Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
I US II-443/196/04
z 2 listopada 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
I US II-443/196/04
Data
2004.11.02
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
drogi
modernizacja
obniżenie podatku należnego
pomoc zagraniczna
zawarcie umowy
zwrot podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy podatnikowi, który realizuje inwestycję (modernizacja drogi gminnej) objętą programem SAPARD, na podstawie umowy zawartej w dniu 18.06.2004 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przysługuje prawo do odzyskania - zwrotu podatku od towarów i usług?
W odpowiedzi na pytanie strony ostatecznie sprecyzowane w piśmie z dnia 19.10.2004 r. (z datą wpływu do tut. Urzędu 22.10.2004 r.), czy podatnikowi, który realizuje inwestycję (modernizacja drogi gminnej) objętą programem SAPARD, na podstawie umowy zawartej w dniu 18.06.2004 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przysługuje prawo do odzyskania - zwrotu podatku od towarów i usług, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, działając na podstawie przepisu art. 14a § 1 i 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), uprzejmie informuje: Podatnikom podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest fundamentalną zasadą konstrukcji VAT, która opiera się na zasadzie potrącalności podatku naliczonego zapłaconego w poprzednich fazach obrotu, a każdy przypadek jego ograniczenia musi wynikać wprost z przepisów prawa. Należy jednak podkreślić, iż podatnik może skorzystać z tego uprawnienia przy ustaleniu swojego zobowiązania podatkowego, lecz nie stanowi to jego obowiązku. Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z powołanym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści tego przepisu wynika, iż:
Mając na uwadze przedstawiony przez jednostkę w zapytaniu stan faktyczny, dla ustalenia i realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest dokonanie w szczególności analizy pod kątem istnienia związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Określając tę zasadę w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ustawodawca wskazał, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem naliczono ten podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Chodzi w tym przypadku o czynności opodatkowane VAT, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT tj.:
Przedstawiona zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakim dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Odliczenie to odbywa się wówczas w określonej przepisami prawa proporcji. Mając powyższe na uwadze, tut. organ podatkowy poddał analizie stan faktyczny przedstawiony przez podatnika, zgodnie z którym gmina zrealizowała inwestycję (modernizacja drogi gminnej). W ramach przedmiotowej inwestycji wykonano wyłącznie modernizację drogi gminnej (korzystanie, z której jest nieodpłatne), w otoczeniu której nie znajdują się żadne parkingi i obiekty, których eksploatacja mogłaby stanowić źródło czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina w dniu 18.06.2004 r. podpisała z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na dofinansowanie przedmiotowej inwestycji w ramach programu SAPARD. Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu, podatnikowi, w ocenie tut. organu, nie będzie przysługiwało prawo do rozliczenia (odzyskania - zwrotu) - na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług - kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących zakupy dokonane w trakcie realizacji przedmiotowej inwestycji. Tutejszy organ podatkowy dokonał również analizy przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), a w szczególności rozdziału 12 tego rozporządzenia określającego przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Mając na uwadze, iż przedmiotowa inwestycja została objęta programem SAPARD, na podstawie umowy zawartej w dniu 18.06.2004 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w ocenie tut. organu podatkowego podatnikowi nie przysługuje prawo do wystąpienia o zwrot podatku naliczonego wynikających z faktur wystawionych przez wykonawcę przedmiotowej inwestycji, na podstawie powołanego powyżej przepisów rozporządzenia. Reasumując: o ile przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny jest zgodny z rzeczywistym, gminie realizującej zadanie inwestycyjne - modernizacja drogi gminnej, objęte programem SAPARD, na podstawie umowy zawartej w dniu 18.06.2004 r., nie przysługuje prawo do rozliczenia (odzyskania - zwrotu) - na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług i jej aktów wykonawczych - kwot podatku naliczonego wynikających z faktur wystawionych przez wykonawcę przedmiotowej inwestycji. Niniejszej odpowiedzi udzielono o w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.