Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu
PP/443-100/04
z 4 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-100/04
Data
2004.08.04



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Toruniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku


Słowa kluczowe
wartość sprzedaży
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 01 maja 2004r, tj. po wejściu w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r ustawy o podatku od towarów i usług, Zakład będzie mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego, skoro przepis art. 113 cytowanej ustawy wskazuje na odmienny w porównaniu do poprzednio obowiązującego stanu prawnego, sposób liczenia kwoty obrotu uprawniającej do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.


W dniu 06.07.2004r Zakład ... złożył do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu wniosek o udzielenie informacji na temat interpretacji przepisu art. 113 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535).

W przedmiotowym piśmie Zakład informuje, iż został zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług w lutym 2000r oraz, że w zakresie swojej działalności gospodarczej dokonuje zarówno sprzedaży zwolnionej z opodatkowania (świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia) jak i sprzedaży podlegającej opodatkowaniu (wynajem pomieszczeń i miejsc parkingowych, sprzedaż posiłków).

Ponadto z treści pisma wynika, iż za poprzedni rok podatkowy wartość sprzedaży zwolnionej wraz z podlegającą opodatkowaniu przekroczyła kwotę odpowiadającą równowartości 10.000 EUR tj. kwotę wyznaczoną przez ustawodawcę jako granicę po przekroczeniu której podatnik traci prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego. Jednocześnie Zakład nadmienia, iż sama wartość sprzedaży podlegającej opodatkowaniu nie przekroczyła i nigdy nie przekroczy granicy uprawniającej do tego zwolnienia.

Na tle tak zaistniałej sytuacji powstała wątpliwość, czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 01 maja 2004r, tj. po wejściu w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r ustawy o podatku od towarów i usług, Zakład będzie mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego, skoro przepis art. 113 cytowanej ustawy wskazuje na odmienny w porównaniu do poprzednio obowiązującego stanu prawnego, sposób liczenia kwoty obrotu uprawniającej do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Zakład wyraża pogląd, że w aktualnym stanie prawnym będzie mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego bowiem w 2003r wartość sprzedaży opodatkowanej, rozumianej jako sprzedaż, o której mowa w art. 113 ust. 2 wcześniej wymienionej ustawy (sprzedaż, do której nie wlicza się min. wartości świadczonych usług zwolnionych od podatku), nie przekroczyła kwoty odpowiadającej równowartości 10.000 EUR.

Wyrażając własne stanowisko w sprawie Zakład nadmienia również, że w przedstawionym stanie faktycznym będzie miał zastosowanie przepis art. 96 ust. 10 omawianej ustawy, zgodnie z którym podatnicy zarejestrowani jako jako podatnicy VAT czynni, którzy następnie zostali zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust.1, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (Dz. U .Nr 137 poz. 926 z późniejszymi zmianami) udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie, o której mowa w powołanym piśmie.

Zakres zwolnień podmiotowych został przez ustawodawcę określony w przepisach:

• art. 14 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50 z późniejszymi zmianami), obowiązującej do dnia 30 kwietnia 2004r

• art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), obowiązującej od dnia 01 maja 2004r

Pod rządami obydwu z wymienionych ustaw, zakres tych zwolnień dla podatników kontynuujących wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest podobny, bowiem dla tej grupy podatników został określony jednakowy limit obrotów, po przekroczeniu którego podatnik traci prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Na podstawie ust. 1 obydwu w/w przepisów zwolnieni zostali od podatku podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 EUR.

Jednakże obydwa omawiane przepisy w sposób odmienny definiują obrót, dla którego przekroczenie określonego wyżej limitu powoduje u podatnika utratę prawa do zwolnienia od podatku.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 kwietnia 2004r do kwoty obrotu przyjmowało się całą wartość sprzedaży, tzn. zarówno wartość sprzedaży podlegającej opodatkowaniu jak i wartość sprzedaży zwolnionej od podatku (art. 14 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r).

Natomiast w aktualnie obowiązującym stanie prawnym do wartości sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie odrębnych przepisów są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (art. 113 ust. 2 cytowanej ustawy).

Zgodnie z przepisem przejściowym zawartym w art. 168 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy, do obliczenia wartości sprzedaży uprawniającej do zwolnienia podmiotowego, za rok 2003 oraz za okres od dnia 1 stycznia 2004r do dnia 30 kwietnia 2004r przyjmuje się wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

Odnosząc powyższe do sytuacji scharakteryzowanej w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 maja 2004r Zakład Pielęgnacyjno-Opiekuńczy nie może korzystać z uprawnienia do zwolnienia od podatku, bowiem za rok 2003 wartość sprzedaży towarów, w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r o podatku od towarów i usług...,przekroczyła kwotę odpowiadającą równowartości 10.000 EUR.

Zatem błędne jest stanowisko wyrażone w rozpatrywanym piśmie, że Zakład korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie może mieć zastosowania powołany przez Was przepis art. 96 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r, ponieważ tylko podatnicy, którzy byli zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i którzy następnie zostali zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

Dodatkowo wskazać należy, że podatnicy, którzy wcześniej utracili prawo do zwolnienia podmiotowego mogą ponownie skorzystać z prawa do korzystania z tego zwolnienia, jeżeli spełnią warunki, określone w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r, przy czym ponowne skorzystanie ze zwolnienia podmiotowego może nastąpić dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik utracił to prawo bądź z tego prawa zrezygnował - art. 113 ust. 11 cytowanej ustawy.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w rozpatrywanym wniosku i w stanie prawnym obowiązującym w dniu jej datowania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj