Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Krakowie
PB/415-58/04
z 16 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PB/415-58/04
Data
2004.12.16
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Krakowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres przedmiotowy i podmiotowy
Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
zaprzestanie działalności
Pytanie podatnika
Czy istnieje obowiązek zgłoszenia w urzędzie skarbowym przerw w prowarzeniu działalnosci gospodarczej?
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Kraków, działając w oparciu o art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r., Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 06.12.2004 r. wyjaśnia: Z przedstawionego w wyżej wymienionym piśmie stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, opodatkowaną na zasadach ogólnych. W latach 2001-2004 wystąpiła przerwa w wykonywaniu działalności. Pytanie Pana dotyczy obowiązku zgłaszania w Urzędzie Skarbowym przerw w prowadzeniu działalności gospodarczej. Przepisy ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.), nie nakładają na podatników obowiązku zgłaszania przerw w wykonywaniu działalności gospodarczej, nie posługują się również pojęciem „zawieszenia działalności gospodarczej". Jedynie podatnicy opłacający zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą zgodnie z art. 34 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (Dz. U. Z 1998 r. Nr 144 poz. 930 ze zm.), zgłosić do właściwego urzędu skarbowego przerwę w prowadzonej działalności gospodarczej w danym roku podatkowym. W związku z powyższym, urzędy skarbowe jedynie w nielicznych przypadkach dotyczących wyłącznie osób opłacających podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą dysponować informacjami o czasowej przerwie w prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej trwającej nieprzerwanie co najmniej 10 dni.Niemożliwym jest więc wydawanie przez urzędy skarbowe zaświadczeń o zgłoszonej przez podatnika przerwie w prowadzonej działalności gospodarczej, gdyż organy podatkowe takich informacji nie posiadają. W prawie podatkowym dotyczącym prowadzonej działalności gospodarczej obowiązuje bowiem zasada „samoopodatkowania" co oznacza, że podatnik podatku dochodowego ma obowiązek wykazać podstawę opodatkowania oraz obliczyć i odprowadzić do urzędu skarbowego należny podatek. Brak deklaracji podatkowej czy też wpłaty podatku nie zawsze oznacza, że podatnik zaprzestał prowadzenia działalności czy też ma przerwy w jej wykonywaniu. W świetle powyższego, w myśl przepisów ustaw normujących opodatkowanie prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej, nie ma obowiązku zgłaszania w urzędzie skarbowym przerw w prowadzeniu działalności gospodarczej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.