Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
US 24/1110/443/074/2004/IW
z 31 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US 24/1110/443/074/2004/IW
Data
2004.12.31



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
oddział
zakłady (oddziały) osób prawnych


Pytanie podatnika
Czy Ośrodek będąc niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej, świadczącym zgodnie ze statutem jedynie usługi medyczne i jedynie w części współfinansowane przez osoby fizyczne powinien być podatnikiem podatku od towarów i usług?
Czy w przypadku Ośrodka ma zastosowanie art. 160 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54 poz. 535), tzn. czy podatnikiem powinien być Ośrodek , czy Polski Związek Głuchych?
Czy w ramach świadczenia usług medycznych polegających na kompleksowej rehabilitacji słuchu i mowy osób z uszkodzonym narządem słuchu, w tym zaopatrzenie osób w aparaty słuchowe, bez których rehabilitacja słuchu i mowy zupełnie nie byłaby możliwa, w stosunku do których w części ma zastosowanie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 0% a w części 7%? Czy zaopatrzenie w aparaty słuchowe można traktować jako integralną część usługi rehabilitacji?


Placówka działa w ramach struktury Stowarzyszenia jakim jest Polski Związek Głuchych, który w swych ramach posiada Zarząd Główny w Warszawie. W każdym województwie istnieją oddziały posiadające osobowość prawną , koła terenowe ( bez osobowości prawnej oraz poradnie o ośrodki rehabilitacyjne dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu ( również bez osobowości prawnej).
W oparciu o uchwałę nr 2/99 z dnia 22.01.1999r. Prezydium Zarządu Głównego PZG, Zarząd Oddziału Mazowieckiego PZG w Warszawie podjął uchwałę o likwidacji zakładu pracy na szczeblu wojewódzkim jakim był dotychczas Zarząd Oddziału Mazowieckiego i ustanowił z dniem 1 kwietnia 1999r. jednostki organizacyjne jako samodzielne zakłady pracy w rozumieniu art. 3 Kodeksu Pracy. Wśród tych jednostek znalazł się i przedmiotowy ośrodek. Kierownik ośrodka otrzymał poświadczone notarialnie pełnomocnictwo w zakresie prowadzenia negocjacji, sygnalizowania wniosków, umów i podejmowania wynikających z nich zobowiązań prawnych i finansowych oraz organizacyjnych w zakresie dotyczącym działalności ośrodka wobec PEFRON, Kas Chorych, PCPR, urzędów administracji państwowej i innych stron. W oparciu o to ośrodek otrzymał NIP, REGON.
Jednocześnie od 1994r. Ośrodek zarejestrowany jest w rejestrze wojewody jako zakład opieki zdrowotnej, posiadający własny statut, działający na jego podstawie i w oparciu o państwowe akty prawne jako placówka rehabilitująca wady słuchu u dzieci i młodzieży.
Mimo to nie posiadając osobowości prawnej od 1999r. Ośrodek zawiera kontrakty z Kasą Chorych na świadczenie usług medycznych oraz samodzielnie rozlicza się z oddziałami Kas, czego nie może robić ani Zarząd Główny Polskiego Związku Głuchych ani jego Odziały, gdyż nie spełniają wymogów ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.
Od 01.04.1999r. Ośrodek samodzielnie rozlicza się z Urzędem Skarbowym składając deklarację PIT-4 oraz z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, prowadzi własną obsługę finansowo-księgową. Po zakończeniu roku kalendarzowego sporządza bilans roczny, który składa w Oddziale Mazowieckim PZG w Warszawie.
Ośrodek utrzymuje się głównie z kontraktów z Narodowymi Funduszami Zdrowia na świadczeni usług medycznych, w tym na zaopatrywanie ubezpieczonych w aparaty słuchowe, co jest działalnością statutową placówki i nieodłączną częścią rehabilitacji słuchu i mowy.
Zaopatrując osobę z uszkodzonym słuchem w aparat słuchowy realizowane są jeszcze przez dwa trzy lata bezpłatne świadczenia medyczne (ćwiczenia słyszenia, dostrajanie aparatu i inne).
Pochodzące z kontraktu środki pokrywają tylko część budżetu. Aby nie obniżyć poziomu rehabilitacji i najlepiej jak to przygotować osoby z wadą słuchu w życiu korzysta Ośrodek z dotacji Ministerstwa Zdrowia, Pefron, Ministerstwa Edukacji, PCPR.
Realizując kontrakt z Kasą Chorych/Narodowym Funduszem Zdrowia za świadczone usługi medyczne Ośrodek wystawia rachunki miesięczne i składa szczegółowe sprawozdania. W przypadku finansowania zaopatrzenia pacjenta w aparaty słuchowe, dla potrzeb dofinansowania aparatów przez PCPR ( środki PEFRON), wystawiany jest rachunek imienny, w którym zawarte są szczegółowe informacje dotyczące finansowania aparatów przez Narodowy Fundusz Zdrowia, PCPR i samego pacjenta.
Wszystkie pozyskane przez Ośrodek środki finansowe przeznaczone są na prowadzona działalność statutową. Ośrodek nie zawiera umów cywilno prawnych, a Polski Związek Głuchych jest jednostka pożytku publicznego zgodnie z ustawą o działaniu pożytku publicznego i wolontariacie.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1998r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. nr 79 poz. 855 z późn. zm.) stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność gospodarczą z chwilą wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego.Terenowa Jednostka organizacyjna może uzyskać osobowość prawną, jeżeli statut stowarzyszenia to przewiduje- art. 17 ust. 2 tej ustawy.
Jeżeli zatem statut Stowarzyszenia Polski Związek Głuchych to przewiduje, Ośrodek rehabilitacji dla dzieci i młodzieży może posiadać osobowość prawną i co za tym idzie może być odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54 poz. 535).
Przepis art. 160 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54 poz. 535) zawiera postanowienia dotyczące zakładów ( oddziałów) osoby prawnej, które od 1 maja 2004r. nie mogą być już samodzielnie rozliczającymi się podatnikami, z którego to prawa korzystały na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 08 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym ( Dz. U. nr 11 poz. 50 z późn. zm.).
Z posiadanych przez tut. Organ podatkowy informacji wynika, że Ośrodek Diagnozy i Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu był odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 08 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, bez uprzedniej zgody właściwego Urzędu Skarbowego na odrębne rozliczanie. Zatem brak jest podstaw prawnych, aby w tej sytuacji miał zastosowanie art. 160 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r.Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. w powiązaniu z załącznikiem nr 4 poz. 10 do cyt. ustawy zwalnia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi świadczone przez organizacje członkowskie pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane o symbolu PKWiU 91.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 cyt. ustawy oraz załącznikiem nr 3 poz. 102 dostawa aparatów słuchowych i ich części o symbolu PKWiU 33.10.18 podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów wysokości 7%.Usługi rehabilitacyjne jeśli tylko zaliczone są do usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej ( z wyłączeniem usług weterynaryjnych – PKWiU 85.2) o symbolu PKWiU ex 85 zwolnione są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt.1 cyt. ustawy oraz załącznik nr 4 poz. 9 do cyt. ustawy.
O tym, czy materiał może wchodzić do wartości usługi, czy też mamy do czynienia z wykonywaniem usług i dostawą towaru, decyduje rodzaj czynności i etap na jakim jest ta czynność wykonywana, z czym związana jest określona klasyfikacja.
Mieć należy na względzie, że właściwym do sklasyfikowania towarów i usług jest Urząd Statystyczny. Pamiętać również należy o tym, że każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji) oraz prawidłowego jego opodatkowania. W przypadku, gdy podatnik ma wątpliwości dotyczące klasyfikacji statystycznych właściwych dla sprzedawanego przez niego towaru lub wykonywanych usług, może się zwrócić do właściwego dla siedziby podatnika urzędu statystycznego w celu właściwego sklasyfikowania wyrobu lub usługi ) od dnia 01.01.2003r. Urząd Statystyczny w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj