Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kluczborku
PP-XII-4430/48/2004
z 28 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-XII-4430/48/2004
Data
2004.12.28



Autor
Urząd Skarbowy w Kluczborku


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
uszlachetnianie czynne


Pytanie podatnika
Czy usługi polegające na montażu kolejek i wagoników z części składowych otrzymanych z kraju Wspólnoty Eurpejskiej, które sa wywożone z powrotem do tego kraju są usługami uszlachetniania czynnego ?


Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa ( Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze. zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku odpowiadając na zapytanie z dnia 02.11.2004r. (data złożenia 03.11.2004r.) uzupełnione pismem z dnia 07.12.2004r.udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, iż dokonuje Pan montażu kolejek i wagoników z części składowych otrzymanych z kraju Wspólnoty Europejskiej. Finalny produkt odsyłany jest do tego samego kontrahenta. Otrzymywane części składowe dokumentowane są fakturą, którą Pan rozlicza w deklaracji jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, natomiast na odsyłane gotowe produkty wystawiana jest f-ra VAT i rozliczana jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Z pisma wynika, że kontrahent proponuje żeby części składowe i produkty gotowe przesyłane były listem przewozowym a faktura wystawiona tylko na usługę uszlachetniania czynnego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r.( Dz.U. Nr 54, poz. 535) przemieszczenia towarów o których mowa w art. 11 ust. 1 przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w przypadku gdy na towarach mają zostać wykonane usługi na rzecz tego podatnika pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną niezwłocznie,nie póżniej jednak niż w terminie 30 dni od dnia wykonania usługi, z powrotem przemieszczone na terytorium państwa członkowskiego, z którego zostały pierwotnie wywiezione.Zgodnie z art.12 ust.2 gdy ustaną okoliczności , o których mowa w ust. 1 przemieszczenie towarów uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Stosownie do przytoczonych przepisów należy stwierdzić, że w przypadku gdy podatnik z innego kraju członkowskiego Unii przemieści do Polski towary, na którym zostaną wykonane usługi i towary te po wykonaniu usługi zostaną niezwłocznie , nie póżniej jednak niż w terminie 30 dni od dnia wykonania usługi, z powrotem przemieszczone na terytorium tego państwa – przywóz tych towarów do Polski nie podlega opodatkowaniu z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Po przekroczeniu ww. 30-dniowego terminu, przemieszczenie towarów z terytorium innego kraju członkowskiego Unii na terytorium Polski należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Jeżeli chodzi o sposób dokumentowania „przywozu części składowych „ w celu wykonania usług o których mowa wyżej i wywozu gotowych towarów to przepisy prawa podatkowego nie określają rodzaju tych dokumentów, jedynie wkazują na obowiązek prowadzenia ewidencji zgodnie z przepisem art. 109 ust. 9, który stanowi , że w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust 1 pkt 6 podatnicy sa obowiązani prowadzić ewidencje otrzymanych towarów zawierającą w szczególności datę ich otrzymania, dane pozwalające na identyfikację towarów oraz datę wydania towarów po wykonaniu usługi przez podatnika.

Opodatkowaniu będzie podlegało świadczenie usług wykonywanych na ruchomym majątku rzeczowym.Zgodnie z przepisem art.. 27 ust 2 pkt 3 lit. d ustawy w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym-miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Z kolei art. 28 ust. 7 cytowanej ustawy stanowi , iż w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.W przypadku gdy wykonujący usługi jest podatnikiem o którym mowa w art 15, przepis ust. 7 stosuje się jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie póżniej niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju ( aret 28 ust 8).

Przepis przywołanego art. 28 ust. 7 określa warunki, przy spełnieniu których miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa na którym usługi są wykonywane.W związku z tym jeśli Pan będąc podatnikiem podatku VAT świadczy usługi na majatku ruchomym na rzecz firmy z innego kraju UE, która poda Panu numer, pod którym jest zidentyfikowana dla potrzeb podatku w swoim kraju oraz towary są niezwłocznie ( nie póżniej niż w ciągu 30 dni) po wykonaniu usługi wywożone z Polski , wówczas zachodzą warunki określone w art. 28 ust. 7 cytowanej ustawy – miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowych usług jest kraj odbiorcy tych usług . W takiej sytuacji wystawia Pan fakturę VAT wyłącznie na wartość wykonanych usług, bez naliczania podatku oraz nie ujmuje jej w deklaracji podatkowej VAT-7. Dla dokumentwania tychże usług fakturą, zastosowanie znajdują przepisy § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 97, poz.971), zgodnie z którymi w przypadku świadczenia ww. usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium innego państwa członkowskiego, faktury nie zawierają stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, jednak faktura taka powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju.Stosownie do przepisów § 12 ust 15 wskazanego rozporządzenia , wystawiane faktury, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają adnotację, iż podatek rozlicza nabywca

Jeżeli usługobiorca nie poda świadczącemu usługi numeru, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane lub towary będące przedmiotem uszlachetniania nie zostaną wywiezione poza terytorium kraju przed upływem 30 dni, od dnia wykonania na nich usług, to na podstawie ww. przepisów miejscem ich świadczenia ( i jednocześnie opodatkowania) jest miejsce, gdzie są faktycznie świadczone ( w tym przypadku Polska). Wtedy usługodawca powinien opodatkować ww. usługi według stawki 22% na podstawie art 41 ust 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku informuje, że powyższa informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w zakresie zadanego przez Podatnika zapytania i w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym w dniu udzielenia informacji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj