Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
III-2-443-168/04/AM
z 14 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III-2-443-168/04/AM
Data
2004.12.14



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
powstanie obowiązku podatkowego
rzeczowy majątek ruchomy
stawka preferencyjna podatku
usługi pośrednictwa
uszlachetnianie


Pytanie podatnika
Spółkę świadczy usługi pośrednictwa związane ze świadczeniem przez innego polskiego podatnika podatku od towarów i usług, usług na ruchomym majątku rzeczowym. Zleceniodawcami Spółki, którzy płacą jej prowizję są:
–kontrahent szwajcarski,
–kontrahent niemiecki,
Podmioty te są podatnikami podatku od wartości dodanej zarejestrowanymi odpowiednio w Szwajcarii, oraz w Niemczech.
Zapytanie Spółki dotyczy:
  1. określenia sposobu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niniejszych usług na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535),
  2. określenia sposobu opodatkowania niniejszych usług wykonanych do dnia 30 kwietnia 2004r. dla których obowiązek podatkowy nie powstał do tego dnia,
  3. ustalenie według jakich zasad powinna rozliczyć podatek od towarów i usług z tytułu wykonania przez nią przedmiotowych usług w miesiącu wrześniu 2003r, za które otrzymała od kontrahenta zagranicznego zapłatę dopiero w czerwcu 2004r.


Ad. 1)

W myśl przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) w/w ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w pkt 1 (usługi pośrednictwa i spedycji związane bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów) i pkt 2 lit. a) (usługi pomocnicze do usług transportowych takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności) oraz w art. 27 ust. 3 – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce ich wykonania z zastrzeżeniem ust. 6.

Należy jednak zaznaczyć, że art. 28 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadza możliwość przeniesienia miejsca opodatkowania podatkiem od towarów i usług tej czynności. Możliwość ta jest uzależniona od okoliczności podania przez nabywcę tej usługi numeru, pod którym jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 znajduje się miejsce świadczenia usługi. Wówczas miejscem świadczenia usługi będzie terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Wobec powyższego, jeżeli nabywca usługi opisanej we wniosku poda Spółce numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium RP, to świadczenie przedmiotowych usług nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium RP
.W sytuacji, gdy:
–nabywca usługi, będąc zidentyfikowanym na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium RP, nie poda Spółce numeru, o którym mowa powyżej, bądź
–nabywca tej usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej jednakże na terytorium państwa trzeciego,
wówczas przedmiotowa usługa podlega opodatkowaniu na terytorium RP.

Podkreślenia wymaga również fakt, że ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w przepisie art. 86 ust. 8 pkt 1 przyznaje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Natomiast szczegółowe zasady wystawiania faktur dokumentujących powyższe czynności określone zostały w § 12 oraz § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Wyjaśnienia wymaga również sytuacja, w której przedmiotowe usługi świadczone są przez Spółkę na rzecz kontrahentów zagranicznych posiadających siedziby na terytorium państw trzecich.

Jak to wskazano powyżej, zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) w/w ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w pkt 1 (usługi pośrednictwa i spedycji związane bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów) i pkt 2 lit. a) (usługi pomocnicze do usług transportowych takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności) oraz w art. 27 ust. 3 – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce ich wykonania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy jw, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów. Usługi polegające na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów, zostały określone w art. 83 ust. 7 ustawy.

Opodatkowanie przedmiotowych usług stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0% uzależnione jest od spełnienia przez podatnika warunków wskazanych w przepisie art. 83 ust. 8 ustawy, przy czym warunki te nie dotyczą usług określonych w art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy (usług świadczonych bezpośrednio przez podatnika, który sprowadził, przetworzył i wywiózł towary zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych).

Zgodnie z art. 86 ust. 8 ustawy, przepisy ust. 7 pkt 2-4 stosuje się, jeżeli podatnik spełni określone w nich warunki oraz otrzyma całość lub co najmniej 50% zapłaty przed upływem 60 dni, licząc od daty wywozu z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty towaru będącego przedmiotem świadczonych usług, z tym że spełnienie warunków także po upływie tego terminu uprawnia podatnika do dokonania korekty kwoty podatku należnego w złożonej deklaracji podatkowej, w której wykazano usługę.

Należy również zaznaczyć, że obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu wykonania przedmiotowej usługi powstaje na zasadach ogólnych, tzn z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, jeżeli natomiast dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi – na podstawie art. 19 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Sposób przeliczania kwot wykazywanych na fakturach w sytuacji, gdy kwoty te wykazywane są w walutach obcych regulują przepisy § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Ad. 2)

W nawiązaniu do drugiego pytania należy zauważyć, że czynności wykonane do dnia 1 maja 2004r. - podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), dla których obowiązek podatkowy powstawał po dniu 30 kwietnia 2004r. - podlegają opodatkowaniu według stawek obowiązujących dla tych czynności w momencie ich wykonania, tj. przed dniem1 maja 2004r.

Wobec czego, wartość niniejszej usługi powinna zostać wykazana w deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wykonania niniejszej usługi w stawce właściwej dla tej usługi określonej przepisami ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).

Ad.3)

W odpowiedzi na trzecie pytanie Spółki, należy również stwierdzić, że czynności wykonane do dnia 1 maja 2004r. - podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), dla których obowiązek podatkowy powstawał po dniu 30 kwietnia 2004r. - podlegają opodatkowaniu według stawek obowiązujących dla tych czynności w momencie ich wykonania, tj. przed dniem 1 maja 2004r.

Wobec powyższego, jeżeli przepisy ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, umożliwiały podatnikowi dokonanie korekty podatku należnego po spełnieniu określonych warunków, to przy ich zachowaniu przez podatnika dla rozliczenia podatku od towarów i usług będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 8 stycznia 1993r.

Jednocześnie informuję, iż powyższa informacja jest prawidłowa w zakresie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj