Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.II/2-443/299/04
z 18 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IS.II/2-443/299/04
Data
2004.11.18



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
obiekt budowlany
sprzedaż budynków
sprzedaż gruntów
sprzedaż nieruchomości
towar używany


Pytanie podatnika
dotyczy opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości przez gminę


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, dokonując weryfikacji w trybie art. 14b ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informacji udzielonej podatnikowi przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku z dnia 29.07.2004 r. (znak: US.PP/443-7/04) w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towary w nowej ustawie zostały zdefiniowane jako rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W związku z powyższym od 1.05.2004 r. sprzedaż gruntu stanowi dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, przy czym zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, korzysta ze zwolnienia. O przeznaczeniu gruntów niezabudowanych rozstrzyga zaś plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru, a jeżeli takowego planu nie ma, należy oprzeć się o zapisy zawarte w ewidencji gruntów.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 41 ust. 1 ustawy stawka opodatkowania wynosi 22 %, a więc grunty niezabudowane, a przeznaczone pod zabudowę będą opodatkowane stawką podstawową, określoną w tymże przepisie. Opodatkowanie gruntów zabudowanych związane jest zaś z charakterem budynków lub budowli tamże posadowionych. Z brzmienia art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli – z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Przepis ten powoduje, że dostawa gruntu podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla sprzedawanych budynków (budowli) lub podlega zwolnieniu, jeżeli dostawa budynków (budowli) posadowionych na gruncie objęta będzie zwolnieniem lub stawką 0-procentową. Pamiętać należy jednak, że przywołany przepis określa podstawę opodatkowania, a zatem wartość, od której liczy się kwoty podatku. Dlatego też w przypadku, gdy dochodzi do sprzedaży działki, na której znajdują się budynki lub budowle podlegające opodatkowaniu według różnych stawek, należy proporcjonalnie do wartości sprzedawanych budynków przypisać odpowiednio do nich udział gruntu i zastosować właściwe stawki. Konieczność ustalania ww. proporcji wystąpi jedynie wówczas, gdy przedmiotem sprzedaży jest jedna działka.

Jako że opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części posadowionych na gruncie przesądza o opodatkowaniu samego gruntu, przytoczyć w tym miejscu należy przepisy pozwalające na zastosowanie przewidzianych w ustawie preferencji podatkowych. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2b ustawy o podatku od towarów i usług, stawka 7-procentowa ma zastosowanie w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. Obiekty budownictwa mieszkaniowego zostały zaś zdefiniowane w art. 2 pkt 12 ustawy, jako budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Z kolei w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy przewidziano zwolnienie dla dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy, przy zastrzeżeniu, iż zwolnienie to nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Zgodnie zaś z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zaś zwolnienie to dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Budynki budowle lub ich części są zaś towarami używanymi, jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów minęło, co najmniej 5 lat.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj