Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-619/12-4/BH
z 3 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-619/12-4/BH
Data
2012.09.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
internet
koszt przesyłki
książka
sprzedaż
stawki podatku
usługi kurierskie
usługi pocztowe


Istota interpretacji
koszty przesyłki i opłaty transakcyjnej stanowią element świadczenia zasadniczego tj. sprzedaży towarów i usług



Wniosek ORD-IN 439 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.06.2012 r. (data wpływu 2.07.2012 r.),o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kosztów wysyłki oraz opłaty transakcyjnej ponoszonej w związku ze sprzedażą biletów wstępu, książek oraz płyt DVD jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej:
    • uznania usług kurierskich (pocztowych) oraz opłaty transakcyjnej jako elementu świadczenia zasadniczego,
    • podstawy opodatkowania sprzedawanych towarów i usług,
    • sposobu dokumentowania dokonywanych transakcji.
    oraz
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej doliczania kosztów przesyłki oraz opłaty transakcyjnej do świadczenia, które posiada najwyższą wartość netto wyrażoną w złotówkach.

UZASADNIENIE

W dniu 2.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kosztów wysyłki oraz opłaty transakcyjnej ponoszonej w związku ze sprzedażą biletów wstępu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Podatnik (Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w formie Spółki cywilnej, rozlicza się na zasadach ogólnych (księgi rachunkowe). Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży biletów na występy artystyczne, które są opodatkowane stawką 8%, a także w mniejszym zakresie, na sprzedaży książek opodatkowanych stawką 5% i sprzedaży płyt DVD opodatkowanych stawką 23%. Sprzedaż biletów odbywa się drogą elektroniczną - za pośrednictwem internetu i ma charakter wysyłkowy - klienci dokonując zakupu biletów określają dodatkowo sposób dostawy - przesyłkę pocztową lub przesyłkę kurierską. Dodatkowy koszt dostawy jak i koszt transakcyjny związany z wpłatą środków za zamówienia na rachunek bankowy Spółki lub za pośrednictwem elektronicznego systemu płatności elektronicznych pokrywają klienci. Spółka nie zawiera z kontrahentami i osobami kupującymi umowy, w oparciu o którą otrzymuje pełnomocnictwo do ich reprezentowania wobec firmy kurierskiej na świadczenie na ich rzecz usług kurierskich, czy też wobec firmy świadczącej usługi pośrednictwa finansowego na świadczenie na ich rzecz usług finansowych.

Wnioskodawca jako sprzedawca zalicza koszty dostawy biletów oraz wspomnianą powyżej opłatę transakcyjną jako elementy kalkulacyjne całego świadczenia i w całości opodatkowuje według stawki podatku właściwej dla świadczenia podstawowego - sprzedaży biletów wstępu na występy artystyczne, a więc stawką podatkową 8% VAT. Dokonując dostawy biletów Wnioskodawca jako sprzedawca wystawia klientom faktury oraz paragony fiskalne, na których podaje kwotę biletu, koszty przesyłki oraz opłatę transakcyjną w jednej pozycji, ze stawką podatkową 8% VAT właściwą dla świadczenia podstawowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca powinien koszty wysyłki oraz opłaty transakcyjnej opodatkować według stawki podatku VAT właściwej dla świadczenia podstawowego jakim jest w tym przypadku sprzedaż biletów wstępu, tj. jedną stawką podatku 8% VAT...
  2. Czy Wnioskodawca może wyszczególnić na fakturze VAT odrębne pozycje dla biletów, kosztów wysyłki i opłaty transakcyjnej podając stawkę podatku VAT właściwą osobno dla każdego z tych świadczeń (stawkę 8% dla biletów, stawkę 23% dla kosztów przesyłki i stawkę zwolnioną dla opłaty transakcyjnej)...
    Pytania, w przypadku jeśli sposób postępowania określony w pytaniu nr 1 jest prawidłowy:
  3. Czy dla celów informacyjnych wystawiając klientom faktury VAT lub paragony za sprzedaż biletów Wnioskodawca może wyszczególnić w odrębnych pozycjach koszty wysyłki oraz koszty opłaty transakcyjnej i opodatkować je stawką 8% VAT, właściwą dla świadczenia podstawowego, tak by klienci mieli świadomość z czego wynika finalnie suma całego zamówienia...
  4. Czy w sytuacji pojawienia się na jednej fakturze kilka rodzajów różnych świadczeń opodatkowanych różnymi stawkami podatku VAT (stawka 5% dla książek, stawka 8% dla biletów, stawka 23% dla płyt DVD) Spółka może doliczyć koszt przesyłki i opłaty transakcyjnej do podstawy opodatkowania świadczenia, które posiada najwyższą wartość netto wyrażoną w złotówkach...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, „Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.”

W przypadku, gdy dany podmiot świadczy usługę o charakterze kompleksowym, stanowiącą w istocie jedno, niepodzielne świadczenie, to wówczas nie jest dopuszczalne dzielenie tej usługi na części i dokonywanie refakturowania jej poszczególnych elementów.

Zgodnie z art. 73 Dyrektywy Rady 2006/112/WE (dalej Dyrektywa), który stwierdzą że „w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.”.

Zgodnie natomiast z art. 78 Dyrektywy „Do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;
  2. koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.”.

Powyższy przepis Dyrektywy określa jasno koszty bezpośrednio związane ze świadczeniem usługi lub dostawą towaru. Włączenie tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że należy je traktować jako element świadczenia zasadniczego i zastosować stawkę podatku właściwą dla świadczenia zasadniczego.

Podobne stanowisko wyraził w orzeczeniu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-349/96 — Card Protection Plan Ltd., w którym stwierdzono m.in. iż w celu ustalenia, dla celów VAT, czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako jedno świadczenie, czy też jako dwa lub więcej świadczeń wycenianych odrębnie, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę treść przepisu artykułu 2(1) VI Dyrektywy, zgodnie z którym każde świadczenie usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne oraz fakt iż świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku VAT. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej”.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest następujące:

  1. Dokonując sprzedaży biletów, sprzedawca dokonuje wyłącznie dostawy biletów, nie świadczy usług kurierskich (pocztowych) i usługi pośrednictwa finansowego. Koszty dodatkowe, które ponosi wchodzą w skład jego podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż biletów. Zatem stanowiące taki koszt dodatkowy, opłata kurierska (pocztowa) i opłata transakcyjna są kosztami związanymi ze świadczeniem głównym i w efekcie kształtują kwotę ostateczną żądaną od nabywcy. Z powyższego wynika, że koszty przesyłki i opłaty transakcyjnej ponoszone w związku ze sprzedażą biletów, jako element świadczenia zasadniczego, winny zwiększać podstawę opodatkowania z tytułu dostawy biletów i być opodatkowane według stawki podatku właściwej dla realizacji tego świadczenia czyli sprzedaży biletów.
  2. Zdaniem Wnioskodawcy, postępowanie dotyczące stosowania różnych stawek VAT na jednej fakturze: dla sprzedaży biletów (stawka 8%), dla usług kurierskich (stawka 23%) i dla usług pośrednictwa finansowego (stawki zw.) jest błędne. Właściwym jest zastosowanie stawki właściwej dla sprzedaży biletów, czyli preferencyjnej stawki 8% VAT.
  3. Ponieważ kwota należna stanowiąca całość świadczenia należnego od nabywcy, obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych z dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedażą, to koszty wysyłki i opłaty transakcyjnej nie powinny być wyszczególnione w odrębnych pozycjach opodatkowanych stawką VAT właściwą dla świadczenia podstawowego, winny natomiast powiększać podstawę opodatkowania świadczenia zasadniczego.
  4. W sytuacji pojawienia się na jednej fakturze różnych świadczeń opodatkowanych różnymi stawkami podatku VAT (książki - stawka 5% VAT, bilety - stawka 8% VAT, płyty DVD - stawka 23%) Spółka może doliczyć koszt przesyłki i opłaty transakcyjnej do świadczenia, które posiada najwyższą wartość netto wyrażoną w złotówkach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej uznania usług kurierskich (pocztowych) oraz opłaty transakcyjnej jako elementu świadczenia zasadniczego; podstawy opodatkowania sprzedawanych towarów i usług; sposobu dokumentowania dokonywanych transakcji oraz nieprawidłowe w części dotyczącej doliczania kosztów przesyłki oraz opłaty transakcyjnej do świadczenia, które posiada najwyższą wartość netto wyrażoną w złotówkach.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z kolei stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Ponadto zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Należy zwrócić uwagę na zapis art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną – realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Powyższe zwolnienie ma szczególny, przedmiotowo-podmiotowy charakter i dotyczy wyłącznie usług pocztowych wykonywanych przez powołaną do tego instytucję.

Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu tymi usługami, jak i dla usług pocztowych świadczonych przez innych operatorów np. firmy kurierskie.

Zgodnie z przywołanymi wyżej przepisami, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych, nie świadczy w istocie usługi pocztowej wymienionej w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży biletów wstępu na występy artystyczne, które są opodatkowane stawką VAT w wysokości 8%, sprzedaży książek opodatkowanych stawką 5% oraz sprzedaży płyt DVD opodatkowanych stawką 23%. Sprzedaż ta odbywa się drogą elektroniczną, natomiast wysyłka następuje za pośrednictwem poczty lub kuriera. Dodatkowy koszt dostawy jak i koszt transakcyjny związany z wpłatą środków za zamówienia na rachunek bankowy Spółki lub za pośrednictwem elektronicznego systemu płatności elektronicznych pokrywają klienci. Spółka nie zawiera z kontrahentami i osobami kupującymi umowy, w oparciu o którą otrzymuje pełnomocnictwo do ich reprezentowania wobec firmy kurierskiej na świadczenie na ich rzecz usług kurierskich, czy też wobec firmy świadczącej usługi pośrednictwa finansowego na świadczenie na ich rzecz usług finansowych.

Z powyższego wynika, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z tzw. świadczeniem złożonym, na które składa się świadczenie zasadnicze – sprzedaż biletów, książek oraz płyt DVD oraz świadczenie pomocnicze – dostawa zakupionych towarów i usług (przesyłka pocztowa lub kurierska) oraz koszty transakcyjne związane z wpłatą środków za zamówienia za pośrednictwem elektronicznego systemu płatności.

Należy podkreślić, iż zgodnie z wolą ustawodawcy kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Pojęcie kwoty należnej (obrotu) z tytułu sprzedaży należy łączyć z pojęciem wynagrodzenia czy zapłaty, które jest sprzedawcy należne z tytułu jego świadczenia na rzecz nabywcy.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że w opisanej sprawie, koszty dodatkowe, w tym koszty przesyłki (pocztowej lub kurierskiej) oraz opłaty transakcyjne stanowią elementy rachunku kosztów zmierzające do ustalenia kwoty odpłatności za świadczenie zasadnicze – sprzedaż biletów, książek, płyt DVD bowiem z ekonomicznego punktu widzenia dopełniają to świadczenie i nie należy ich sztucznie oddzielać.

Ponadto zauważyć należy, że odrębne potraktowanie dodatkowych kosztów stanowiących usługi pomocnicze stanowiłoby sztuczne dzielenie świadczenia zasadniczego. Podobne stanowisko wyraża Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w orzeczeniu z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie Card Protection Plan Ltd v Commissioners of Customs and Excise (C -349/96), rozstrzygnął kwestię, czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako pojedyncze świadczenie, czy też jako dwa lub więcej świadczeń.

Zdaniem TSUE, pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy w odniesieniu do obowiązujących przepisów należy stwierdzić, iż koszty przesyłki oraz opłaty transakcyjnej doliczone do wartości świadczenia głównego, jakim jest w tym przypadku sprzedaż biletów na występy artystyczne, sprzedaż książek oraz płyt DVD, nie stanowią wynagrodzenia z tytułu wykonania samodzielnej usługi. Jest to koszt podstawowej czynności. W tym przypadku – koszty przesyłki i opłaty transakcyjne, są kosztami związanymi ze świadczeniem głównym, które w efekcie kształtują kwotę ostateczną żądaną od nabywcy. W konsekwencji koszty wysyłki ponoszone w związku z podstawową sprzedażą, stanowią element świadczenia zasadniczego, a zatem zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu sprzedaży świadczenia głównego i powinny być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla świadczenia głównego.

Natomiast, w sytuacji gdy na jednej fakturze są pozycje opodatkowaną różnymi stawkami wówczas koszty przesyłki przyporządkować należy poszczególnym towarom i do kosztów przesyłki zastosować taką samą stawkę jak dla towarów, z którymi są związane.

Ponadto należy wskazać, iż nie ma obowiązku wyszczególniania na fakturze sprzedaży osobno kosztów przesyłki i osobno ceny towaru, w przypadku gdy Wnioskodawca świadczy usługę kompleksową tj. dostawę towarów wraz z usługą przesyłania tego towaru. Podstawą opodatkowania bowiem, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy. Jednakże nie ma przeszkód, by oprócz niezbędnych elementów jaki powinna zawierać faktura, umieszczone były na fakturze dodatkowe informacje, takie jak informacja o wysokości wliczonych do końcowej ceny zapłaty za towar, kosztów wysyłki towaru oraz kosztów opłaty transakcyjnej.

W tym zakresie stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Wskazać należy ponadto, że jeżeli dostawa dotyczy towarów bądź usług opodatkowanych według różnych stawek, to koszty przesyłki i opłaty transakcyjnej powinny być przyporządkowane proporcjonalnie do wartości towarów i usług opodatkowanych poszczególnymi stawkami.

Zatem stanowisko Spółki, że może Ona doliczyć koszty przesyłki i opłaty transakcyjnej do świadczenia, które posiada najwyższą wartość netto wyrażoną w złotówkach należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując, odpowiadając na wątpliwości Spółki zawarte w pytaniach wskazać należy, że Wnioskodawca winien opodatkować koszty wysyłki i opłaty transakcyjnej według stawki podatku VAT właściwej dla świadczenia podstawowego jakim jest sprzedaż biletów wstępu opodatkowanych stawką 8%. Błędnym jest opodatkowanie sprzedaży biletów wstępu, kosztów przesyłki i kosztów opłaty transakcyjnej różnymi stawkami. Ponadto należy wskazać, iż nie ma obowiązku wyszczególniania na fakturze sprzedaży osobno kosztów przesyłki i osobno ceny towaru, w przypadku gdy Wnioskodawca świadczy usługę kompleksową tj. dostawę towarów wraz z usługą przesyłania tego towaru. W sytuacji pojawienia się na fakturze kilku rodzajów różnych świadczeń opodatkowanych rożnymi stawkami koszty przesyłki i opłaty transakcyjnej powinny być przyporządkowane proporcjonalnie do wartości towarów opodatkowanych poszczególnymi stawkami.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj