Interpretacja Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego
US.PPM/443-190/RD/04
z 31 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.PPM/443-190/RD/04
Data
2004.12.31
Autor
Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
oddział
przepisy przejściowe
usługi budowlano-montażowe
usługi o charakterze niematerialnym
Pytanie podatnika
- dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług usług wykonywanych przez Spółkę, związanych z zatrudnieniem oraz wykonywaniem robót budowlano-montażowych.
Odpowiadając na zapytanie zawarte w piśmie Przedsiębiorstwa z dnia 08.12.2004 r. (uzupełnione informacją przesłaną faksem z dnia 29.12.2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14 a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.), w przedmiocie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usług wykonywanych przez Spółkę, Naczelnik Warmińsko–Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie wyjaśnia co następuje. W przedmiotowym piśmie Spółka prosi o zajęcie stanowiska w następujących kwestiach: 1. Spółka uważa, że usługi związane z zatrudnieniem jako usługi niematerialne, na podstawie art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem, natomiast wydane dla oddziału materiały refakturowane są wg wartości brutto bez naliczania podatku VAT. Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
Operacje opisane w piśmie Spółki nie mieszczą się w wymienionym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o podatku VAT, w przypadku świadczenia usług dostarczania (oddelegowania) personelu, świadczonych na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Z art. 17 ust. 2 ww. ustawy wynika, że dla usług dostarczania (oddelegowania) personelu zobowiązanym do naliczenia i rozliczenia podatku w Niemczech będzie Oddział Spółki. Spółka polska w omawianym przypadku wystawia fakturę, w której zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem umieszcza adnotację, że podatek rozlicza nabywca, co wynika z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) 2. W związku z tym Spółka pyta wg jakiej stawki podatkowej powinny być obciążone roboty związane z budową i rozbiórką zaplecza socjalnego budowy ? Zgodnie z treścią art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 2 pkt 5 ww. ustawy towarem są między innymi budynki i budowle lub ich części. Artykuł 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stanowi, że w okresie od 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę VAT w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Ustawa nie definiuje samego budownictwa mieszkaniowego, natomiast wskazuje, co należy rozumieć pod pojęciem obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Mając na uwadze, że wyżej cyt. ustawa stanowi o robotach budowlano-montażowych, remontach i robotach konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym, uznać należy, że pod pojęciem tym należy rozumieć te z wymienionych czynności, które dotyczą obiektów budownictwa mieszkaniowego. Z opodatkowania stawką 7% korzystają także roboty budowlano-montażowe, remonty i roboty konserwacyjne, które związane są z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. Pod tym pojęciem, zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, należy rozumieć związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego:
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że sprzedawane przez Spółkę usługi wykonania i rozbiórki zaplecza socjalnego budowy nie zostały ujęte w katalogu usług objętych opodatkowaniem preferencyjną stawką podatku VAT, dlatego usługi te należy opodatkować stawką 22%. 3. Spółka stawia pytanie, czy procentowy udział wartości kosztorysowej obiektów w ogólnej wartości zadania można przyjąć, jako klucz podziałowy do ustalenia wartości infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu opodatkowanej podatkiem VAT wg stawek 22% i 7%. Zgodnie z postanowieniami art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, obniżona do wysokości 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym. W związku z tym w przypadku, gdy realizowana infrastruktura towarzysząca będzie miała związek zarówno z budynkami mieszkalnymi jak i obiektami przemysłowymi, na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych, należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz budynkami przemysłowymi i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części. W świetle powyższego stanowisko przedstawione przez Spółkę należy uznać za słuszne. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.