Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-313-1/04
z 31 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-313-1/04
Data
2004.12.31



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego


Słowa kluczowe
paliwo
prawo do odliczenia
świadectwo homologacji


Pytanie podatnika
Odliczenie paliwa do samochodów bez homologacji.


Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego windywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).

Do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Spólki z dnia 22.11.2004 r. o udzielenie pisemnej informacji w zakresie odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu paliwa do niżej wymienionych samochodów ciężarowych , dla których to pojazdów Spółka nie posiada świadectw homologacji lub odpisów decyzji zwalniających z obowiązku uzyskania takich świadectw :

1. samochód ciężarowy specjalizowany samowyładowczy Kamaz 5511 ,nr rej......................dopuszczalna ładowność 11450 , ilość miejsc 2, rok prod.19802. samochód ciężarowy specjalizowany samowyładowczy Kamaz 5511 , nr. rej. .................. , dopuszczalna ładowność 11450 , ilość miejsc 2 , rok prod. 19803. samochód ciężarowy specjalizowany samowyładowczy Kamaz 5511 nr rej. ..................., dopuszczalna ładowność 11450, ilość miejsc 2 , rok produkcji 19804. samochód ciężarowy specjalizowany samowyładowczy Kamaz 55111, nr rej. ................... , dopuszczalna ładowność 1000 , ilość miejsc 3 , rok prod. 19905. ciągnik samochodowy Jelcz C 417D , nr rej............, dopuszczalna ładowność 9000 , ilość miejsc 2 , rok prod. 19906. samochód specjalny –żuraw samochodowy IFA W50L/ADK , nr rej. ............, dopuszczalna ładowność 0 , ilość miejsc 2 , rok produkcji 19907. samochód specjalny –żuraw , IFA ADK 70 , nr rej............. , dopuszczalna ładowność - , ilość miejsc 2 , rok prod. 19908. ciągnik samochodowy Jelcz C 642 , nr rej. ............, dopuszczalna ładowność - , ilość miejsc -, rok prod. 19919. samochód ciężarowy FSO –Warszawa TRUCK 1,6 , nr rej. .............. , dopuszczalna ładowność 1000 , ilość miejsc 2 , rok produkcji 1988

Dopuszczalna ładowność ww. pojazdów została określona na podstawie danych z dowodów rejestracyjnych i jest nie mniejsza niż określona według wzoru z ustawy o podatku od towarów i usług . Spółka stoi na stanowisku , iż może odliczyć podatek VAT od wydatków na zakup paliwa dla powyższych pojazdów .

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) – zwanej dalej ustawą - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5. Natomiast art. 86 ust. 3 stanowi, iż w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:DŁ = 357 kg + n x 68 kggdzie:DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy- kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł., natomiast ust. 5 art. 86 stanowi, iż dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3. W opinii tut. organu podatkowego z literalnego brzmienia powyższych przepisów wynika, iż w opisanej sytuacji Podatnik nie nabędzie prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu paliwa służącego do napędu ww. pojazdu.

Jednakże biorąc pod uwagę ratio legis powołanych zapisów, w opinii tut. organu podatkowego, należy uznać, iż ustawodawca nie zamierzał pozbawić wszystkich podatników nieposiadających wyciągu ze świadectwa homologacji, bądź odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu paliw służących do napędu tych pojazdów. Wiązałoby się to bowiem z nieracjonalną sytuacją w której właściciele pojazdów typowo ciężarowych nie mogliby korzystać z ww. uprawnienia. W opinii tut. organu podatkowego należy również posiłkować się poprzednimi uregulowaniami w tym zakresie i wyjaśnieniami Ministra Finansów. Za argument potwierdzający dokonanie takiej wykładni powołanego przepisu przemawia bowiem dokonana, w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego, na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), przez Ministra Finansów urzędowa wykładnia prawa podatkowego. Mianowicie w piśmie z dnia 8. 02. 2001 r. Nr PP 2-813 - 96 /01 /GM (publikacja Biuletyn Skarbowy Ministra Finansów z 2001r. Nr 2) adresowanym do izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej wyjaśnił budzące się w tej materii kontrowersje i tak stwierdzono, iż:

Zgodnie z § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.) podatnikom nabywającym samochody inne niż osobowe, które nie posiadają homologacji producenta lub importera wymaganej dla tego rodzaju samochodów, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz do zwrotu różnicy podatku o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem tych samochodów.

W związku z powyższym przepis § 12 ust. 3, a tym samym i ust. 4, nie dotyczy samochodów będących bezspornie, np. samochodami ciężarowymi czy specjalistycznymi, które jako samochody nowe (wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy) posiadały homologację na taki właśnie typ pojazdu. Przepis ten ma zatem zastosowanie w szczególności do samochodów, które jako pojazdy nowe, wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy, były (są) samochodami osobowymi, a w wyniku zmian dokonanych w ich konstrukcji, zmieniły swój charakter, przeznaczenie, istnieje możliwość przewozu nimi zarówno osób, jak i ładunku (np. poprzez rozmontowywane lub składane fotele).

Przedmiotowe pismo zostało wydane na gruncie obowiązującego wówczas rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zmianami), które jednoznacznie uzależniało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od posiadania wyciągu ze świadectwa homologacji.

Ponadto zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 14.05.2004r. nr PP3-812-392/2004/JŁ/1585 PP ograniczenie w zakresie wysokości kwoty podatku naliczonego , o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54 , poz. 535) nie ma zastosowania do ciągników siodłowych .Tym samym nie stosuje się ograniczenia , o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w cenie paliw do napędu tych ciągników . Kwota podatku naliczonego przy nabyciu ciągników siodłowych oraz kwota podatku naliczonego zawartego w cenie paliwa do napędu tych ciągników , podlega odliczeniu na ogólnych zasadach określonych w cytowanej ustawie. Pojazdy te zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług mieszczą się zasadniczo w grupie ciągników drogowych i są one zaprojektowane co do zasady do ciągnięcia naczepy połączonej z tym pojazdem za pomocą siodła.

Na uwagę zasługuje również fakt, iż posiadane przez podatnika samochody spełniają ustawowe wymogi dotyczące ładowności , która jest wyższa niż określona ww. przepisami , a nie posiadają jedynie wyciągu ze świadectwa homologacji. Reasumując powyższe wywody w opinii tut. organu podatkowego w opisanej sytuacji podatnikowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od zakupionego paliwa do pojazdów wymienionych w piśmie.

W świetle powyższego stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj