Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1443/200/04
z 31 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
P-1443/200/04
Data
2004.12.31



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
paliwo
samochód ciężarowy
samochód specjalistyczny


Pytanie podatnika
Stosownie do art 14a ustawy Ordynacja podatkowa zwracam się z prośbą o udzielenie informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczania podatku naliczonego przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego, gazu wykorzystywanych do napędu innych pojazdów samochodowych niż samochody osobowe będących w użytkowaniu Spółki wg poniższego grupowania:1. Samochody ciężarowe, specjalne i inne pojazdy posiadające dowody rejestracyjne pojazdu - nabyte przed 1.01.1984 r.Obowiązek homologacji pojazdów wprowadzono 1.01.1984 r. zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1.02.1983 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6 póz. 35 z 1983 r.). Od 1984 r. producent, importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg świadectwa homologacji będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych. W PBE używane są samochody ciężarowe, specjalne i inne pojazdy posiadające dowody rejestracyjne w których dane techniczne nie wynikają ze świadectwa homologacji ponieważ nie istniał w dacie nabycia obowiązek ich wydawania przez producenta i importera. Dopuszczalna ładowność pojazdu w dacie rejestracji pojazdu określona była na podstawie dowodów obowiązujących w tym okresie do dokonania rejestracji. Są to następujące typy pojazdów:1. Samochód ciężarowy - KAMAZ 5320 lub 5511dopuszczalna ładowność - 8 ton, liczba miejsc - 3, rok produkcji 1980.2. Samochód ciężarowy - KRĄŻ 255 Bdopuszczalna ładowność - 7,5 ton, liczba miejsc - 3, rok produkcji 1976.3. Samochód ciężarowy ŻUK 11 Bdopuszczalna ładowność - 1000 kg, liczba miejsc - 2, rok produkcji 1982.4. Żuraw samochodowy Hydros K-102 - szt. 2Nazwa pojazdu w dowodzie rejestracyjnym -samochód specjalny - dźwig,rok produkcji odpowiednio 1979 lub 1980,udźwig- 10 ton,nie posiada dopuszczalnej ładowności lecz udźwig,liczba miejsc - 2.5. Koparka samochodowa K-407Samochód specjalny koparka K-407B - to nazwa i typ pojazdu wdowodzie rejestracyjnym,rok produkcji 1983,liczba miejsc - 2,dopuszczalna ładowność - O,Symbol KŚT 580Symbol PKWiU 29,52.Naszym zdaniem odliczenie podatku od towarów i usług od zakupionego paliwa do napędu w/w jednostek podlega odliczeniu na ogólnych zasadach określonych w ustawie. Ograniczenie wynikające z art. 88 ust. l pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 póz. 535), nie ma zastosowania do samochodów bezspornie ciężarowych lub specjalnych dźwigów, a także maszyn do robót ziemnych jaką jest bezspornie koparka K-102 mimo, że nie posiadają świadectwa homologacji, gdyż takowy obowiązek nie istniał w dacie nabycia. Dane podane w opisie poszczególnych jednostek wynikają z dokumentacji posiadanej w przedsiębiorstwie, tj. karty inwentarzowej i dowodu rejestracyjnego pojazdu. Ładowność określona wzorem z art. 86 ust. 3 ustawy jest niższa od faktycznej w pkt. l 3 Pojazdy są przeznaczone wyłącznie do przewozu towarów lub są pojazdami specjalnego przeznaczenia.2. Samochody ciężarowe - STAR A266 z nadwoziem brygadowym i skrzynia ładunkowa - szt.8Samochody nabyte w latach 1988 - 1997 w ten sposób, że na fabrycznie nowym podwoziu przystosowanym do zabudowy zamontowana została skrzynia ładunkowa wraz z przedziałem pasażerskim dla 7 osób.Posiadamy wyciąg ze świadectwa homologacji przy nabyciu podwozia samochodu ciężarowego z kabiną STAR A266 w 1997 r. w Zakładach Starachowickich „STAR" S. A. w którym określona jest między innymi:- dopuszczalna nośność podwozia - 5700 kg- dopuszczalna masa całkowita 12350 kg- masa własna 6650 kg- liczba miejsc do siedzenia - 2.Ponadto, w wyciągu tym jest stwierdzenie, że pojazd zwolniony jest z obowiązku uzysku świadectwa homologacji przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej pismem nr TD -3-69020/39/96 z dnia 16.05.1996 r. Po dokonanej zabudowie Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego Rzeczoznawcy - PZM S.A. w Lublinie wydało ocenę techniczną w zakresie określenia zgodności przebudowy z wymogami przepisów dla samochodu ciężarowo-terenowego specjalizowanego, gdzie określono zmiany dokonane w pojeździe i ustalono nowe dane techniczne pojazdu po dokonaniu zmian1. Marka Star2. Typ/model A2663. Rodzaj pojazdu ciężarowe - terenowy specjalizowany4. Przeznaczenie przewóz osób i towarów5. Rodzaj nadwozia kabina osobowa i skrzynia ładunkowa6. Masa własna 7 1 20 kg7. Dopuszczalna ładowność 5320 w tym 9 osób3750 w tym 9 osób - teren8. Dopuszczalna masa całkowita 12350 kg1 0850 kg -teren9. Liczba miejsc do siedzenia 910. Długość 6,9 m 1 1 . Szerokość 2,5 m 12. Wysokość 3,22 mŁadowność opisanego pojazdu wg wzoru z art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi:9x68 = 969kgDopuszczalna ładowność określona przez rzeczoznawców 5320 kg i dopuszczalna nośność podwozia określona w wyciągu świadectwa homologacji podwozia 5700 kg jest wyższa od określonej zgodnie z art. 86 ust. 3. W związku z powyższym mamy prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu wszystkich 8 samochodów na zasadach ogólnych art. 86 ust. l ustawy.3. Pojazdy specjalne bez świadectwa homologacjiPosiadamy w użytkowaniu pojazdy specjalne użytkowane do prac budowlano -montażowych jako sprzęt niezbędny do realizacji robót, które zgodnie z przepisami ruchu drogowego posiadają dowody rejestracyjne pojazdu i według Klasyfikacji Środków Trwałych zakwalifikowane są do grupy 580-581 Maszyny do robót ziemnych budowlanych i drogowych oraz 743 - Samochody specjalne - pojazdy załadowczo - wyładunkowe - dźwigi samochodowe. Ze względu na datę nabycia tych pojazdów i obowiązujący okres archiwowania dokumentów posiadamy dane ze świadectwa homologacji w fakturze z zakupu samochodu ciężarowego marki STEYER Typ 32 S 32/P38/6x6 z 1997 r. Pozostałych świadectw homologacji nie posiadamy lecz dane z dowodu rejestracyjnego, ich konstrukcja świadczy, że są pojazdami specjalnego przeznaczenia, co świadczy, że art. 88 ust. l pkt 3 ustawy z 11.03.2004 r. nie ma zastosowania. Dane techniczne pojazdów specjalnych są następujące:1. Betonomieszarka typ AM - 369 na podwoziu Tatry 815, Rok produkcji 1987Dopuszczalna masa całkowita 22300 kgDopuszczalna ładowność 14000 kgLiczba miejsc 2Klasyfikacja Środków Trwałych - 581 Maszyny do robót budowlanych2. Koparka gąsienicowa typ K - 408Rok produkcji 1987 - niedopuszczona do ruchu drogowego Klasyfikacja Środków Trwałych - 580 Maszyny do robót ziemnych3. Koparka UDS 114 A na podwoziu Tatry 815 - szt. 2 Rok produkcji 1989 lub 1990Dopuszczalna masa całkowita 21800 kgDopuszczalna ładowność OLiczba miejsc 2KŚT - 580 Maszyny do robót ziemnych4. Żuraw samochodowy HYDROS R-61 - szt. 2 Rok produkcji 1984Rok nabycia 1988Dopuszczalna masa całkowita 9760 kgDopuszczalna ładowność OUdźwig 6300 kgLiczba miejsc 2KŚT - 743 Samochody specjalne5. Żuraw samochodowy KRĄŻ 456 A Rok produkcji 1984Rok nabycia 1985Udźwig 16000 kgLiczba miejsc lKŚT -- 743 Samochody specjalne6. Żuraw AD 28 na podwoziu samochodowym TATRA 815 Rok produkcji 1994Rok nabycia 1997Dopuszczalna masa całkowita 28260 kgDopuszczalna ładowność OUdźwig 28000 kgLiczba miejsc 2KŚT - 743 Samochody specjalne7. Samochód specjalny - Podnośnik Rok produkcji 1997KŚT - 743 Samochody specjalneNa samochodzie ciężarowym marki STER typ 32 S 32/P38/6x6 Świadectwo homologacji nr 1410-01 określającym między innymi: Masę własną 9500 kgDopuszczalna masa całkowita 26000 kgLiczba miejsc 2zabudowany został podnośnik montażowy typ PMT-30-01 przez FabrykęMaszyn Budowlanych „BUMAR - KOSZALIN"Masa całkowita po zabudowie 19200 kgPo dokonaniu zabudowy Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego Rzeczoznawcy - PZM S.A. Oddział w Lublinie wydał pozytywną ocenę techniczną zgodności przebudowy i wyposażenia z wymogami przepisów dla samochodu specjalnego STEYR8. Samochód specjalny STEYR typ 32 S 28Rok produkcji 1989 - dane z dowodu rejestracyjnego pojazduMasa własna 15000 kgDopuszczalna ładowność 7000 kgLiczba miejsc 2Samochód wyposażony w żurawik PNZ P 11000 i wciągarkę typROTZLER z udźwigiem 4000 kg.9. Samochód marki Jelcz - ciągnik siodłowy C342 Producent Jelczańskie Zakłady Samochodowe Jelcz /k Oławy Rok budowy 1988Dane z dowodu rejestracyjnego pojazdu: Dopuszczalna masa całkowita 15400 kg Dopuszczalna ładowność 9000 kg Liczba miejsc 24. Samochody ciężaroweUżytkowane samochody ciężarowe, ze względu na datę nabycia i okres archiwowania dokumentów, nie posiadają obecnie dowodów homologacji. Dane z dowodów rejestracyjnych pojazdów jak i ich konstrukcja świadczą, że są to samochody bezwzględnie ciężarowe przeznaczone wyłącznie do przewozu towarów a ich ładowność jest większa niż określona w art. 86 ust. 3 ustawy wzorem DL = 357 kg + n x 68. Powyższe potwierdzaj ą dane z dowodów rejestracyjnych pojazdu1. Samochód ciężarowy LI AŻ 110.073 Rok produkcji 1986 Dopuszczalna masa całkowita 1600 kg Dopuszczalna ładowność 8000 kg Liczba miejsc 2 DL = 357 + 2 x 68 - 493 493 < 80002. Samochód ciężarowy KRĄŻ 255B Rok produkcji pojazdu 1989Dopuszczalna masa całkowita 19675 kg Dopuszczalna ładowność 7500 kg Liczba miejsc 3 DL - 357 + 3 x 68 = 561 561 < 75003. Samochód ciężarowy KRĄŻ 255B Nadwozie skrzynioweMasa własna 12175 kgDopuszczalna ładowność 7500 kg w tym: 3 miejscDL = 357 + 3 x 68 = 561 561 < 75004. Samochód ciężarowy - wywrotka STAR 3W200 Rok produkcji 1986Dopuszczalna masa całkowita 10520 kg Dopuszczalna ładowność 5000 kg Liczba miejsc 2 DL = 357 + 2 x 68 = 493 493 < 50005. Samochód ciężarowy ROBUR LD 3001 Diesel Dopuszczalna masa całkowita 5800 kgDopuszczalna ładowność 2775 kgLiczba miejsc 3DL = 357 + 3 x 68 = 561 561 < 27736. Samochód ciężarowy FS - Lublin ŻUK A 16B Rok produkcji pojazdu 1988Dopuszczalna masa całkowita 2500 kg Dopuszczalna ładowność 900 kg Liczba miejsc 6 DL = 357 + 6 x 68 = 765 765 < 9007. Samochód ciężarowy uniwersalny TRUCK l .9 FSO Warszawa Rok produkcji 1995Rodzaj nadwozia - skrzynioweDopuszczalna masa całkowita 2295 kgMasa własna 1225 kgDopuszczalna ładowność 920 kgLiczba miejsc 2DL = 357 + 2 x 68 = 493 493 < 920Przedstawiona liczba pojazdów wykorzystywanych do robót budowlano -montażowych świadczy o dużym zużyciu paliwa w naszej firmie przez pojazdy ciężarowe lub specjalnego przeznaczenia. Opisane wyżej pojazdy są bezwzględnie z istoty swej ciężarowymi lub specjalnego przeznaczenia tzn. z konstrukcji ich wynika, że pojazdy przeznaczone są wyłącznie do przewozu towarów lub są sprzętem specjalistycznym. W związku z powyższym przyzakupie paliwa do w/w pojazdów winny być stosowane ogólne zasady odliczeń podatku naliczonego.Ponieważ od l maja 2004 r. od zakupowanego paliwa do wyżej wymienionych pojazdów nie odliczaliśmy podatku naliczonego a po ukazaniu się różnych pojedynczych wyjaśnień stwierdzamy, że moglibyśmy dokonać korekt po pozytywnej informacji od Naczelnika Urzędu Skarbowego dlatego prosimy o odpowiedź. Możliwość korekty podatku naliczonego przyczyni się do uzyskania korzystniejszego wyniku firmy co będzie pozytywniej wpływało na możliwość pozyskiwania zleceń na przetargach


Działając na podstawie art.14a § 1, § 2, § 3 oraz art. 120 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm./ art. 86 ust 3 i 5 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54 poz. 535/ informuje iż zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004r „obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5”Artykuł 86 ust. 5 cyt. ustawy wskazuje, że „ dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określana jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się za również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3”.W opisanym przez Spółkę stanie faktycznym w odniesieniu do „samochodów ciężarowych i specjalistycznych o dopuszczalnej ładowności przekraczającej ładowność określoną wzorem” dla których Spółka nie posiada świadectwa homologacji informuję, iż odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących takie zakupy jest możliwe pod warunkiem, iż ich ładowność jest większa niż obliczona zgodnie ze wzorem z art. 86 ust. 3 cyt. ustawy oraz, że dany typ samochodu posiada homologację w której określono dopuszczalną ładowność lub liczbę miejsc (o czym nie przesądza jej brak w dokumentacji Spółki). Obowiązek homologacji wprowadzono z dniem 1 stycznia 1984r. zgodnie z art. 55 ustawy z dn. 1 lutego 1983 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. nr 6, poz. 35). Świadectwa homologacji są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera) dla którego zostały wydane i to do tych instytucji należy się zwrócić o ich udostępnienie. Istotne jest bowiem aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało, że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona w/w wzorem z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT. . Istotne jest aby z homologacji wydanej na dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego dowodzi, tj. w przypadku samochodu ciężarowego, że ich ładowność jest większa niż obliczona zgodnie ze wzorem, a w przypadku samochodu specjalnego, że jest to pojazd specjalny.

Zatem zakaz odliczania podatku naliczonego od nabywanych paliw silnikowych używanych do napędu tych samochodów nie dotyczy, zdaniem tut. Organu, samochodów będących bezspornie np. samochodami ciężarowymi lub specjalistycznymi, na których typ wystawiana była stosowna homologacja W odniesieniu do nabytych przed 1984r. samochodów ciężarowych i specjalistycznych tj. w okresie gdy w momencie rejestracji pojazdu nie istniał prawny obowiązek uzyskania świadectwa homologacji .lub decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania takiej homologacji i dokumentów takich nie wydano, wymóg posłużenia się danymi zawartymi w w/w dokumentach nie może mieć zastosowania. W takim przypadku podatek naliczony od zakupów podatek naliczony od zakupionego paliwa może być odliczany na zasadach ogólnych, o ile dopuszczalna ładowność samochodu określona dostępnymi dokumentami (np. dowód rejestracyjny) jest mniejsza od ładowności określonej wg. wzoru, wyliczonej na podstawie tych dokumentów.W stosunku do prawa odliczania podatku od nabywanego paliwa do koparki, tut. Organ stwierdza, że zakaz odliczenia, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy o VAT nie ma w tym przypadku zastosowania, gdyż przepis ten dotyczy paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych. Tymczasem zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, samochody osobowe i inne pojazdy samochodowe grupowane sa w dziale XXXIV, obejmującym pojazdy mechaniczne, przyczepy i naczepy, natomiast koparki mechaniczne mieszczą się w grupowaniu 29.52.26, a więc w dziale XXIX który obejmuje maszyny i urządzenia, gdzie indziej nie wymienione. Skoro więc koparka nie jest ani samochodem osobowym, ani innym pojazdem samochodowym, co wynika z PKWiU, to zakaz wymieniony w w/w przepisie nie ma w tym przypadku zastosowania.

Brak również ograniczeń w odliczaniu podatku zawartego w fakturze dokumentującej nabycie paliwa do ciągników siodłowych na zasadach ogólnych zgodnie - ograniczenie w zakresie wysokości kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54 poz. 535./ nie ma zastosowania do ciągników siodłowych. Tym samym nie stosuje się ograniczenia, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy , do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w cenie paliw do napędu tych ciągników. Kwota podatku naliczonego przy nabyciu ciągników siodłowych oraz kwota podatku naliczonego zawartego w cenie paliw wykorzystywanych do napędu tych ciągników podlega odliczeniu na ogólnych zasadach określonych w cytowanej ustawie.Wobec powyższego stanowisko przedstawione w piśmie Strony uznaje się za prawidłowe tj. uznaje się prawo Strony do odliczania podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących nabycie paliw do napędu samochodów ciężarowych i specjalistycznych wykorzystywanych w prowadzonej przez Stronę działalności.Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza informacja zostanie przekazana do wiadomości Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w celu sprawdzenia jej poprawności przez ten Organ.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj