Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP I 443/1446/129/IK/04
z 26 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP I 443/1446/129/IK/04
Data
2004.07.26



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
przewóz osób
przewóz towarów
stawki podatku
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Z treści zapytania podatnika wynika, iż podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy m. in. usługi transportu międzynarodowego (przewóz towarów) oraz usługi międzynarodowego przewozu drogowego polegającego na okazjonalnym przewozie osób autobusami.
W przedmiotowej sprawie wątpliwości podatnika dotyczą następujących kwestii:
1) czy podatnik w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego (przewóz towarów) dla kontrahenta nie należącego do Wspólnoty odcinek od miejsca wyjazdu na terytorium Polski do granicy polskiej powinien opodatkować stawką 0%, natomiast od granicy polskiej do miejsca przyjazdu poza terytorium Wspólnoty nie podlega opodatkowaniu, czy też cały odcinek od miejsca wyjazdu na terytorium Polski do miejsca przyjazdu poza terytorium Wspólnoty objęty jest stawką 0%.
Zdaniem Spółki prawidłowym rozwiązaniem jest objęcie stawką VAT 0% odcinka od miejsca wyjazdu w Polsce do granicy polskiej, natomiast od granicy polskiej do miejsca przyjazdu poza Wspólnotą usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
2) w jaki sposób opodatkować podatkiem od towarów i usług świadczenie usług transportu międzynarodowego (przewóz towarów), gdy miejscem wyjazdu jest Polska, natomiast miejsce przyjazdu znajduje się w Szwajcarii, czy cały odcinek między Polską a Szwajcarią objęty jest stawką podatku VAT 0%, czy z miejsca wyjazdu Polsce do granicy polskiej objęty jest stawką 0%, natomiast od granicy polskiej do Szwajcarii nie podlega opodatkowaniu VAT, czy też z miejsca wyjazdu w Polsce do granicy Wspólnoty ze Szwajcarią podlega opodatkowaniu stawką 0%, natomiast od granicy Wspólnoty ze Szwajcarią do miejsca przyjazdu w Szwajcarii nie podlega opodatkowaniu VAT.Spółka stoi na stanowisku, iż odległość z Polski do granicy Wspólnoty ze Szwajcarią podlega opodatkowaniu stawką 0%, natomiast od granicy Wspólnoty ze Szwajcarią do miejsca przyjazdu w Szwajcarii nie podlega opodatkowaniu VAT.
3) w jaki sposób potraktować usługę transportu międzynarodowego w sytuacji, gdy transport rozpoczyna się w kraju Wspólnoty innym niż Polska i kończy poza Wspólnotą lub rozpoczyna poza Wspólnotą, a kończy w kraju Wspólnoty innym niż Polska.Według podatnika, przewóz taki powinien być potraktowany jako usługa transportu międzynarodowego.
4) jaką stawkę podatku VAT należy zastosować świadcząc usługi przewozu osób (dla kontrahenta zarejestrowanego dla potrzeb VAT w Polsce) z terytorium Polski do kraju Wspólnoty i z powrotem, z terytorium Polski do kraju nie należącego do Wspólnoty i z powrotem, np. z Polski na Ukrainę i z Ukrainy do Polski, a także z terytorium Polski do kraju nie należącego do Wspólnoty przejeżdżając przez kraje Wspólnoty i z powrotem np. z Polski do Chorwacji i z Chorwacji do Polski.
Zdaniem Spółki w każdym z trzech przypadków usługa winna być opodatkowana stawką 7% na terenie Polski, natomiast poza granicami Polski nie podlega opodatkowaniu z prawem do odliczenia podatku VAT naliczonego.



ad. 1)
Zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przez usługi transportu międzynarodowego należy rozumieć takie usługi transportowe, które odbywają się pomiędzy Polską a krajami spoza Wspólnoty. Jest to transport, który rozpoczyna się w Polsce i kończy w kraju spoza Unii Europejskiej, rozpoczyna w kraju spoza Unii Europejskiej i kończy w Polsce oraz, który rozpoczyna się i kończy w krajach spoza Wspólnoty, jeżeli transport w części przebiega przez Polskę lub zaczyna w kraju Unii Europejskiej (innym niż Polska) i kończy poza Unią Europejską, albo też zaczyna poza Unią Europejską i kończy w kraju Unii Europejskiej (innym niż Polska), gdy trasa na pewnym odcinku przebiega przez terytorium Polski.
Z powyższej definicji wynika, iż transportem międzynarodowym jest tylko tego rodzaju transport, który chociaż w części odbywa się poza Wspólnotą.
Miejscem świadczenia tych usług (i opodatkowania) zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), jest miejsce gdzie transport się odbywa, z uwzględnieniem pokonanych odległości. W takiej sytuacji usługa transportu międzynarodowego towarów na odcinku polskim (od miejsca wyjazdu na terytorium Polski do granicy polskiej) podlega opodatkowaniu według polskich regulacji stawką podatku w wysokości 0% (art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy przy spełnieniu warunków zawartych w ust. 5 tego przepisu), a na odcinku poza Polską, według regulacji państw, przez które transport się odbywa.
Zatem stanowisko Spółki w tej kwestii należy uznać za prawidłowe.
Ad. 2)
W oparciu o ww. art. 83 ust. 3 ustawy, przez transport międzynarodowy należy uznać również sytuację, gdy transport odbywa się z terytorium Polski na terytorium kraju spoza Wspólnoty, przejeżdżając jednocześnie przez terytorium kraju należącego do Wspólnoty. W takiej sytuacji analogicznie jak powyżej, usługa opodatkowana jest w kraju, w którym transport się odbywa, z uwzględnieniem pokonanych odległości.
Tak więc usługa transportu międzynarodowego (przewóz towarów) dla kontrahenta nie należącego do Wspólnoty będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług jedynie w części odbywającej się na polskim terytorium (według stawki 0% z zastrzeżeniem art. 83 ust. 5 ww. ustawy). Pozostała część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce, ale według regulacji państw na terenie których transport się odbywa. Wobec powyższego stanowisko Spółki w tej kwestii należy uznać za błędne.
Ad. 3)
Definicja transportu międzynarodowego obejmuje sytuacje, gdy transport towarów rozpoczyna się w kraju Wspólnoty (innym niż Polska), a kończy w kraju spoza Wspólnoty lub rozpoczyna poza Wspólnotą, a kończy w kraju Unii Europejskiej innym niż Polska, jednak pod warunkiem, iż trasa transportu przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (Polski). Oznacza to, iż jeżeli trasa transportu chociaż w części nie przebiega przez terytorium Polski, nie można uznać go za transport międzynarodowy w rozumieniu art. 83 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.
Należałoby zatem zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy uznać, iż miejscem (opodatkowania) świadczenia usług transportowych jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Jeżeli zatem transport nie odbywa się na terytorium Polski, nie będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce.
Wobec powyższego stanowisko Spółki nie jest prawidłowe.
Ad. 4)
Kwestia okazjonalnego przewozu osób autobusami w polskich przepisach uregulowana została w § 35 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Świadczenie tego typu usług dotyczy jednak tylko przewozu osób autobusami zarejestrowanymi poza terytorium kraju, wykonywanych w Polsce przez podatników mających siedzibę, miejsce zamieszkania albo pobytu poza Polską. W przypadku polskich podatników – nie spełniających warunków wynikających z ww. rozporządzenia, należy stosować przepisy regulujące kwestię usług transportowych wykonywanych w Polsce i poza obszarem polskim. Oznacza to, iż w przypadku polskich podatników świadczących okazjonalne usługi transportu osób zastosowanie ma ogólna reguła przewidziana w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), czyli miejscem opodatkowania jest miejsce, gdzie transport się odbywa, z uwzględnieniem pokonanych odległości. A zatem usługa transportu świadczona z terytorium Polski na terytorium Wspólnoty i z powrotem będzie dla celów podatku VAT opodatkowana w części świadczonej na terytorium Polski - w Polsce, na podstawie polskich przepisów i tu traktowana będzie jak usługa krajowa opodatkowana według stawki 7% na podstawie załącznika nr 3 do ustawy - w grupowaniach 60.23 (stawka 0% dotyczy tylko morskiego, lotniczego i kolejowego transportu osób, polskie przepisy nie przewidują uznania przewozów drogowych za transport międzynarodowy w związku z czym część usługi świadczona w Polsce zawsze opodatkowana będzie według stawki 7%), natomiast pozostała część usługi opodatkowana będzie według regulacji obowiązujących w krajach, w których wykonywana będzie usługa transportu. Obowiązanym do rozliczenia podatku w tych krajach jest, co do zasady, podatnik świadczący te usługi, w związku z czym to na nim ciąży obowiązek rejestracji dla celów podatku w państwie, w którym usługa jest świadczona. Zatem stanowisko podatnika w tej kwestii nie jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj