Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-32/04/09
z 15 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-32/04/09
Data
2004.12.15



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
nowy środek transportowy
samochód używany


Pytanie podatnika
W dniu 7 września 2004 nabyłem w Autosalon-Koch w Niemczech samochód osobowy rok produkcji 2002.Samochód ten kupiłem po przecenie jako używany w salonie na przyległym placu gdzie klienci mogą nabyć taki typ auta.Przy sprzedaży otrzymałem rachunek do którego doliczono kwotę 2.689,65 EURO podalku VAT. Na moje zapytanie dlaczego naliczono mi podatek w Niemczech sprzedawca oświadczył, że przy sprzedaży samochodów używanych podatek ten w krajach Unii Europejskiej opłacony musi być w kraju sprzedawcy jedynie przy sprzedaży nowego auta podatek VAT opłacony musi być w kraju nabywcy. O tym, że kupiony samochód nie jest nowy świadczy niższa cena sprzedaży a zwłaszcza fakt że pojazd ten poprzez rejestrację w dniu 18 grudnia 2002 został po raz pierwszy dopuszczony do ruchu drogowego. Dlatego też w rachunku tę datę wykazano. Datę tę wpisano również w tzw. „liście przejazdu".Przywożąc auto do kraju Urząd Celny naliczył mi podatek akcyzowy, biorąc za podstawę wartość pojazdu i podatku VAT czyli cenę brutto, stosując stawkę dla pojazdu dwuletniego, czyli używanego. W przypadku gdyby to był samochód nowy płaciłbym mniejszy podatek o ponad 10%.Chcąc zarejestrować kupiony samochód Urząd Skarbowy żąda ponownej wpłaty podatku VAT w kraju powtarzając, że kupiłem auto nowe w rozumieniu arŁ2 pkt 10 ustawy o podatku VAT z dn. 11 marca 2004 (Ar U Nr.54 póz. 535) w myśli którego, jeżeli pojazd nie ma przebiegu 6000km nateży go traktować jako nowy i dlatego VAT należy zapłacić w Polsce. Tłumaczono mi. że takie iest również stanowisko Izby Skarbowej.Chociaż miałem poważne wątpliwości chcąc uczynić zadość postanowiłem:skontaktowałem się, ze sprzedawcą o zwrot niesłusznie pobranego podatku VAT. Sprzedawca wyraził ogromne zdziwienie i następnego dnia radca podatkowy z firmy doradczej wytłumaczył mi, że w państwach Unii Europejskiej wyłącznie nowe samochody przy sprzedaży poza granicą Niemiec korzystają ze zwolnienia podatku VAT. Jednocześnie wyjaśnił, że wszystkie przepisy o stosowaniu zasad podatkowych muszą być spójne i ktoś w Polsce będzie interpretował prawo podatkowe. Według niego było to pierwsza taka interpretacja. Sprzedawca nie może dokonać ani korekty rachunku, ani pobrany podatek wrócić, gdyż byłoby to sprzeczne z obowiązującym prawem w Niemczech. Po tej odpowiedzi czułem się zawstydzony.Aby sprawę wyjaśnić zapoznałem się z obowiązującą normą prawną wyrażoną powołanym wyżej Art. 2 ustawy i twierdzę, że radca Niemiecki miał całkowitą rację, bowiem nasze przepisy również wyraźnie określają granicę, który pojazd należy uważać za nowy. Wyrażona norma stanowi, iż to nowe auto należy uważać:- pojazd który nie ma przebiegu 6000kmlub- pojazd który od momentu dopuszczenia do eksploatacji (od momentu pierwszej rejestracji) nie minęło 6 miesięcy,czyli określa dwa odrębne kryteria pojęciowe nowego samochodu. Wypada zwrócić uwagę, że słowo „lub" jest spójnikiem wzajemnie wyłączający się zdań równorzędnych.W świetle powyższego przepisu prawnego samochód przestaje być nowy:a) w momencie przekroczenia GOOOkm bez względu na okres w którym ten przebieg osiągnięto( np. w 1 miesiącu)b) jeżeli od momentu dopuszczenia do ruchu tj. pierwszej rejestracji minęło 6 miesięcybez względu na przebieg kilometrów-czyli mniej niż SOOOkmTylko taka interpretacja art2 jest prawidłowa a nie stosowane interpretacje organu podatkowego,która jest interpretacją bezprawnie rozszerzającą o stanie kryteria (zawsze) przebiegu 6000km.Trzeba zwrócić uwagę na fakt, że w każdym przypadku pojęcie „nowy" musi być ograniczone okresem czasowym,a w konkretnym przypadku określony został w drugiej części zdania art2 pktlO po spójniku lub.Nie może być tak, że pojazd powiedzmy 8 letni, który nie ma przebiegu 6000km mimo zużycia czasowego(korozja, skruszenie całego ogumienia itd.)traktować można by go było jako nowy. Byłby to zwykły absurd.W świetle powyższego samochód używany który nabyłem, a który ma przebieg 147km w myśli Art. 2 powstałej ustawy nie jest traktowany jako nowy gdyż został zarejestrowany i dopuszczony do ruchu prawie dwa lata przed moim kupnem.Kończąc, zauważam, że jestem obywatelem świadomym i opłacamwszystkie podatki zawsze w terminie, ale nie mogę się zgodzić abym w wyniku błędnej interpretacji musiał bezpodstawnie opłacić ten sam podatek, w Niemczech, i w Polsce.


W przedmiotowym piśmie zwraca się Pan o zajęcie stanowiska Izby Skarbowej w sprawie interpretacji przepisu art. 2 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U Nr 54, poz.535) dot. definicji nowych środków transportu.

W szczególności prosi Pan o wyjaśnienie zasad uznania za nowy środek transportu samochodu osobowego zakupionego na terytorium Niemiec oraz powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zgodnie z art. 5 ust. l pkt 1) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, póz. 535), opodatkowaniu podlega :

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 9 ust. l - przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. l pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Art. 9 ust. 2 stanowi, iż przepis ust. l stosuje się pod warunkiem, że: 1) nabywcą towarów jest:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej,a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jakopodatnika
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
    • z zastrzeżeniem art.10
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt l lit. a.

Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 3 - przepis ust. l stosuje się również w przypadku, gdy:

  1. nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt l,
  2. 2) dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2
  • jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.

Przywóz z innego państwa członkowskiego nabywanego tam nowego środka transportu na terytorium Polski co do zasady zawsze podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Nie jest przy tym istotne czy nabywcą jest podatnik podatku od towarów i usług czy zwykły konsument.

Zasadnicze znaczenie dla powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT ma natomiast zakwalifikowanie przedmiotu nabycia do nowych bądź używanych środków transportu.

Definicja nowego środka transportu (pojazdu lądowego) została zawarta w art. 2 pkt. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, póz. 535) zgodnie z którym za nowy środek transportu uznaje się przeznaczone dla transportu osób lub towarów:

  1. pojazdy lądowe wymienione w póz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr l do ustawy, napędzane silnikiem" o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Zgodnie z przytoczoną definicją nowego środka transportu zamieszczoną w art. 2 pkt. 10 ustawy spełnienie choćby jednego z warunków nią objętych wystarczy aby samochód będący przedmiotem wewnatrzwspólnotowego nabycia . uznać za nowy środek transportu.

W przypadku nabycia nowych środków transportu podatek zawsze jest pobierany w kraju, w którym pojazd będzie używany, niezależnie od statusu sprzedającego i nabywcy. Zatem podmiot polski, który dokona nabycia w innym państwie członkowskim samochodu, czy innego środka transportu, uznanego za nowy środek transportu, od podmiotu w innym państwie członkowskim, zobowiązany jest do odprowadzenia podatku od towarów i usług w Polsce, według stawki obowiązującej dla danego towaru.

Biorąc pod uwagę, przytoczone przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, zgodnie z którym zakupiony przez Pana samochód ma 147 km przebiegu, a od pierwszej rejestracji upłynęło ponad 6 miesięcy (rejestracja w/w samochodu nastąpiła 18.12.2002r.) stwierdzić należy, iż spełnia on jeden z warunków wymienionych w art. 2pkt. 10 ustawy.

A zatem przedmiotowy samochód stanowi nowy środek transportu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zaś na nabywcy nowego środka transportu ciążyć będzie obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług według stawki obowiązującej dla danego towaru na terytorium kraju.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj