Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sanoku
US-PP/443/70/04
z 12 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US-PP/443/70/04
Data
2004.08.12



Autor
Urząd Skarbowy w Sanoku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
rozliczenie dotacji
wysokość obrotów


Pytanie podatnika
dotyczy opodatkowania i rozliczania dotacji


Samodzielny Publiczny Gminny ZOZ w Z. zwrócił się z zapytaniem o stosowanie przepisów podatkowych w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług po zmianach od 1.05. 2004 r. Przedstawiając zapytanie, SPG ZOZ podaje, iż otrzymał dotację z Urzędu Gminy na zakup wysoko wyspecjalizowanego sprzętu medycznego na świadczenie usług medycznych, usługi te są zwolnione przedmiotowo z podatku, w związku z czym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony. Ponadto otrzymano refundację części wynagrodzenia dla pracowników personelu zakładu ze środków PFRON oraz Powiatowego Urzędu Pracy. Jednostka uznaje, iż ww. środki nie stanowią podstawy naliczania podatku VAT, gdyż jest to związane ze sprzedażą zwolnioną. ZOZ pyta czy wymienione środki powinni wykazywać jako obrót w pozycji sprzedaży zwolnionej. W przypadku dotacji na zakup sprzętu medycznego uznaliśmy ją za obrót i ujęliśmy w wierszu 20 deklaracji VAT-7.

Naczelnik Urzędu Skarbowego, na podstawie art. 14a ust. 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 26.10.2004 r. – data wpływu do urzędu 2.11.2004 r., dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego, informuje:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Wobec powyższego podstawą opodatkowania jest kwota należna (łącznie z kwotą dotacji) pomniejszona o kwotę należnego podatku. Należy jednak wskazać art. 19 ust. 21 cyt. ustawy z 11.03.2004 r., który w odniesieniu do dotacji należnych na podstawie odrębnych przepisów ustanawia szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Na podstawie tego przepisu obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu należnych dotacji powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika (odpowiednio dotyczy to części dotacji).

W związku z powyższym, gdy podatnik otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru czy usługi w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, tego rodzaju dotacja czy dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą lub świadczeniem usług. Opodatkowaniu będzie więc podlegała dotacja czy dopłata, która stanowi pokrycie części ceny konkretnego świadczenia, czy rekompensatę wykonania świadczenia po obniżonych cenach. Dotacje nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług nie będą podlegały opodatkowaniu. Zgodnie z powyższym dotacja, subwencja i inne dopłaty o podobnym charakterze wtedy tylko zostaną opodatkowane podatkiem od towarów i usług, kiedy będą związane z przedmiotem opodatkowania, czyli dostawą towarów bądź świadczeniem usług. Dofinansowanie takie zwiększy wówczas kwotę należną i zostanie opodatkowane stawką VAT właściwą dla opodatkowania dofinansowanego towaru czy usługi. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że ZOZ otrzymuje dotacje z Urzędu Gminy na zakup sprzętu medycznego, którym wykonywane są usługi medyczne oraz dofinansowanie z PFRON i PUP do wynagrodzeń. W związku z powyższym tutejszy organ podatkowy, stwierdza, iż zarówno dotacje na zakup sprzętu medycznego niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie opieki zdrowotnej, jak i refundacja części wynagrodzenia personelu nie mają bezpośredniego związku ze świadczeniem konkretnych usług i nie wpływają bezpośrednio na wartość świadczonych usług, wobec czego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie są więc obrotem zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o VAT. Skoro wymienione w zapytaniu dotacje i dopłaty nie stanowią obrotu według cyt. art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, wobec tego nie będą wykazywane w składanych przez SPG ZOZ deklaracjach VAT-7.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj