Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
III MUS-WV/443/50/04/AG
z 7 października 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III MUS-WV/443/50/04/AG
Data
2004.10.07
Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
Słowa kluczowe
dokumenty
dostawa wewnątrzwspólnotowa
stawki podatku
Pytanie podatnika
Spółka wnosi zapytanie:
1/ Czy poniższe dokumenty : a/ kopia faktury dostawy,b/ dokument magazynowy "wx 302" wydanie z magazynu towarów,c/ protokół załadunku towarów,d/ packing list zawierający specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, e/ dokument przewozowy CMR,f/ otrzymane od odbiorcy potwierdzenie dostawy towarów tj. potwierdzony dokument kopii faktury dostawy oraz oświadczenie o przyjęciu towarów ( sporządzonew dowolnej formie przez odbiorcę) stanowią dowód uprawniający do zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów. 2/ Czy otrzymane od odbiorcy potwierdzenie dostawy towarów tj. potwierdzony dokument kopii faktury dostawy oraz oświadczenie o przyjęciu towarów Spółka winna posiadać przed sporządzeniem deklaracji podatkowej VAT-7 w oryginałach, czy wystarczającą formą jest ich kserokopia przesłana faxem.
Spółka jest podmiotem współpracującym z kontrahentami posiadającymi siedziby na terenie Unii Europejskiej. Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Spółka wnosi zapytanie: 1/ Czy poniższe dokumenty : a/ kopia faktury dostawy, b/ dokument magazynowy "wx 302" wydanie z magazynu towarów, c/ protokół załadunku towarów, d/ packing list zawierający specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, e/ dokument przewozowy CMR, f/ otrzymane od odbiorcy potwierdzenie dostawy towarów tj. potwierdzony dokument kopii faktury dostawy oraz oświadczenie o przyjęciu towarów ( sporządzonew dowolnej formie przez odbiorcę) stanowią dowód uprawniający do zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów. 2/ Czy otrzymane od odbiorcy potwierdzenie dostawy towarów tj. potwierdzony dokument kopii faktury dostawy oraz oświadczenie o przyjęciu towarów Spółka winna posiadać przed sporządzeniem deklaracji podatkowej VAT-7 w oryginałach, czy wystarczającą formą jest ich kserokopia przesłana faxem. Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wyjaśnia: Zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, m.in. pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Dowodami takimi są następujące dokumenty, jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie do nabywcy, znajdującego się poza Polską, towarów, będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów:
członkowskiego innym niż terytorium kraju Jeżeli faktura lub dokument przewozowy zawierają potwierdzenie przyjęcia, np. w postaci odpowiedniego oświadczenia o przyjęciu, poświadczonego podpisem, pieczątką firmową odbiorcy, miejscem i datą odbioru, to dokumenty wymienione w pkt 1 wniosku Spółki stanowią podstawę do stosowania stawki podatku 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów. Jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy nie spełnia warunku posiadania w swej dokumentacji dowodów, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego, podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji sprzedaży jako dostawę na terytorium kraju, czyli niejako sprzedaż opodatkowana stawką O % lecz wg stawki właściwej dla danego towaru w kraju. Późniejsze otrzymanie przez podatnika dowodów na to, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały jednak wywiezione z kraju i dostarczone nabywcy w jego kraju - upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej. Zasady wprowadzania dowodów księgowych stwierdzających dokonanie operacji gospodarczych do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego reguluje art. 20 - 23 ustawy z dnia 29.09.1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity Dz.U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694 ze zm.). Zgodnie z zasadami określonymi w ustawie podstawą zapisów w księgach (rejestrach) są dowody źródłowe:
Zgodnie z art. 193 § 2 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) księgi podatkowe uważa się za rzetelne, jeżeli dokonywane w nich zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty, a księgi podatkowe prowadzone zgodnie z zasadami wynikającymi z odrębnych przepisów, a więc z ustawy o rachunkowości. Zasady określone w ustawie o rachunkowości oraz w ustawie Ordynacja podatkowa świadczą o tym, że dowodem uprawniającym do zastosowania stawki O % przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów nie mogą być dowody potwierdzające tę dostawę dostarczone do Spółki w drodze przesłania faksem, a ustawa o podatku od towarów i usług nie określa takiej formy potwierdzania dostaw towarów. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.