Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszkowie
US.21/AV/443/4117/04
z 16 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.21/AV/443/4117/04
Data
2004.12.16



Autor
Urząd Skarbowy w Pruszkowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
nabycie nieruchomości
przetarg
użytkowanie wieczyste


Pytanie podatnika
Pytania podatnika dotyczą opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności dokonywanych przez Urząd Miejski:
1. Czy prawidłowym jest wykazanie sprzedaży nieudokumentowanej fakturami VAT w rejestrze sprzedaży na koniec każdego miesiąca pod jedną pozycją wpisaną jako zestawienie, które zawiera takie dane jak nazwa towaru lub usługi, wartość sprzedaży brutto, stawka podatku, wartość sprzedaży netto oraz kwota podatku?
2. Czy w przypadku sprzedaży lokalu mieszkalnego używanego wraz z jednoczesnym oddaniem w użytkowanie wieczyste gruntu, jednorazowa opłata w wysokości 15% wartości gruntu, na którym znajduje się budynek mieszkalny, a wpłacona przed podpisaniem aktu notarialnego, jest opodatkowana taką samą stawką podatku VAT jak sprzedaż lokalu, a więc zwolniona i czy następne opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego gruntu podlegają również zwolnieniu?
3. Czy w deklaracji VAT za miesiąc marzec 2005r. należy wziąć pod uwagę podatek VAT od wpłaconych w marcu a także należnych a niewpłaconych jeszcze opłat z tytułu użytkowania wieczystego?
4. Czy przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
5. Czy przekazanie na rzecz uczestników przetargu tzw. specyfikacji istotnych warunków zamówienia należy uznać za świadczenie usług przez urząd i wniesione opłaty z tego tytułu winny być opodatkowane stawką 22% podatku VAT, czy też są zwolnione na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970)?


W odpowiedzi na zapytanie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie, zgodnie z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.), informuje:

Odnośnie punktu 1 zapytania:

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535), podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

W związku z powyższym, w rejestrze sprzedaży VAT należy wykazać zarówno sprzedaż udokumentowaną jak i nieudokumentowaną fakturami VAT, zaś sprzedaż nieudokumentowana może być ewidencjonowana jedną pozycją na koniec danego miesiąca, na podstawie prowadzonego w ciągu miesiąca zestawienia tej sprzedaży, które zawiera takie dane jak wymienione w zapytaniu, tj. nazwa towaru lub usługi, wartość sprzedaży brutto, stawka podatku, wartość sprzedaży netto, kwota podatku.Ważne jest, aby ewidencja spełniała wymogi określone w cyt. art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług i służyła prawidłowemu sporządzeniu deklaracji VAT-7.

Odnośnie punktu 2 zapytania:

Zgodnie z art. 5 ust. 1pkt 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym towarami, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

W związku z powyższym sprzedaż lokalu mieszkalnego używanego wraz z jednoczesnym oddaniem w użytkowanie wieczyste gruntu, na którym znajduje się budynek mieszkalny, jest czynnością o charakterze mieszanym.

Przeniesienie własności lokalu jest dostawą towaru w rozumieniu w/w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste, jako obrót wartościami niematerialnymi i prawnymi, stanowi świadczenie usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Jednocześnie sprzedaż używanego lokalu mieszkalnego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w/w ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Natomiast za pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Natomiast czynność oddania gruntu w użytkowanie wieczyste podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług, tj. w wysokości 22%, a wynikającą z art. 41 ust. 1 powołanej ustawy.

Opodatkowaniu w/w stawką będzie podlegała każda kwota należna z tytułu użytkowania wieczystego, zarówno pierwsza opłata, stanowiąca 15% wartości gruntu i wnoszona przed spisaniem aktu notarialnego, jak i późniejsze opłaty roczne, gdyż zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, a obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Wyjaśnić przy tym należy, iż oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste nie jest objęte zwolnieniem przewidzianym w § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.), gdyż przepis ten dotyczy zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu, a więc zupełnie innej czynności prawnej.

Odnośnie punktu 3 zapytania:

Zgodnie z § 3a w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.

W związku z powyższym, jeżeli termin płatności przedmiotowych opłat upływa każdego roku w dniu 31 marca, to w deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec 2005 r. należy wykazać podatek od towarów i usług z tytułu należnych, zarówno uregulowanych jak i nieuregulowanych do dnia 31 marca 2005 r., opłat za użytkowanie wieczyste.

Odnośnie punktu 4 zapytania:

W przypadku przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności w drodze decyzji administracyjnej mamy do czynienia jedynie ze zmianą formy prawnej faktycznego prawa do nieruchomości, gdyż nabycie prawa do nieruchomości następuje z chwilą zawarcia umowy o ustanowieniu prawa wieczystego użytkowania. Zatem przekształcenie prawa wieczystego użytkowania na prawo własności nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż dotychczasowy użytkownik nieruchomości mógł dysponować nią jak właściciel, podobnie jak po zmianie na prawo własności. Nie występuje tu więc pojęcie dostawy czy usługi w świetle przytoczonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, tj. art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1.

Odnośnie punktu 5 zapytania:

Zorganizowanie dla własnych potrzeb przetargu, którego jednym z etapów jest udostępnienie oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia za odpłatą, jest świadczeniem usługi w rozumieniu powołanego art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem odpłatne przekazanie przedmiotowej dokumentacji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według stawki podstawowej, tj. 22%, wynikającej z art. 41 ust. 1 w/w ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj