Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP I 443/2276/228/MH/04
z 29 września 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP I 443/2276/228/MH/04
Data
2004.09.29
Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
miejsce wykonywania działalności
usługi o charakterze niematerialnym
Pytanie podatnika
Z treści wystąpienia podatnika wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Niemiec. Wykonuje tam przygotowawcze roboty górnicze dla niemieckich kopalń. Usługi te – jak wskazuje podatnik – traktowane są przez prawo niemieckie jako roboty budowlane. Spółka zgłoszona jest do rejestru działalności gospodarczej w Niemczech – odpowiednika polskiego gminnego rejestru działalności gospodarczej - pod polską firmą i adresem niemieckim ale także z podaniem adresu polskiej siedziby jaki widnieje w polskim rejestrze handlowym. Działalność Spółki na terenie Niemiec obejmuje zazwyczaj jednoczesne prowadzenie do trzech niezależnych od siebie kontraktów zatrudniających łącznie do 130 osób. Kontrakty te mają zazwyczaj zróżnicowany status prawny wynikający z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Rzeczypospolitą Polską a Niemcami. Niektóre (te, których okres realizacji przekroczył 12 miesięcy) podlegają całkowitemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Niemiec (podatek od wynagrodzeń, podatek od osób prawnych), inne z kolei podlegają całkowitemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Polski (okres ich realizacji nie przekroczył 183 dni w jednym roku kalendarzowym i był krótszy niż 12 kolejnych miesięcy) są też kontrakty o opodatkowaniu mieszanym.
Do obsługi finansowo-księgowej na terenie Niemiec tej działalności Spółka zatrudnia niemieckie biuro rachunkowe i doradcę podatkowego ponadto stale korzysta z usług doradztwa gospodarczego i prawnego świadczonych przez niemiecką kancelarię prawną i wyspecjalizowaną w branży budowlanej i górniczej niemiecką spółkę doradczą. Wątpliwości Spółki budzi miejsce opodatkowania tych usług podatkiem od towarów i usług a szczególności: czy postępuje słusznie przyjmując faktury wystawione w tym zakresie przez zagranicznych kontrahentów zawierające niemiecki podatek od towarów i usług?
Podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały wykonane w danym państwie a ściślej te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym miejscu. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Określenie miejsca świadczenia jest szczególnie istotne w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsca świadczenia w takiej sytuacji wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana. Co do zasady dana czynność powinna być opodatkowana w jednym miejscu. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowaniu jak i niezamierzonego braku opodatkowania VI Dyrektywa Rady – w ramach wspólnego systemu unijnego – określa miejsca świadczenia poszczególnych czynności (art. 8 i 9 VI Dyrektywy). W oparciu o regulacje wskazanego art. 9 VI Dyrektywy ustawodawca polski określił miejsce świadczenia usług w ustawie z dnia 8 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) - art. 27 ustawy.
2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 3 ustawy). Cytowany powyżej przepis art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje kilka alternatywnych miejsc związanych z nabywcą, które mogą zostać uznane za miejsce świadczenia:
- stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, - w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności miejsce gdzie nabywca ma stały adres (dla podmiotów zbiorowych) lub miejsce zamieszkania (dla osób fizycznych). Miejsce siedziby określa się na podstawie odpowiednich rejestrów (np. Krajowy Rejestr Sądowy). Natomiast ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje, co należy uznać za stałe miejsce prowadzenia działalności. Nie definiuje tego także VI Dyrektywa. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w orzecznictwie wskazuje, iż warunkiem niezbędnym istnienia stałego miejsca działalności jest przede wszystkim posiadanie stałego miejsca w sensie fizycznym (np. biura), które zapewnia obsługę czy wsparcie techniczno-administracyjne, oraz istnienie osób za pomocą których działalność owa jest prowadzona. Zgodnie z definicją słownika języka polskiego „stały” to pozostający w tym samym miejscu i położeniu, trwale związany z jakimś miejscem, nieprzenośny, nie ulegający zmianom, wahaniom. Zatem stałe miejsce prowadzenia działalności charakteryzować się winno pewnym określonym stopniem zaangażowania, które pozwala na uznanie, że działalność prowadzona jest w tym miejscu nie w sposób przemijający czy okresowy. Zaangażowanie, o którym mowa, winno również mieć wymiar osobowo - rzeczowy tzn. konieczne jest istnienie w tym miejscu infrastruktury technicznej (jeżeli jest konieczna do wykonania usług) oraz personelu ludzkiego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.