Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-627/04/CIP/01
z 6 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-627/04/CIP/01
Data
2004.07.06



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku


Słowa kluczowe
dotacja
kwota należna
obiekt sportowy
obniżenie podatku należnego


Pytanie podatnika
Czy po 01 maja 2004r. dotacje otrzymane przez OSiR stanowią obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ?W ocenie Podatnika otrzymana dotacja przeznaczona na utrzymanie obiektów sportowych nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacja na organizację imprez sportowych jest włączona do obrotu, przy czym usługa jest zwolniona od podatku od towarów i usług (PKWiU 92.62.12). W jaki sposób należy rozliczyć podatek naliczony z faktur dotyczących działalności dotowanych, jeżeli zakupy te związane są ze sprzedażą opodatkowaną, ze sprzedażą zwolnioną i ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną i nie podlegającą opodatkowaniu ?Zdaniem Podatnika prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług sfinansowanych z dotacji uzależnione jest od tego, czy wartość otrzymanych środków została włączona do obrotu. W przypadku gdy zakupy będą związane ze sprzedażą opodatkowaną przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu za te środki towarów i usług. W przeciwnym wypadku prawo takie nie przysługuje. Natomiast jeżeli zakupy dotyczą sprzedaży opodatkowanej, zwolnionej i nie podlegającej opodatkowaniu, kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu należy ustalić jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym zarówno z czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z tytułu czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.


Stan faktyczny:

Ośrodek Sportu i Rekreacji jest zakładem budżetowym Urzędu Miasta i w jego imieniu zarządza m.in. obiektami sportowymi (stadionami, kortami tenisowymi) oraz Kąpieliskiem Miejskim.

Na utrzymanie tych obiektów Ośrodek Sportu i Rekreacji otrzymuje dotację w wysokości 75 % poniesionych kosztów.

Ośrodek Sportu i Rekreacji prowadzi również działalność w zakresie organizacji imprez szkolnych dla szkół podstawowych oraz gimnazjów i na ten cel otrzymuje dotację pokrywającą w 100 % koszty organizacji tych imprez.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Z mocy art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Zatem w sytuacji, gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usługi – otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi (dotacja przedmiotowa).

Natomiast w sytuacji, gdy taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności, nie uzależniona od ilości i wartości świadczonych usług. Dotacja ta ma charakter podmiotowy i nie występuje bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dotacja a konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są czy też nie opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Otrzymane przez Ośrodek Sportu i Rekreacji dotacje podmiotowe na utrzymanie zarządzanych przez ten Ośrodek obiektów sportowych nie są związane z konkretną ilością i wartością świadczonych usług, tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego należy zaliczyć dotację na działalność w zakresie organizacji imprez sportowych dla szkół podstawowych i gimnazjów, które to usługi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535) są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Z mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, również w przypadku gdy finansowane jest ono z dotacji określonych w art. 29 ust. 1 w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do zapisu art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

Natomiast z mocy art. 90 ust. 4 powołanej ustawy proporcja (udział obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo) określa się w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Jednocześnie zgodnie z ust. 10 art. 90 tej ustawy w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98 % - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2 % - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj