Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-0042/04
z 19 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-0042/04
Data
2004.11.19



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Obowiązek podatkowy

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
kapitał zakładowy
podwyższenie kapitału
przeniesienie składników majątkowych
zmiana umowy


Pytanie podatnika
Spółka (podatnik), akcentując fakt, iż “te same jednostki samorządu terytorialnego są zarówno wspólnikami w/w Spółki (...), jak i członkami w/w Związku Komunalnego,” reprezentuje pogląd, iż opisane podwyższenie kapitału zakładowego nie wywoła “obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych”, bowiem w sprawie znajdzie “zastosowanie (...) art. 8 pkt 4” ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, mówiący, że zwalnia się od tego podatku jednostki samorządu terytorialnego.


Stan faktyczny

Nadzwyczajne zgromadzenie wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - tworzone przez jednostki samorządu terytorialnego- podjęło uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego poprzez włączenie mienia związku komunalnego “w postaci nieruchomości i środków ruchomych.”

Ocena prawna stanu faktycznego

W pierwszej kolejności wyjaśnić należy, iż zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. “k”, w związku z pkt 2, ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2000 r., nr 86, poz. 959 ze zm.) zmiana umowy spółki zawarta jest w katalogu zdarzeń prawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W przypadku spółek kapitałowych (czyli spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki akcyjnej) za zmianę umowy spółki, uważa się wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie kapitału zakładowego, oraz dopłaty (art. 1 ust. 3 pkt 2).

Z unormowania zawartego w art. 3 ust. 1 pkt 2 powołanej regulacji wynika natomiast, że obowiązek podatkowy powstaje w takiej sytuacji, cyt.: “z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną.” Dodać należy, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada osobowość prawną (co wynika m.in. z art. 12 Kodeksu spółek handlowych). Podstawę opodatkowania stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy (art. 6 ust.1 pkt 8 lit.“b”), przy czym od powyższej podstawy opodatkowania odliczyć należy cyt.: “wartość wkładów do spółki lub powiększających jej majątek, wartość kapitału zakładowego lub jego podwyższenia, kwoty dopłat, kwoty lub wartość pożyczek oraz wartość rzeczy i praw majątkowych oddanych spółce do nieodpłatnego używania - przez podmioty zwolnione na podstawie art. 8 pkt 2-5 lub na podstawie przepisów odrębnych ustaw” (art.6 ust. 9 pkt 4).

Przechodząc do meritum wystąpienia podatnika, wskazać należy, iż zgodnie z powołanym przez niego art. 8 pkt 4 omawianego aktu, cyt.: “Zwalnia się od podatku następujące strony czynności cywilnoprawnych (...) jednostki samorządu terytorialnego.”

Jak wynika z redakcji przepisu, powyższe zwolnienie ograniczone zostało podmiotowo do jednostek samorządu terytorialnego, przy czym wyjaśnić należy, iż w polskim porządku prawnym istnieje trójstopniowy podział terytorialny, w ramach którego funkcjonują następujące jednostki samorządu terytorialnego: gminy, powiaty oraz województwa. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w art. 164 ust. 1 uznaje gminę za podstawową jednostkę samorządu terytorialnego. Inne jednostki – w świetle ust. 2- określają natomiast ustawy, to jest:

-powiat –ustawa z dn.05.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (j.t. Dz.U z 2001 r. Nr 142, poz.1592),

-województwo- ustawa z dn. 05.06.1998 r. o samorządzie województwa (j.t. Dz.U z 2001 r. Nr 142, poz. 1590).

Dla rozważanego zagadnienia istotne znaczenie posiada także rozwiązanie prawne przyjęte w art. 4 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w myśl którego w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego obowiązek podatkowy ciąży na

spółce mającej osobowość prawną.

Oznacza to, iż podatnikiem w sytuacji podwyższenia kapitału zakładowego w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, która –jak wyżej wyjaśniono- posiada osobowość prawną, jest wyłącznie spółka.

Powyższa zasada wyklucza zatem zastosowanie uregulowanego w art. 8 pkt 4 zwolnienia podmiotowego odnoszącego się do jednostek samorządu terytorialnego, bowiem jest rzeczą bezsporną, iż zakres terminu “jednostka samorządu terytorialnego” nie jest tożsamy z pojęciem spółki, która jest podatnikiem na gruncie omawianego stanu faktycznego.

Dodać należy, że w sytuacji opisanej w zapytaniu nie można również zastosować odliczenia od podstawy opodatkowania -którą stanowi wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy- na podstawie art. 6 ust. 9 pkt 4.

W w/w przepisie ustawodawca zawarł warunek, stosownie do którego odliczenie możliwe jest w przypadku, gdy wartość podwyższenia kapitału zakładowego pokrywa jeden z podmiotów zwolnionych na podstawie art. 8 pkt 2-5. Istotnym jest zatem status tego podmiotu, bez względu na to, jakie podmioty są jego “członkami.”

Wskazany w zapytaniu związek komunalny (międzygminny) -jak wynika z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)- jest odrębnym podmiotem od jednostek go tworzących (gmin-jednostek samorządu terytorialnego), posiadającym osobowość prawną, wykonującym zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 64 i następne) i nie mieści się we wskazanym powyżej trójstopniowym podziale terytorialnym.

Związkowi komunalnemu przysługują własność i inne prawa majątkowe (art. 43). W konsekwencji, z chwilą wpisania do rejestru (prowadzonego przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej) nabywa uprawnienia właścicielskie do przekazanych składników majątkowych, wykorzystując je m.in. na pokrycie powiększonego kapitału zakładowego określonej spółki.

W omawianym stanie faktycznym mienie powiększające kapitał zakładowy spółki wniesione zostało zatem w ramach aportu przez związek komunalny (z jego majątku), który nie jest podmiotem zwolnionym od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 8 pkt 4 ustawy.

Tym samym bez znaczenia prawnego pozostaje akcentowany w zapytaniu fakt, iż te same jednostki samorządu terytorialnego są zarówno wspólnikami spółki (podatnika), jak i członkami związku komunalnego, o którym mowa, oraz że mienie stanowiące aport zostało związkowi przekazane przez gminy.

Reasumując, stanowisko podatnika uznać należy za błędne, skoro nie wystąpiły przesłanki do zastosowania wobec spółki zwolnienia z art. 8 pkt 4, jak i brak jest również możliwości zastosowania odliczenia od podstawy opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj