Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-247/12/HD
Data
2012.05.30
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dotacja
działalność gospodarcza
Europejski Fundusz Społeczny
kapitał ludzki
przychód
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy otrzymane wsparcie finansowe na realizację projektu będzie korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych?
Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie:
- działalności wspomagającej edukację,
- wydawania książek,
- pozostałej działalności wydawniczej,
- pozostałej działalności usługowej w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej,
- pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
- badania rynku i opinii publicznej,
- działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów,
- pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych,
- agencji reklamowych.
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług niekorzystającym ze zwolnienia i wykonującym na bieżąco czynności opodatkowane tym podatkiem (obecnie głównie stawką 23%).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca podpisał z Wojewódzkim Urzędem Pracy dwie umowy o dofinansowanie projektów z Poddziałania 8.1.2., Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013:
- „...” – umowa będzie realizowana w okresie od 1 marca 2012 r. do 31 lipca 2013 r., tj. 17 miesięcy. W ramach umowy realizowane będą m.in. następujące działania:
- Przygotowanie i przeprowadzenie badań wśród pracowników i przedstawicieli kadr zarządzających modernizowanych firm (dotyczy sytuacji modernizujących się przedsiębiorstw z województwa zachodniopomorskiego, poziom świadomości ich pracowników co do konieczności stosowania szkoleń i doradztwa w okresie zmian w przedsiębiorstwie) oraz opracowanie raportu z badań;
- Promocja, organizacja i realizacja 3 Konferencji w Sz. i 3 Konferencji w K.;
- Przygotowanie publikacji;
- Promocja, organizacja i realizacja targów usług szkoleniowo-doradczych w Sz. i K..
Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem ramach projektu będą wydatki poniesione m.in. na:
- Koszty związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem badań (wynagrodzenie ekspertów, przygotowanie i druk narzędzi badawczych, delegacje służbowe, skład, opracowanie, druk, wysyłka publikacji);
- Koszty związane z organizacją konferencji (druk materiałów promocyjnych, wynajem sal, pakiety informacyjno-promocyjne, wynagrodzenia specjalistów);
- Koszty związane z przygotowaniem i wydaniem publikacji końcowej (wynagrodzenie autorów, skład, opracowanie, druk, wysyłka publikacji);
- Koszty związane z organizacją targów (druk materiałów promocyjnych, wynajem sal, materiały informacyjne, obsługa techniczna);
- Koszty związane z zarządzaniem projektem (wynagrodzenia kadry zarządzającej, materiały promocyjne, strona www., delegacje, wynajem biura, telefony służbowe, wysyłka poczty, artykuły biurowe);
- „...” – umowa będzie realizowana w okresie od 1 marca 2012 r. do 30 kwietnia 2013 r. tj. 14 miesięcy.
W ramach umowy realizowane będą m.in. następujące działania:
- Przygotowanie i przeprowadzenie badań wśród pracowników i przedstawicieli kadr zarządzających modernizowanych firm (dotyczy sytuacji modernizujących się przedsiębiorstw z województwa zachodniopomorskiego, poziom świadomości ich pracowników co do konieczności stosowania szkoleń i doradztwa w okresie zmian w przedsiębiorstwie) oraz opracowanie raportu z badań;
- Promocja, organizacja i realizacja 3 Konferencji w Sz. i 3 Konferencji w K.;
- Przygotowanie publikacji.
Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem ramach projektu będą wydatki poniesione m.in. na:
- Koszty związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem badań (wynagrodzenie ekspertów, przygotowanie i druk narzędzi badawczych, delegacje służbowe, skład, opracowanie, druk, wysyłka publikacji);
- Koszty związane z organizacją konferencji (druk materiałów promocyjnych, wynajem sal, pakiety informacyjno-promocyjne, wynagrodzenia specjalistów);
- Koszty związane z przygotowaniem i wydaniem publikacji końcowej (wynagrodzenie autorów, skład, opracowanie, druk, wysyłka publikacji);
- Koszty związane z zarządzaniem projektem (wynagrodzenia kadry zarządzającej, materiały promocyjne, strona www., delegacje, wynajem biura, telefony służbowe, wysyłka poczty, artykuły biurowe).
Wymienione wyżej projekty nie przewidują jakiejkolwiek odpłatności dla uczestniczących w nich przedsiębiorców, a środki finansowe przekazywane przez WUP w 100% stanowić będą pokrycie kosztów realizacji projektów, zgodnie z zatwierdzonym budżetem (przy czym 85% kwoty wsparcia w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% w formie współfinansowania krajowego). Zawarte w budżecie stawki w obu projektach przedstawiono w kwotach brutto. Wydatki zostały zakwalifikowane do zapłaty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie Rozporządzenia (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999 (Dz.UrzUEL.2006.210.12). Dla obu projektów prowadzona będzie odrębna ewidencja księgowa, do czego Wnioskodawca został zobowiązany dwoma odrębnymi umowami z WUP.
W związku z powyższym, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, zadano następujące pytanie.
Czy otrzymane wsparcie finansowe na realizację projektu będzie korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych...
Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane wsparcie na realizację projektu będzie korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust.1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym otrzymane wsparcie finansowane ze środków Unii Europejskiej będzie stanowiło przychód z działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
- dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
- ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych. Zgodnie z art. 2 pkt 5 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, i 4.
Do środków europejskich zalicza się zatem:
- środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
- niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
- Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
- Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
- środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
- środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
- Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji na wydatki, o których mowa w:
- art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji na wydatki, o których mowa w:– art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz. Urz. UE L 209 z 11.08.2005, str. 1),
- art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Zgodnie z art. 117 cytowanej ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.
W budżecie środków europejskich ujmuje się:
- dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
- wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych, mogą być przeznaczone na:
- realizację projektów przez jednostki budżetowe,
- płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
- dotacje celowe dla beneficjentów,
- realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
- realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym uprzednio wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Nadmienić należy, iż przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został m.in. pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie, z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy, od dnia 1 stycznia 2010 r. otrzymał nowe brzmienie zgodnie, z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Zatem, środki otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego – który odpowiada za obsługę płatności – w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast środki otrzymane w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej ustawy, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy zaś środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.16). Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca podpisał z Wojewódzkim Urzędem Pracy dwie umowy o dofinansowanie projektów z Poddziałania 8.1.2., Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Przedmiotowe projekty nie przewidują jakiejkolwiek odpłatności dla uczestniczących w nich przedsiębiorców, a środki finansowe przekazywane przez WUP w 100% stanowić będą pokrycie kosztów realizacji projektów, zgodnie z zatwierdzonym budżetem (przy czym 85% kwoty wsparcia w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% w formie współfinansowania krajowego). Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego i powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne w związku z realizacją ww. projektów – stanowią dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 (dotyczy dotacji z budżetu krajowego) i pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dotyczy kwoty wsparcia w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego). Nieprawidłowość stanowiska przedstawionego we wniosku polega zatem na podaniu błędnej podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania uzyskanych przychodów.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|