Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-276-2/04
z 8 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-276-2/04
Data
2004.12.08
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
obiekt budowlany
podatek od towarów i usług
remonty
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku należy zastosować w przypadku świadczenia usługi remontu kotłowni, która znajduje się w obiekcie budownictwa mieszkalnego? Na kalkulację takiej usługi składa się zarówno robocizna jak i materiały, których Podatnik nie jest producentem.
Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami). W dniu 8 października 2004 r. do tut. Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Podatnika z dnia 6 października 2004 r. o udzielenie pisemnej informacji w zakresie interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w sprawie opodatkowania usługi remontu kotłowni. Stan faktyczny przedstawiony we wniosku. Podatnik realizuje na zlecenie zamawiającego umowę o remont kotłowni znajdującej się w obiekcie budownictwa mieszkalnego. Remont nie obejmuje wymiany elementów konstrukcyjnych kotłowni jak i instalacji gazowych. Remont obejmuje w szczególności wykonywanie w kotłowni robót, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, sprawdzeniu stanu technicznego i przydatności do użytkowania urządzeń remontowanej kotłowni, estetyki kotłowni, uzupełniania tynków, malowania, kontroli i wymiany instalacji, podłączenia, pierwszy rozruch kotła. Kocioł jest dostarczany do odbiorcy w ramach zamówionej usługi polegającej na wymianie kotła. Na kalkulację takiej usługi składa się zarówno robocizna jak i materiały, których Podatnik nie jest producentem. Część prac wymagająca uprawnień budowlanych zostanie wykonana przez podwykonawców na podstawie umowy zlecenia. W związku z powyższym Podatnik zwraca się z zapytaniem czy w przypadku realizacji powyższej umowy może zastosować jednolitą stawkę VAT wynoszącą 7% do pełnej wartości ostatecznie ustalonego kosztorysu. Zdaniem podatnika wykonanie powyższej umowy należy zafakturować jako jedną pozycję przy zastosowaniu właściwego symbolu PKWiU i jednej stawki podatkowej wynoszącej 7%, bez dzielenia tej usługi na poszczególne elementy i przypisywania im właściwych stawek VAT. Sposób fakturowania wykonywanych czynności warunkuje treść zawartej między stronami umowy cywilnej, która określa jej przedmiot i zakres. Strony zamierzają zawrzeć umowę, której przedmiotem będzie wykonanie remontu. Zgodnie z treścią umowy wykonana usługa obejmuje również zużyte materiały. Wykonawca usługi w kalkulacji kosztów umieści koszt materiału, który będzie składnikiem tej usługi i będzie podlegał tej samej stawce co usługa. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia, co następuje. Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ) opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej – art. 2 pkt. 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy. O tym czy materiał może wchodzić do wartości usługi, czy też mamy do czynienia z wykonywaniem usług i dostawą towarów, decyduje rodzaj czynności i etap na jakim jest ta czynność wykonywana, z czym związana jest określona klasyfikacja . Do wydawania opinii klasyfikacyjnych oraz udzielania pomocy w zakwalifikowaniu wyrobów do odpowiedniego grupowania są upoważnione wyłącznie odpowiednie organy statystyczne . Zatem w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju prowadzonej działalności i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29 93-176 Łódź. Przepisy regulujące podatek VAT nie zawierają postanowień dotyczących możliwości odrębnego fakturowania robocizny i osobno materiałów zużytych przy wykonywaniu usługi. Jedynie w szczególnych przypadkach istnieje możliwość osobnego rozliczania robocizny i zużytych materiałów, a warunkiem koniecznym jest aby taki sposób rozliczenia wynikał z umowy. Jeżeli więc z umowy wynika, że jej przedmiotem jest wykonanie usługi remontu kotłowni, a w rozliczeniu pomiędzy podmiotami nie będzie wyodrębniona wartość materiałów i robocizny, to obowiązuje jedna stawka właściwa dla wykonanej usługi. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Na mocy art. 146 ust. 2 wyżej cyt. ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się: Przepis art. 2 ust. 12 ww. ustawy jako obiekty budownictwa mieszkaniowego definiuje budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli więc wymieniona przez Podatnika w przedmiotowym piśmie usługa polegająca na remoncie kotłowni znajdującej się w obiekcie budownictwa mieszkalnego (na którą zawarto stosowną umowę) mieści się w zakresie robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, zasadne jest zastosowanie stawki VAT w wysokości 7% (do 31 grudnia 2007 r.) do pełnej wartości usługi. Niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.