Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-716/10/12-7/S/KG
z 16 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-716/10/12-7/S/KG
Data
2012.10.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
budynek
korekta podatku
nieruchomości


Istota interpretacji
obowiązek dokonania korekty podatku zgodnie z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług



Wniosek ORD-IN 355 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku zgodnie z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką, która została utworzona jako spółka celowa do zrealizowania projektu osiedla mieszkaniowego. Spółka dnia 03.09.2004r. nabyła umową sprzedaży i przeniesienia od P. Sp. z o.o. udziały we współwłasności zabudowanych nieruchomości usytuowanych w Ł, obejmujących teren działek o łącznej powierzchni około 158.575 m2 z czego około 73.220 m2 było zabudowane 10 budynkami w różnej fazie realizacji. Na osiedlu znajdowały się 4 ukończone budynki wielorodzinne, w których znajdowały się lokale mieszkalne oraz garaże. W ukończonym budynku nr 5 znajdowały się lokale mieszkalne oraz usługowe.

W kolejnych latach Spółka ukończyła budynek nr 6 z lokalami mieszkalnymi oraz lokalami usługowymi (pasaż handlowy), budynek nr 7, 8, 9 i 10 z lokalami mieszkalnymi oraz lokalami stanowiącymi garaże dwustanowiskowe, jak również dwa wolnostojące budynki stanowiące odrębne ciągi garaży G1 i G2. Wszystkie powyższe budynki tworzą na osiedlu zamkniętą całość, na której działają trzy Wspólnoty Mieszkaniowe. Osiedle nosi nazwę Z...

W kolejnym etapie inwestycji, dotyczącym terenów niezabudowanych oraz działek rolnych, zaplanowany jest dalszy rozwój osiedla poprzez realizację domów jednorodzinnych oraz budynków wielorodzinnych o znacznie mniejszej intensywności.

Powyższa transakcja z firmą P. Sp. z o.o. została udokumentowana stosownymi fakturami VAT oraz została z tą firmą rozliczona. Spółka rozliczyła również podatek naliczony wynikający z powyższej transakcji w deklaracji VAT-7 jako podatek związany z nabyciem towarów zaliczanych do środków trwałych.

Po dokonaniu powyższej transakcji, Spółka kontynuując procesy inwestycyjne, rozpoczęła również sukcesywny proces komercjalizacji posiadanego lub w kolejnych okresach oddawanego do użytkowania majątku. W odniesieniu do wszystkich lokali, zarówno mieszkalnych, użytkowych (usługowych), garaży stanowiących samodzielne lokale, jak również miejsc garażowych w garażach dwustanowiskowych, Spółka dokonywała ich sprzedaży lub wynajmu.

Około 90% posiadanego na dzień dzisiejszy, niesprzedanego majątku była lub jest nadal wynajęta, zgodnie z zawartymi Umowami najmu, na różne okresy czasowe, przy czym wynajem lokali mieszkalnych jest dokumentowany fakturami ze stawką zwolnioną z VAT, natomiast wynajem lokali użytkowych, usługowych, garaży i miejsc garażowych w garażach dwustanowiskowych jest dokumentowana fakturami z 22% stawką VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy fakt zawarcia umowy najmu lokalu użytkowego, usługowego, garażu lub najmu miejsca garażowego w garażu dwustanowiskowym z pierwszym użytkownikiem, spełnia definicję pierwszego zasiedlenia zgodnie z art. 2 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i czy w związku z powyższym, dzień rozpoczęcia każdej umowy najmu wyżej wymienionych lokali użytkowych i miejsca garażowego w garażu dwustanowiskowym, można traktować jako moment pierwszego zasiedlenia bez względu na okres trwania najmu, a w związku z tym po dwóch latach od rozpoczęcia powyższej umowy najmu zostanie spełniony warunek umożliwiający zastosowanie dla dostawy (sprzedaży takiego lokalu użytkowego, usługowego, garażu lub % części w prawie współwłasności odrębnej własności lokalu stanowiącego garaż dwustanowiskowy) zwolnienia z podatku VAT...
  2. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnik ma prawo do stosowania zwolnienia z podatku VAT dla dostawy lokali w okresie po 2 latach od momentu pierwszego zasiedlenia. Czy ww. zwolnienie będzie miało również zastosowanie dla wyżej wymienionych lokali użytkowych i miejsc garażowych w garażu dwustanowiskowym, na które umowy najmu zawarto przed nowelizacją ustawy o VAT tj. przed 01.01.2009 r....
  3. Czy dostawa lokali użytkowych, dla których od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata i w tym okresie Spółka odprowadzała podatek VAT należny w wysokości 22% dla czynności wynajmu tych lokali wymaga korekty podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem tego lokalu...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1.

W związku z powołanymi powyżej przepisami należy uznać, iż dzień przekazania pierwszemu najemcy do dyspozycji lokalu użytkowego, usługowego, garażu oraz miejsca garażowego w garażu dwustanowiskowym na podstawie zawartej umowy najmu, będący jednocześnie pierwszym dniem, za który najemca obciążany jest przez Spółkę czynszem najmu opodatkowanym podatkiem VAT ze stawką 22% (na dzień wniosku) należy traktować jako moment pierwszego zasiedlenia i bez względu na długość trwania umowy najmu, po dwóch latach od tego momentu Spółka będzie miała prawo do dostawy (sprzedaży) tego lokalu użytkowego ze stawką VAT zwolnioną. Zatem, w oparciu o powołane przepisy należy uznać, iż ustawodawca nie określa wymogu aby czynność wynajmu tj. wykonanie czynności podlegających opodatkowaniu trwała nieprzerwanie przez dwa lata od momentu pierwszego zasiedlenia, aby spełniony był warunek uprawniający do zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla dostawy tego lokalu.

Ad. 2.

W związku z tym, iż czynność zawarcia umowy najmu lokalu użytkowego, usługowego, garażu oraz miejsca garażowego w garażu dwustanowiskowym z pierwszym użytkownikiem, spełnia warunki określone w definicji pierwszego zasiedlenia zarówno dla stanu prawnego po nowelizacji ustawy o VAT tj. po 01.01.2009 r. jak i również przed tą nowelizacją, Spółka ma możliwość stosowania zwolnienia w podatku VAT przy sprzedaży (dostawie) wszystkich wyżej wymienionych lokali oraz % części w prawie współwłasności odrębnej własności lokalu stanowiącego garaż dwustanowiskowy, których termin dostawy następuje w okresie późniejszym niż dwa lata od momentu pierwszego zasiedlenia, dla których umowy najmu zostały zawarte przed 01.01.2009 r. tj. przed nowelizacją ustawy o VAT.

Ad. 3.

Ze względu na fakt, iż w okresie od nabycia wyżej wymienioną transakcją lokali użytkowych i garaży będących środkami trwałymi, do dnia ich dostawy, przy zastosowaniu dla niej zwolnienia w VAT, dokonywane były czynności opodatkowane stawką podstawową tj. 22% w podatku VAT, tym samym dostawa (sprzedaż) tych lokali użytkowych i garaży z zastosowaniem zwolnienia w podatku VAT dla tej czynności, które do tego dnia były przedmiotem najmu przy zastosowaniu dla niej stawki podstawowej 22%, zdaniem Wnioskodawcy nie powoduje obowiązku korekty podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem tego lokalu na podstawie art. 91 ustawy o VAT.

W dniu 21 grudnia 2010 r. wydana została interpretacja indywidualna nr IPPP2/443-716/10-4/KG, w której stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku uznane zostało za prawidłowe w zakresie ustalenia momentu pierwszego zasiedlenia oraz zwolnienia od podatku VAT transakcji zbycia Nieruchomości oraz za nieprawidłowe w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku zgodnie z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzasadnieniu wydanej interpretacji indywidualnej stwierdzono, że oddanie w najem budynków, budowli lub ich części podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, spełnia definicję pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy. Dzień oddania w najem należy traktować jako pierwsze zasiedlenie, bez względu na okres trwania najmu. A zatem po upływie dwóch lat od tego momentu, Zainteresowany dokonując transakcji sprzedaży nieruchomości lub ich części, będzie mógł zastosować zwolnienie od podatku VAT. Ponadto Organ podatkowy zaaprobował stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym aby faktycznie doszło do pierwszego zasiedlenia, dana czynność musi podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a oddanie budynków, budowli lub ich części w najem przed dniem 01.01.2009r. niewątpliwie wypełnia tę przesłankę. Odnosząc się do kwestii obowiązku dokonania przez Spółkę korekty podatku VAT stwierdzono, iż w przypadku gdy nabyte w 2004 roku przez Wnioskodawcę nieruchomości, zaliczone do środków trwałych, od których dokonano odliczenia podatku naliczonego, zostaną sprzedane jako zwolnione od podatku VAT przed upływem 10 lat od dnia oddania ich do użytkowania, wówczas zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy – należy objąć je wynikającym ze wskazanego przepisu okresem korekty. Wobec powyższego, Wnioskodawca zobowiązany będzie w stosunku do przedmiotowych nieruchomości, do dokonania korekty podatku VAT.

Pismem z dnia 11 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.) Spółka wezwała Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie do usunięcia naruszenia prawa wynikającego z wydania interpretacji indywidualnej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w części dotyczącej obowiązku dokonania korekty podatku VAT. W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, w piśmie znak IPPP2/443-716/10-6/KG z dnia 15 lutego 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie stwierdził podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W dniu 21 marca 2011 r. (data wpływu 24 marca 2011 r.) Spółka wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, za pośrednictwem tut. Organu, skargę na interpretację indywidualną z dnia 21 grudnia 2010 r. znak IPPP2/443-716/10-4/KG.

WSA w Warszawie w wyroku z dnia 18 maja 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 1289/11 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną i stwierdził, iż skarga jest zasadna.

Istotą przedmiotowej sprawy jest ustalenie, czy Spółka w związku ze zdarzeniami opisanymi w stanie faktycznym (nabycie 3 września 2004 r. udziału we współwłasności zabudowanych nieruchomości, w których, znajdowały się lokale mieszkalne i użytkowe oraz garaże i miejsca garażowe w garażach dwustanowiskowych; sprzedaż lub wynajem ww. lokali przed 1 stycznia 2009 r., zapłata podatku VAT od dostawy lokali użytkowych, dla których od momentu pierwszego zasiedlenia upłynęły więcej niż 2 lata, a w okresie tym odprowadzano VAT należny w wysokości 22%) ma obowiązek dokonać korekty VAT, na mocy art. 91 u.p.t.u.

W ocenie Sądu uzasadnienie wydanego rozstrzygnięcia jest niepełne i nie odnosi się do nowelizacji art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług dokonaną od 1 czerwca 2005 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego biorąc pod uwagę rozstrzygnięcia zawarte w wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 maja 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 1289/11 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku zgodnie z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do brzmienia art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 maja 2005 r., po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-7, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli kwota korekty nie przekroczy 0,01% kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie.

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, z wyłączeniem tych, w odniesieniu do których wydatki poniesione na ich nabycie jednorazowo mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w odniesieniu do których wydatki poniesione na ich nabycie jednorazowo mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio (art. 91 ust. 2 ustawy).

Natomiast w myśl art. 91 ust. 3 wskazanej ustawy, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

Z dniem 1 czerwca 2005 r. przepis art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług zyskał brzmienie, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Wskazać w tym miejscu należy, iż stosownie do art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756), do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych po dniu 30 kwietnia 2004 r. lecz przed dniem wejścia w życie ustawy, mają zastosowanie przepisy art. 91 ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym.

Dokonana nowelizacja wprowadza dwie istotne zmiany w zasadach dokonywania korekt. Po pierwsze, obejmuje systemem korekt wieloletnich grunty oraz prawa wieczystego użytkowania gruntów. Po drugie zaś, podwyższa znacznie limit wartości początkowej nabytych towarów lub usług, do osiągnięcia którego podatek naliczony od tych towarów lub usług nie podlega korektom wieloletnim, lecz ewentualnej korekcie jednorazowej.

Nowe zasady korekty podatku naliczonego dla towarów i usług zaliczanych do wartości niematerialnych i prawnych dotyczą wyłącznie towarów i usług nabytych po wejściu w życie ustawy nowelizacyjnej, tj. po 1 czerwca 2005 r. Potwierdza to brzmienie art. 6 ustawy nowelizującej, co oznacza, że podatek naliczony od nabytych przed 1 czerwca 2005 r.:

  • gruntów oraz prawa wieczystego użytkowania gruntów - podlega ewentualnej jednorazowej korekcie, lecz nie podlega korekcie wieloletniej;
  • towarów i usług zaliczanych do środków trwałych o wartości początkowej przekraczającej 3500 zł i nieprzekraczającej 15 000 zł - podlega korekcie wieloletniej.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca w dniu 03.09.2004r. nabył udziały we współwłasności zabudowanych nieruchomości, obejmujących teren działek o łącznej powierzchni około 158.575 m2 z czego około 73.220 m2 było zabudowane 10 budynkami w różnej fazie realizacji. Przedmiotowa transakcja została udokumentowana stosownymi fakturami VAT. Spółka rozliczyła podatek VAT wynikający z powyższej transakcji w deklaracji VAT-7 jako podatek związany z nabyciem towarów zaliczanych do środków trwałych.

Około 90% posiadanego na dzień złożenia wniosku, niesprzedanego majątku była lub jest nadal wynajęta, zgodnie z zawartymi umowami najmu, na różne okresy czasowe, przy czym wynajem lokali mieszkalnych jest dokumentowany fakturami ze stawką zwolnioną z VAT, natomiast wynajem lokali użytkowych, usługowych, garaży i miejsc garażowych w garażach dwustanowiskowych jest dokumentowany fakturami z 22% stawką VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane z obowiązkiem dokonania korekty podatku VAT odliczonego w związku z nabyciem lokali użytkowych, w stosunku do których od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata, tj. lokali, których sprzedaż korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT.

Analizując okoliczności przedstawione w złożonym wniosku wskazać należy, iż z uwagi na fakt, że przedmiotowe nieruchomości zostały nabyte w dniu 3 września 2004 r., tym samym w przedmiotowym przypadku zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 maja 2005 roku. Istotnym w przedmiotowej sprawie pozostaje kwestia, iż Spółka nabywając opisaną w złożonym wniosku nieruchomość odliczyła podatek VAT z tytułu nabycia towarów zaliczanych do środków trwałych. W analizowanym przypadku mamy zatem do czynienia z nabyciem nieruchomości stanowiących środki trwałe w przedsiębiorstwie Spółki. Wnioskodawca formułując pytanie oraz własne stanowisko w sprawie wyraźnie wskazał, iż Jego wątpliwości związane są z obowiązkiem dokonania korekty podatku VAT odliczonego w związku z nabyciem lokali użytkowych, których sprzedaż korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT.

W tym miejscu wskazać należy, iż nowelizacja dokonana z dniem 1 czerwca 2005 r. dotyczyła objęcia systemem wieloletniej korekty także gruntu oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu. Są to bowiem środki trwałe lub odpowiednio wartości niematerialne i prawne, które zgodnie z przepisami ustaw o podatku dochodowym nie podlegają amortyzacji. Nie były one zatem objęte sformułowaniem "towary i usługi, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji". Nowelizacja nie wprowadziła natomiast żadnych zmian w zakresie obowiązku dokonania korekty, bądź też jego braku w odniesieniu do budynków, budowli i ich części, jakie zostały nabyte w okresie przed dniem 1 czerwca 2005 r. Tym samym okres korekty dla podatku VAT od nabycia lokali użytkowych nabytych zarówno przed 1 czerwca 2005 r., jak i po tym terminie wynosi 10 lat.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przypadku gdy nabyte w 2004 roku przez Wnioskodawcę nieruchomości (lokale użytkowe), zaliczone do środków trwałych, od których dokonano odliczenia podatku naliczonego, zostaną sprzedane jako zwolnione od podatku VAT przed upływem 10 lat od dnia oddania ich do użytkowania, wówczas zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy – należy objąć je wynikającym ze wskazanego przepisu okresem korekty. Wobec powyższego, Wnioskodawca zobowiązany będzie w stosunku do przedmiotowych nieruchomości do dokonania korekty podatku VAT, w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zaskarżonej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj