Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.II/2-443/229/04
z 10 stycznia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IS.II/2-443/229/04
Data
2005.01.10



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
przetarg
specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ)
zamówienie publiczne


Pytanie podatnika
Czy zorganizowanie dla własnych potrzeb przetargu, którego jednym z etapów jest udostępnienie oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia za opłatą jest świadczeniem usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług?


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dn. 31.12.2004 r., dokonuje zmiany informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli pismem z dnia 12.07.2004 r., (znak: US.III-443/20/2004):

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż jednostka odpłatnie udostępnia oferentom specyfikacje istotnych warunków zamówienia dotyczące zadań inwestycyjnych, a opłata za wydanie tych specyfikacji pokrywa koszty poniesione przez organizatora przetargu, związane z wydrukowaniem oraz przesłaniem specyfikacji. Jednocześnie zgodnie z przedstawioną opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z dnia 29.06.2004 r. (znak: OK-5672/KU-91/18-4484/2004) czynności sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 75.11.11-00.20 - usługi ustawodawcze i wykonawcze terenowych organów administracji publicznej.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dn. 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na postawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z powyższymi unormowaniami organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze: podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich przepisami prawa oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych. Kryterium rozdziału stanowi zatem charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym (załatwianie przez organy tzw. spraw urzędowych) wyłączają te podmioty z kategorii podatników, a czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują, że podmioty te są podatnikami podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Zatem organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są podatnikami w sferze ich aktywności cywilnoprawnej.

Odnosząc omówione regulacje na grunt analizowanej sprawy wskazać należy, iż odpłatne przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia następuje obecnie w oparciu o regulacje zawarte w art. 42 ustawy z dnia 29.01.2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 117 ze zm.), a cena, jakiej wolno żądać za te czynności pokrywa koszty jej druku i przesłania.

Podsumowując, w ocenie tut. organu, zorganizowanie dla własnych potrzeb przetargu, którego jednym z etapów jest udostępnienie oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia za opłatą jest świadczeniem usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności wykonywane przez strony mają charakter cywilnoprawny, zatem świadczenie ww. usługi podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 22 % - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Informacji udzielono według stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia informacji przez organ I instancji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj