międzynarodowe ?


Stan faktyczny w sprawie:

Biuro podróży jako agent sprzedający usługi transportu lotniczego nie będzie otrzymywało od przewoźnika lotniczego prowizji za wystawienie biletu. Za jego wystawienie będzie pobierało opłatę bezpośrednio od klienta (pasażera) na podstawie faktury VAT. Opłata ta nie będzie ujęta w wartości biletu lotniczego.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z art. 18 ust 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U.Nr 11, poz.50 z późniejszymi zmianami/ podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%. Delegacją ustawową zawartą w art. 50 ust. 1 tejże ustawy Minister Finansów został upoważniony do obniżania - w drodze rozporządzenia – stawek podatku od towarów i usług dla niektórych towarów i usług. I tak Minister Finansów w § 66 ust 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 22.03.2002r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U.Nr 27 poz. 268 z późn. zm./ postanowił „stawkę podatku wymienioną w art. 18 ust 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla usług świadczonych na podstawie umów agencyjnych, zlecenia i pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze związanych ze świadczeniem usług w zakresie turystyki oraz ze sprzedażą biletów dotyczących przewozu osób kolejami, taborem samochodowym, wodnym i lotniczym oraz środkami komunikacji miejskiej”.

Przepis § 66 ust 1 pkt 5 w/w rozporządzenia dotyczy ogółu usług (w tym opłat za wystawienie biletu) świadczonych na podstawie umów agencyjnych związanych ze sprzedażą biletów dotyczących przewozu osób taborem lotniczym (zarówno gdy jest to transport krajowy , jak i międzynarodowy).

Stawka wynikająca z w/w przepisu ma zastosowanie -w wyżej opisanym stanie faktycznym- do opłat pobieranych przez agenta od pasażera (klienta) za wystawienie biletu w przypadku sprzedaży biletu na przeloty krajowe.

Natomiast w stosunku do pobieranych przez pytającego opłat za wystawienie biletów na osobowe przeloty międzynarodowe ma zastosowanie przepis § 60 ust 1 pkt 11 w/w rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem , „opodatkowaniu obniżoną do wysokości 0% stawką podatku podlegają usługi, o których mowa w § 53 ust. 3 (wykonywane w kraju m.in. usługi pośrednictwa), związane z usługami transportu międzynarodowego określonymi w § 54 ust 1 i w § 55”

W definicji usług transportu międzynarodowego zawartej w § 53 ust. 1 w/w rozporządzenia mieszczą się również usługi transportu lotniczego osób na trasach:

  • miejsce wyjazdu w Rzeczypospolitej Polskiej – miejsce przyjazdu za granicą RP bądź w odwrotnym kierunku oraz
  • na trasie gdzie miejsce wyjazdu i przyjazdu jest za granicą RP jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tranzyt).

Pamiętać należy o zastrzeżeniu § 53 ust. 2 w/w rozporządzenia, zgodnie z którym nie stanowi usługi transportu międzynarodowego przelot osób których miejsce wylotu i przylotu znajduje się w Rzeczypospolitej Polskiej, a przewóz za granicę ma wyłącznie charakter tranzytu.

Zgodnie z przepisem § 54 ust. 1 pkt 3b w/w rozporządzenia (wskazanym przez § 60 pkt 11 w/w rozporządzenia jako warunek do zastosowania stawki 0% podatku) , za eksport usług uznaje się usługi transportu międzynarodowego, polegające na przewozie przez przewoźnika powietrznego osób - na podstawie międzynarodowego biletu lotniczego, wystawionego przez uprawnionego przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

W myśl § 55 ust 1 pkt w/w rozporządzenia usługi transportu osób są usługami eksportowymi w całości , jeżeli są wykonywane przez przewoźnika powietrznego.

Reasumując usługi świadczone na podstawie umowy agencyjnej związane ze sprzedażą biletów lotniczych na przeloty krajowe opodatkowane są stawką VAT 7% , natomiast obrót uzyskany z pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych związanych z usługami transportu międzynarodowego podlega opodatkowaniu wg stawki VAT 0%.

Fakt , że uzyskana opłata za wystawienie biletu nie będzie ujęta w wartości biletu lotniczego nie wpływa na stawkę opodatkowania w/w usług. Należy tylko dodać , że przepis § 60 ust 2 cyt. rozporządzenia warunkuje zastosowanie stawki 0% od prowadzenia dokumentacji z której jednoznacznie wynika , że czynności zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku i stan prawny obowiązujący w 2004r pod rządami ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U.Nr 11 , poz.50 z późniejszymi zmianami/.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj