Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-709/04/CIP/01
z 9 lipca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-709/04/CIP/01
Data
2004.07.09
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury
Słowa kluczowe
deratyzacja
dezynfekcja
dezynsekcja
faktura VAT
obrót
stawki podatku
środek trwały
towar używany
usługi związane z rolnictwem
Pytanie podatnika
- Czy usługi polegające na dezynsekcji towarów importowanych lub eksportowanych pochodzenia roślinnego /kawa, ryż, kakao, herbata, orzeszki ziemne, pieprz, zboża itp./ w kontenerach, barkach, magazynach lub na statkach należy zaliczyć do usług wykonywanych na rzecz rolnictwa /ex.01.41.11/, a jeżeli tak, to jaką stawkę podatkową należy stosować;- Czy usługi dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji wykonywane w miejscach składowania i przetwarzania produktów rolniczych pochodzenia roślinnego /młyny, elewatory, magazyny zbożowe/ należy zaliczyć do usług związanych z rolnictwem /ex. 01.41.11/, a jeżeli tak, to jaką stawkę podatkową należy stosować;- Czy usługi dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji wykonywane na produktach rolniczych pochodzenia roślinnego należy zaliczyć do usług związanych z rolnictwem /ex. 01.41.11/ nie zależnie od miejsca ich wykonywania, a jeżeli tak, to jaką stawkę podatkową należy stosować;- Czy usługi dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji wykonywane w zakładach przetwórczych, a w szczególności na kutrach rybackich, w zakładach rybackich, przemysłu mięsnego, mleczarniach, wytwórniach makaronu, piekarniach, ciastkarniach, obiektach należących do Gminnych Spółdzielni Samopomoc Chłopska zalicza się do usług rolniczych /ex. 01.41.11/, a jeżeli tak, to jaką stawkę podatkową należy stosować;- Czy usługi dezynsekcji drewna surowego /kłody, bale itp./ oraz drewna przetworzonego /palety, skrzynie, drewna sztauerskie/ należy zaliczyć do usług związanych z rolnictwem /ex. 01.41.11/, a jeżeli tak, to jaką stawkę podatkową należy stosować;- Czy usługi dezynfekcji i dezynsekcji środków transportu przeznaczonych do przewozu towarów pochodzenia rolniczego należy zaliczyć do usług związanych z rolnictwem /ex. 01.41.11/, a jeżeli tak, to jaką stawkę podatkową należy stosować;- Czy obrotem w przypadku usług jest wartość całej usługi, łącznie z preparatami, dojazdem i materiałami pomocniczymi zużytymi do wykonania usługi;- Czy w fakturze VAT należy wyszczególniać w odrębnych pozycjach usługę i zużyte do jej wykonania materiały /preparaty, dojazd, materiały pomocnicze, a jeżeli tak, to czy cała usługa łącznie z materiałami objęta jest jednolitą stawką podatku właściwą dla usługi, czy też należy wyszczególniać stawki podatkowe odrębnie dla usługi i materiałów;- Jaka jest obowiązująca stawka podatku od towarów i usług na usługi dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji /74.70.11/;- Czy można odliczyć podatek naliczony w danym miesiącu od faktur niezapłaconych;- Czy przy sprzedaży środka trwałego /samochodu ciężarowego i ciężarowego uniwersalnego/ wykorzystywanego do świadczenia usług zwolnionych z podatku od towarów i usług /do dnia 30.04.2004r./, a których świadczenie jest obecnie objęte podatkiem od towarów i usług należy odprowadzić podatek VAT. Przy zakupie w/w środka nie odliczono podatku VAT.
Ocena prawna stanu faktycznego. W podatku od towarów i usług sprawa klasyfikacji statystycznych jest szczególnie eksponowana, bowiem z symbolami PKWiU wiąże się określona stawka podatkowa albo zwolnienie od podatku. Przy stosowaniu stawek podatkowych w podatku od towarów i usług niezbędna jest znajomość grupowań statystycznych, inkorporowanych ze statystyki do prawa podatkowego. Załączniki do ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535/ oraz do wydanych na tej podstawie rozporządzeń i zarządzeń, odwołują się do symboli grupowań statystycznych przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych od podatku od towarów i usług. Dlatego też sprawa klasyfikacji statystycznych towarów i usług w Klasyfikacji Wyrobów i Usług nabiera w zakresie tych zwolnień i preferencji szczególnego znaczenia. Polega ono mianowicie na tym, że przepisy podatku od towarów i usług bezpośrednio odwołują się do towarów i usług wymienionych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Natomiast w przypadkach towarów i usług objętych stawkami 0%, 7% i 22% oraz zwolnieniami od podatku, wymienione są one /z pewnymi wyjątkami/ z nazwy i symbolu w ustawie VAT. Przy sprzedaży towarów i usług objętych stawkami niższymi niż stawka podstawowa oraz zwolnieniami od podatku od towarów i usług bezwzględnie wymagane jest podanie symboli statystycznych na fakturach, wynika to z przepisów normujących niezbędne dane na fakturach / § 12 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971)/. Zaliczanie określonego produktu /usługi/ do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta /usługodawcy/ tego produktu /usługi/. Wynika to z faktu, że właśnie producent /usługodawca/ posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt oraz świadczoną usługę, producent /usługodawca/ może zwrócić się o pomoc do właściwego terytorialnie urzędu statystycznego lub Głównego Urzędu Statystycznego. Z cytowanych powyżej unormowań wynika, iż ustawodawca nie upoważnił organów podatkowych do wydawania opinii klasyfikacyjnych i nie mogą one decydować o zaliczeniu określonych wyrobów lub usług do odpowiedniego grupowania PKWiU, do którego zalicza się określony wyrób lub usługę. Zatem w myśl art. 146 ust. 1 pkt 1 powyżej cytowanej ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnętrznowspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów. W załączniku nr 6 do ustawy – wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 3% – w poz. 64 wymieniono usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt o symbolu ex 01.4. Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że jeżeli świadczone przez Spółkę usługi w zakresie dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji zostały sklasyfikowane w PKWiU w Sekcji A, Dział 01 – produkty rolnictwa, łowiectwa, grupa 01.4 – usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, klasa 01.41– usługi związane z produkcją roślinną, podkategoria 01.41.11 – usługi związane z uprawami rolnymi, o których mowa w poz. 64 załącznika nr 6 do cyt. powyżej ustawy - to ich świadczenie jest objęte opodatkowaniem zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT stawką podatku wynoszącą 3%. Natomiast jeżeli świadczone przez Spółkę usługi zostały sklasyfikowane w Sekcji K, Dział 74 – usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej pozostałe, grupa 74.7 – usługi sprzątania i czyszczenia obiektów, klasa 74.70 – usługi sprzątania i czyszczenia obiektów, podkategoria 74.70.11 – usługi dezynfekcji i tępienia szkodników - to ich świadczenie jest objęty opodatkowaniem zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy VAT stawką podatku wynoszącą 22%. Uregulowania prawne dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług ustawodawca zawarł w Dziale V – miejsce świadczenia – Rozdział 3 – miejsce świadczenia przy świadczeniu usług – powyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług. W postanowieniach art. 27 ust. 1 powyżej wskazanej ustawy sprecyzowano, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Uregulowania prawne dotyczące podstawy opodatkowania w przypadku odpłatnego świadczenia usług ustawodawca zawarł w Dziale VI – podstawa opodatkowania - powyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do postanowień art. 29 ust. 1 powyżej cyt. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Pojęcie kwoty należnej /obrotu/ z tytułu sprzedaży łączy się ściśle z pojęciem „wynagrodzenie”, które jest sprzedawcy należne z tytułu jego świadczenia na rzecz nabywcy. Zatem kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy usługi. Uregulowania prawne dotyczące wystawiania faktur ustawodawca zawarł w Dziale XI – dokumentacja – Rozdział 1 – faktury - powyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług oraz w Rozdziale 4 – szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania – rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 97, poz. 971/. Stosownie do postanowień art. 106 ust. 1 powyżej wskazanej ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast w postanowieniach § 12 ust. 1 powyżej wskazanego rozporządzenia enumeratywnie wymieniono elementy jakie powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży. Uregulowania prawne dotyczące odliczenia podatku ustawodawca zawarł w Dziale IX – odliczenie i zwrot podatku. Odliczenie częściowe – powyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług. W art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług postanowiono, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W postanowieniach art. 86 ust. 12 ustawy VAT określono, że w przypadku nabycia towarów i usług lub w przypadku komisanta - dostawy od komisanta towarów w ramach umowy komisu, kiedy podatnik otrzymuje fakturę przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi – prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony powstaje dopiero z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Powyższej zasady nie stosuje się do przypadków, gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11 ustawy. Powyższego zakazu dokonywania odliczenia podatku nie stosuje się zatem do następujących przypadków, gdy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą:
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostawy towarów używanych, określono w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy i nie odbiegają one zasadniczo od tych, które obowiązywały w uprzednim stanie prawnym do dnia 30.04.2004r. Tak jak poprzednio, zwolnieniu od podatku poddano dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zwolnienie dotyczy również używanych budynków, budowli i ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze /art. 43 ust. 1 pkt 2/. Przez towary używane dla celów zwolnienia od podatku rozumie się:
Zatem jeżeli Spółka używała samochody ciężarowy i ciężarowo – uniwersalny w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przez okres co najmniej pół roku i nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego to ich sprzedaż jest zwolniona od podatku. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.