Interpretacja Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim
PPE3/443-48/04
z 3 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PPE3/443-48/04
Data
2004.12.03



Autor
Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
budowa
fundusz unijny
gospodarka komunalna
inwestycje
odliczenie podatku od towarów i usług
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego VAT z tytułu realizacji inwestycji komunalnej współfinansowanej przy udziale środków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Specjalnego Funduszu Akcesyjnego na rzecz Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD)?


Działając na podstawie art.14a § 1 i 3 ustawy z dna 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa /Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo znak Or. IV.0717-21/2004 z dnia 24.11.2004 r. w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego VAT z tytułu realizacji inwestycji komunalnej współfinansowanej przy udziale środków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Specjalnego Funduszu Akcesyjnego na rzecz Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) informuję:

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Gmina realizując powyższą inwestycję podpisała z ARiMR umowę o częściowe dofinansowanie kosztów tej inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Gmina nie będzie osiągała przychodów z tytułu eksploatacji tej inwestycji.

Wójt Gminy wyrażając swoje stanowisko uważa, że podatek VAT od tej inwestycji podlega rozliczeniu w deklaracji VAT-7 i gdy nie będzie mógł być skompensowany z podatkiem należnym to Gmina otrzyma zwrot bezpośredni na konto bankowe.

Minister Finansów w § 27 a rozporządzeniu z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97, poz. 970, Nr 145, poz. 1541, Nr 224, poz. 2277) przewidział możliwość zwrotu podatku naliczonego podmiotom, które przed dniem 01 maja 2004 roku zawarły z Agencjęą Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Unormowanie zawarte w tym przepisie jednoznacznie wskazuje na krąg podmiotów mogących ubiegać się o zwrot podatku w tym trybie. Są to podmioty, które stosowne umowy z ARiMR zawarły przed datą 1 maja 2004 r.

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.nr 54 poz.535) rozliczenie podatku naliczonego warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przepis ten stanowi: w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art.114, art.119 ust.4, art.120 ust.17 i 19 oraz art.124.

Z powyższego wynika, że jeżeli opisana w zapytaniu - budowa sieci wodociągowej ma związek ze sprzedażą opodatkowaną to Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonej w fakturze otrzymanej przez Gminę. W przeciwnym przypadku rozliczenie podatku na zasadach opisanych w art.86 ust.1 poprzez ujęcie w deklaracji VAT-7 nie będzie możliwe.

Należy zaznaczyć, że w przypadku braku związku przedmiotowej inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną lub opodatkowaną i zwolnioną, ewentualne rozliczenie podatku naliczonego w systemie podatkowym – poza systemem VAT - możliwe byłoby również poprzez zaliczeniei wartościi podatku do kosztów działalności w podatku dochodowym od osób prawnych. Jednak z uwagi na fakt, że na mocy art.6, ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz.U.Nr 54, poz.654 z późn. zm.) jednostki samorządu terytorialnego zwolnione są od podatku w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - o ile Gmina nie osiąga dochodów podlegających opodatkowaniu tym podatkiem - także w tym podatku Gmina nie ma możliwości skompensowania nie rozliczonego podatku naliczonego.

Niniejszej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny podany we wniosku oraz według stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania pisma.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj