Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
IIUSpbIA/1/413-70/04/BB
z 30 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSpbIA/1/413-70/04/BB
Data
2004.12.30



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dokumentowanie wydatków
dowód księgowy
koszty uzyskania przychodów
księga przychodów i rozchodów
przychody należne
rachunki
remanent


Pytanie podatnika
1.Czy przy sporządzaniu stanu zapasów posiadanych na 31.12.2004r. różnego rodzaju części, baterii, pasków, bransoletek, itp. wystarczy podać nazwę i ilość czy należy również wpisywać ceny zakupu lub detaliczne ?, 2.Zanim ktoś przyniesie do sprzedania znaczki minie trochę czasu, więc na otwarcie sklepu zamierza Pan wystawić do sprzedania swoje znaczki o wartości kilkuset złotych i wypisać sobie na rachunek. Czy tak można zrobić i na jakich warunkach ?,3.Czy na rachunkach zakupów znaczków pocztowych wystarczy wpisywać tylko cenę zakupu ?, 4.Czy do prowadzenia komisu filatelistycznegozy potrzebne są jakieś specjalne pozwolenia, prosi Pan o ich wskazanie,5.Czy nieodpłatne rozprowadzanie tzw. abonamentu filatelistycznego dla członków Koła Filatelistycznego stanowić będzie przychód w podatku dochodowym?,6.Czy filateliści przynoszący do sprzedania swoje zbiory znaczków pocztowych, uzyskaną ze sprzedaży kwotę mają traktować jako dochód do opodatkowania ?,7.Czy kosztem podatkowym będą poniesione przy organizacji sklepu, udokumentowane rachunkami, wydatki na gablotki, regał, szyld, katalogi filatelistyczne i ogłoszenie w prasie ?, .8.Jeżeli po kilku latach chciałby Pan zrezygnować z prowadzenia z filatelistyki i ograniczyć się do obecnie prowadzonej działalności przechodząc z powrotem na kartę podatkową to pozostałe w sklepie znaczki pocztowe zostaną po prostu dla Pana i nie będzie ponosić Pan żadnych dodatkowych kosztów ?


    Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie: naprawa sprzętu fotograficznego i zegarków, opodatkowaną w formie karty podatkowej. Ponieważ ilość klientów jest niewielka, a opłaty ZUS-u, podatku i utrzymania lokalu pochłaniają dużą część Pana utargu, rozważa Pan możliwość poszerzenia zakresu działalności od 01.01.2005r. o sklep filatelistyczny, przejście na prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów i opodatkowanie na zasadach ogólnych.
    W związku z powyższym prosi Pan o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:
  1. Czy przy sporządzaniu stanu zapasów posiadanych na 31.12.2004r. różnego rodzaju części, baterii, pasków, bransoletek, itp. wystarczy podać nazwę i ilość czy należy również wpisywać ceny zakupu lub detaliczne ? Wg Pana należy wpisywać nazwę, ilość i cenę zakupu.
  2. Zanim ktoś przyniesie do sprzedania znaczki minie trochę czasu, więc na otwarcie sklepu zamierza Pan wystawić do sprzedania swoje znaczki o wartości kilkuset złotych i wypisać sobie na rachunek. Czy tak można zrobić i na jakich warunkach ?
  3. Czy na rachunkach zakupów znaczków pocztowych wystarczy wpisywać tylko cenę zakupu ? Cena sprzedaży w filatelistyce jest najczęściej uzgadniana z kupującym, a przy zakupach powyżej kilkudziesięciu złotych tradycyjnie udziela się 10% - 20% rabatu od ceny katalogowej. Uważa Pan, iż wystarczy tylko cena zakupu.
  4. Oprócz kupna i sprzedaży znaczków w przyszłości ma Pan zamiar prowadzić również komis filatelistyczny, tak jak to robi większość sklepów filatelistycznych w Polsce. Pyta Pan czy do tego potrzebne są jakieś specjalne pozwolenia i prosi o ich wskazanie.
  5. Czy rozprowadzanie tzw. abonamentu filatelistycznego dla członków Koła Filatelistycznego stanowić będzie przychód w podatku dochodowym. Polega to na zakupie na poczcie przez Koło Filatelistyczne nowo wydanych w ciągu ostatniego kwartału znaczków, a Pan będzie tylko rozprowadzał abonament wśród zrzeszonych w Kole Filatelistów, bez naliczania jakiejkolwiek marży /po cenie zakupu/. W każdym Kole Filatelistycznym jest osoba która się tym zajmuje. Jest to działalność społeczna wykonywana na rzecz Koła Filatelistycznego, a dla Pana mająca znaczenie jako reklama sklepu, do którego będą przychodzić potencjalni nabywcy. Uważa Pan, iż działalność ta nie powinna stanowić przychodu dla celów podatku dochodowego.
  6. Czy filateliści przynoszący do sprzedania swoje zbiory znaczków pocztowych, uzyskaną ze sprzedaży kwotę mają traktować jako dochód o opodatkowania ?
  7. Czy kosztem podatkowym będą poniesione przy organizacji sklepu, udokumentowane rachunkami, wydatki na gablotki, regał, szyld, katalogi filatelistyczne i ogłoszenie w prasie ? Uważa Pan, iż w/w wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu.
  8. Jeżeli po kilku latach chciałby Pan zrezygnować z prowadzenia z filatelistyki i ograniczyć się do obecnie prowadzonej działalności przechodząc z powrotem na kartę podatkową to:pozostałe w sklepie znaczki pocztowe zostaną po prostu dla Pana i nie będzie ponosić Pan żadnych dodatkowych kosztów ?
    Nadmienia Pan, że w zezwoleniu z Urzędu Miejskiego otrzymał następujący kod i wpis wg: PKD-52.48.G Sprzedaż detaliczna artykułów nie żywnościowych w wyspecjalizowanych sklepach, gdzie indziej nie sklasyfikowana.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn.zm./ osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej „księgą”, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu /straty/, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.
Odnośnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów odrębne przepisy, o których mowa w cytowanym wyżej artykule, to rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów /Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn.zm./.
Stosownie do zapisu § 10 ust.1 w/w rozporządzenia podatnicy są obowiązani założyć księgę na dzień 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.
Podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej albo w poprzednim roku podatkowym korzystali ze zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym lub prowadzili księgi rachunkowe, są obowiązani zawiadomić w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika o prowadzeniu księgi w terminie 20 dni od dnia jej założenia /§ 10 ust 2 rozporządzenia/.
Zgodnie z przepisami § 27 ust.1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów /surowców/ podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej „spisem z natury”, na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności.

Ad. 1. Zgodnie z § 28 ust. 2 w/w rozporządzenia spis z natury powinien zawierać co najmniej następujące dane: imię i nazwisko właściciela zakładu /nazwę firmy/, datę sporządzenia spisu, numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury, szczegółowe określenie towaru i innych składników wymienionych w § 27, jednostkę miary, ilość stwierdzoną w czasie spisu, cenę w złotych i groszach za jednostkę miary, wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową, łączną wartość spisu z natury oraz klauzulę „Spis zakończono na pozycji....”, podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela zakładu /wspólników/.
Spis z natury powinien obejmować również towary stanowiące własność podatnika, znajdujące się w dniu sporządzenia spisu poza zakładem podatnika, a także towary obce znajdujące się w zakładzie podatnika. Towary obce nie podlegają wycenie; wystarczające jest ilościowe ich ujęcie w spisie towarów z podaniem, czyją stanowią własność /ust. 3 § 28 rozporządzenia/.
Stosownie do zapisu § 29 ust. 1 rozporządzenia podatnik jest obowiązany wycenić materiały i towary handlowe objęte spisem z natury według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia.
Spis z natury musi być wpisany do księgi według poszczególnych rodzajów jego składników lub w jednej pozycji /sumie/, jeżeli na podstawie spisu zostało sporządzone odrębne, szczegółowe zestawienie poszczególnych jego składników. Zestawienie przechowuje się łącznie z księgą /§ 29 ust. 5 rozporządzenia/.
Podatnik jest zobowiązany dokonać wyceny najpóźniej w terminie 14 dni od dnia zakończenia spisu z natury – ust. 6 § 29 rozporządzenia.

    Zgodnie z § 12 ust.3 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:
  1. faktury VAT, /.../, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej „fakturami”, odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, lub
  2. inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:
  1. wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron /nazwę i adresy/ uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
  2. datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
  3. przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,
  4. podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych
    oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.
    W myśl § 14 ust. 1 cytowanego wyżej rozporządzenia na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów /wydatków/, mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków /dowody wewnętrzne/, określające: przy zakupie – nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu /wydatku/.
    Stosownie do ust. 2 cytowanego § 14 dowody, o których mowa w ust.1 mogą dotyczyć wyłącznie:
  1. zakupu, bezpośrednio od krajowego producenta lub hodowcy, produktów roślinnych i zwierzęcych, nieprzerobionych sposobem przemysłowym lub przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt;
  2. zakupu od ludności, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług /PKWiU/, surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych /PKWiU 01.11.91-00/, jagód, owoców leśnych /PKWiU 01.13.23-00/ i grzybów /PKWiU 01.12.13-00.43/;
  3. wartości produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli prowadzonej przez podatnika;
  4. zakupu w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych;
  5. kosztów diet i innych należności za czas podróży służbowej pracowników oraz wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących;
  6. zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu /skupu/ metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych;
  7. wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele;
  8. opłat uiszczanych znakami opłaty skarbowej oraz opłat sądowych i notarialnych;
  9. wydatków związanych z parkowaniem samochodu w sytuacji, gdy są one poparte dokumentami nie zawierającymi danych, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2; podstawą wystawienia dowodu wewnętrznego jest bilet z parkometru, kupon, bilet jednorazowy załączony do sporządzonego dowodu.

Zgodnie z art. 87 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.
Zatem obowiązek wystawiania rachunków dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą. Rachunek ma dokumentować, faktycznie dokonane, sprzedaż i świadczenie usług.
Odrębne przepisy wyłączające stosowanie art. 87 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa to zasady wystawiania faktur związanych ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania zaokrągleń oraz zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach /Dz.U. Nr 240, poz.2063/, rachunek powinien zawierać: oznaczenie kontrahentów, datę wystawienia, numer kolejny, oznaczenie – oryginał lub kopia, określenie rodzaju i ilości towarów i usług, ich ceny jednostkowe, ogólną kwotę należności /liczbowo i słownie/, czytelny podpis i pieczęć /jeśli się nią posługują/ wystawcy.

Ad. 2 i 3 Zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami obowiązek wystawienia rachunków dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą. Rachunek zaś potwierdza dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi, rachunkiem nie może być natomiast dokumentowany zakup dokonywany przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą od osoby fizycznej.
Zdaniem tut. organu podatkowego, zakup przez Pana od osób fizycznych znaczków pocztowych należy dokumentować dowodami zawierającymi dane, o których mowa w cytowanym wyżej § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, np. umowami sprzedaży.
W przypadku zaś przekazania do sprzedaży własnych znaczków nie może wystawić Pan rachunku, nie można bowiem dokonać zakupu od samego siebie. Zdaniem tut. organu podatkowego przeznaczając własne znaczki do sprzedaży, powinien ująć je Pan w „spisie z natury” sporządzonym na dzień 01 stycznia 2005r.

Ad. 5. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy, zdaniem tut. organu podatkowego, rozprowadzanie przez Pana zakupionego przez Koło Filatelistyczne nowego abonamentu filatelistycznego wśród członków tegoż Koła, po cenie zakupu, bez jakiejkolwiek marży, nie będzie kreować u Pana przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zatem stanowisko Pana w tej kwestii jest prawidłowe.

    Ad. 4 i 6. Zgodnie z zapisem art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa /Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn.zm./, naczelnik urzędu skarbowego stosownie do swojej właściwości na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
    W świetle art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa pod pojęciem prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych.
    Biorąc pod uwagę cytowany wyżej przepis należy stwierdzić, iż tut. organ podatkowy jest zobligowany do udzielenia pisemnej informacji wyłącznie z zakresu prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika.
    Natomiast:
  • zapytanie Pana przedstawione w pkt 4 niniejszego pisma dotyczy kwestii wskazania ewentualnych pozwoleń potrzebnych do prowadzenia komisu filatelistycznego, a zatem nie jest związane z przepisami prawa podatkowego, na które tut. organ podatkowy obowiązany jest udzielić pisemnej informacji,
  • natomiast w zakresie zapytania zawartego w pkt 6 niniejszego pisma nie jest Pan stroną.
    Z uwagi na powyższe nie znajduje uzasadnienia prawnego udzielenie Panu przez tut. organ podatkowy informacji w zakresie w/w pkt 4 i 6.

Ad. 7. W myśl art.22 ust.1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23 ustawy.Generalnie można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodu.
Zatem czy dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu rozstrzyga istnienie wspomnianego związku przyczynowo-skutkowego, o którym mowa w ustawowej definicji kosztów uzyskania przychodów, jego prawidłowe wyliczenie i udokumentowanie.
W sytuacji rozszerzenia działalności gospodarczej o sklep filatelistyczny i poniesienia wydatków na zakup: gablotki, regału, szyldu, katalogów filatelistycznych oraz ogłoszeń w prasie, wydatki te stanowić będą koszt uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże przy kwalifikowaniu wydatków związanych z zakupem gablotki i regału należy mieć na uwadze ewentualny fakt zaliczenia tychże składników majątkowych do środków trwałych, wówczas bowiem w myśl zapisu art. 22 ust.8 ustawy podatkowej, kosztem uzyskania przychodów będą odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a – 22o z uwzględnieniem art. 23.

Ad. 8. Przekazanie pozostałych w sklepie znaczków pocztowych na własne potrzeby, w przypadku zrezygnowania w przyszłości z prowadzenia sklepu filatelistycznego i ograniczenia się tylko do obecnie prowadzonej działalności oraz powrócenia do opodatkowania w formie karty podatkowej, zdaniem tut. organu podatkowego, nie rodzi żadnych skutków po stronie przychodów w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Na tę okoliczność należałoby sporządzić dokument, potwierdzający fakt przekazania znaczków na własne potrzeby, wyceniając znaczki wg cen zakupu, oraz uwzględniać ten fakt w remanencie sporządzonym na dzień 1 stycznia danego roku podatkowego.
Zgodnie bowiem z zapisem art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne /Dz.U. Nr 144, poz.930 z późn.zm./ do podatników, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy opłacili podatek dochodowy na ogólnych zasadach lub w innej formie niż karta podatkowa albo którzy w roku podatkowym rozpoczęli działalność, nie stosuje się zwolnień, o których mowa w ust.1 /zwolnienie z obowiązku prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych, deklaracji o wysokości uzyskanego dochodu oraz wpłacania zaliczek na podatek dochodowy/, w okresie przed doręczeniem decyzji ustalającej opodatkowanie w formie karty podatkowej, nie dłuższym jednak niż cztery miesiące.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj