Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-247/12/HD
z 30 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-247/12/HD
Data
2012.05.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
działalność gospodarcza
Europejski Fundusz Społeczny
kapitał ludzki
przychód
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy otrzymane wsparcie finansowe na realizację projektu będzie korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie:


  • działalności wspomagającej edukację,
  • wydawania książek,
  • pozostałej działalności wydawniczej,
  • pozostałej działalności usługowej w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej,
  • pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
  • badania rynku i opinii publicznej,
  • działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów,
  • pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych,
  • agencji reklamowych.


Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług niekorzystającym ze zwolnienia i wykonującym na bieżąco czynności opodatkowane tym podatkiem (obecnie głównie stawką 23%).


W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca podpisał z Wojewódzkim Urzędem Pracy dwie umowy o dofinansowanie projektów z Poddziałania 8.1.2., Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013:


  1. „...” – umowa będzie realizowana w okresie od 1 marca 2012 r. do 31 lipca 2013 r., tj. 17 miesięcy. W ramach umowy realizowane będą m.in. następujące działania:

    1. Przygotowanie i przeprowadzenie badań wśród pracowników i przedstawicieli kadr zarządzających modernizowanych firm (dotyczy sytuacji modernizujących się przedsiębiorstw z województwa zachodniopomorskiego, poziom świadomości ich pracowników co do konieczności stosowania szkoleń i doradztwa w okresie zmian w przedsiębiorstwie) oraz opracowanie raportu z badań;
    2. Promocja, organizacja i realizacja 3 Konferencji w Sz. i 3 Konferencji w K.;
    3. Przygotowanie publikacji;
    4. Promocja, organizacja i realizacja targów usług szkoleniowo-doradczych w Sz. i K..

    Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem ramach projektu będą wydatki poniesione m.in. na:

    1. Koszty związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem badań (wynagrodzenie ekspertów, przygotowanie i druk narzędzi badawczych, delegacje służbowe, skład, opracowanie, druk, wysyłka publikacji);
    2. Koszty związane z organizacją konferencji (druk materiałów promocyjnych, wynajem sal, pakiety informacyjno-promocyjne, wynagrodzenia specjalistów);
    3. Koszty związane z przygotowaniem i wydaniem publikacji końcowej (wynagrodzenie autorów, skład, opracowanie, druk, wysyłka publikacji);
    4. Koszty związane z organizacją targów (druk materiałów promocyjnych, wynajem sal, materiały informacyjne, obsługa techniczna);
    5. Koszty związane z zarządzaniem projektem (wynagrodzenia kadry zarządzającej, materiały promocyjne, strona www., delegacje, wynajem biura, telefony służbowe, wysyłka poczty, artykuły biurowe);

  2. „...” – umowa będzie realizowana w okresie od 1 marca 2012 r. do 30 kwietnia 2013 r. tj. 14 miesięcy.

  3. W ramach umowy realizowane będą m.in. następujące działania:

    1. Przygotowanie i przeprowadzenie badań wśród pracowników i przedstawicieli kadr zarządzających modernizowanych firm (dotyczy sytuacji modernizujących się przedsiębiorstw z województwa zachodniopomorskiego, poziom świadomości ich pracowników co do konieczności stosowania szkoleń i doradztwa w okresie zmian w przedsiębiorstwie) oraz opracowanie raportu z badań;
    2. Promocja, organizacja i realizacja 3 Konferencji w Sz. i 3 Konferencji w K.;
    3. Przygotowanie publikacji.

    Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem ramach projektu będą wydatki poniesione m.in. na:

    1. Koszty związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem badań (wynagrodzenie ekspertów, przygotowanie i druk narzędzi badawczych, delegacje służbowe, skład, opracowanie, druk, wysyłka publikacji);
    2. Koszty związane z organizacją konferencji (druk materiałów promocyjnych, wynajem sal, pakiety informacyjno-promocyjne, wynagrodzenia specjalistów);
    3. Koszty związane z przygotowaniem i wydaniem publikacji końcowej (wynagrodzenie autorów, skład, opracowanie, druk, wysyłka publikacji);
    4. Koszty związane z zarządzaniem projektem (wynagrodzenia kadry zarządzającej, materiały promocyjne, strona www., delegacje, wynajem biura, telefony służbowe, wysyłka poczty, artykuły biurowe).


Wymienione wyżej projekty nie przewidują jakiejkolwiek odpłatności dla uczestniczących w nich przedsiębiorców, a środki finansowe przekazywane przez WUP w 100% stanowić będą pokrycie kosztów realizacji projektów, zgodnie z zatwierdzonym budżetem (przy czym 85% kwoty wsparcia w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% w formie współfinansowania krajowego). Zawarte w budżecie stawki w obu projektach przedstawiono w kwotach brutto.

Wydatki zostały zakwalifikowane do zapłaty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie Rozporządzenia (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999 (Dz.UrzUEL.2006.210.12).

Dla obu projektów prowadzona będzie odrębna ewidencja księgowa, do czego Wnioskodawca został zobowiązany dwoma odrębnymi umowami z WUP.


W związku z powyższym, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, zadano następujące pytanie.


Czy otrzymane wsparcie finansowe na realizację projektu będzie korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane wsparcie na realizację projektu będzie korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust.1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym otrzymane wsparcie finansowane ze środków Unii Europejskiej będzie stanowiło przychód z działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.


Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:


  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.


Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, i 4.


Do środków europejskich zalicza się zatem:


  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
    4. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;

  3. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji na wydatki, o których mowa w:

      1. art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji na wydatki, o których mowa w:– art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz. Urz. UE L 209 z 11.08.2005, str. 1),
      2. art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej,

    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Zgodnie z art. 117 cytowanej ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.


W budżecie środków europejskich ujmuje się:


  • dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  • wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.


W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych, mogą być przeznaczone na:


  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym uprzednio wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Nadmienić należy, iż przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został m.in. pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie, z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy, od dnia 1 stycznia 2010 r. otrzymał nowe brzmienie zgodnie, z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zatem, środki otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego – który odpowiada za obsługę płatności – w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki otrzymane w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej ustawy, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy zaś środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.16).

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca podpisał z Wojewódzkim Urzędem Pracy dwie umowy o dofinansowanie projektów z Poddziałania 8.1.2., Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Przedmiotowe projekty nie przewidują jakiejkolwiek odpłatności dla uczestniczących w nich przedsiębiorców, a środki finansowe przekazywane przez WUP w 100% stanowić będą pokrycie kosztów realizacji projektów, zgodnie z zatwierdzonym budżetem (przy czym 85% kwoty wsparcia w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% w formie współfinansowania krajowego).

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego i powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne w związku z realizacją ww. projektów – stanowią dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 (dotyczy dotacji z budżetu krajowego) i pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dotyczy kwoty wsparcia w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego).

Nieprawidłowość stanowiska przedstawionego we wniosku polega zatem na podaniu błędnej podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania uzyskanych przychodów.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj