Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP II 443/1404/424/04
z 1 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP II 443/1404/424/04
Data
2004.12.01



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
istotne warunki zamówienia
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna


Pytanie podatnika
1. Czy Podatnik może zastosować przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) i przyjąć do całej wartości kontraktów stawkę podatku od towarów i usług obniżoną do wysokości 7%.
Ze złożonego wniosku wynika, że Podatnik realizuje przedsięwzięcie inwestycyjne dot. zaopatrzenia w wodę i oczyszczania ścieków dofinansowane ze środków unijnych w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA). Memorandum Finansowe zawarte pomiędzy Wspólnotą Europejską i Rządem Rzeczypospolitej Polskiej podpisane 2002 roku. określa udział przyznanej pomocy na 69% wydatków kwalifikowanych. Przeważająca część kontraktów realizowana będzie na potrzeby budownictwa mieszkaniowego (90%) - pozostałe 10% infrastruktury realizowane będzie na potrzeby przemysłu.
2. Czy opłatne przekazanie wykonawcy Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, po kosztach jej druku jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



Ad. 1
Odpowiadając na pytanie Podatnika należy wskazać, iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przy czym przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, rozumie się zgodnie z ustępem 2 tego artykułu, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Pojęcie infrastruktury towarzyszącej zostało natomiast zdefiniowane w art. 146 ust. 3 powołanej ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, rozumie się:
1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
2) urządzania i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne – jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Inwestycje w zakresie zaopatrzenia w wodę i oczyszczania ścieków, w części w której są związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego stanowią zgodnie z cytowanym wyżej art. 146 ust. 2 oraz ust. 3 pkt 3 ustawy, inwestycje w zakresie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, a zatem w tym zakresie będą podlegały opodatkowaniu według stawki podatku 7%.
Zgodnie z cytowanym wyżej art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, obniżona do wysokości 7% stawka podatku ma zastosowanie wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym. Jeżeli zatem realizowana inwestycja będzie miała związek zarówno z budownictwem mieszkaniowym, jak również w części realizowana będzie na potrzeby przemysłu (Podatnik wskazał, iż szacowany udział infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu w realizacji wymienionych kontraktów wynosi 90%, pozostałe 10% na potrzeby przemysłu), wówczas na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych, należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz budynkami usługowo-przemysłowymi i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części.
Zatem jeżeli poszczególne wydatki można przyporządkować bezpośrednio do konkretnych obiektów, należy je opodatkować według stawki podatku właściwej dla danego rodzaju infrastruktury. Jeżeli natomiast nie jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie poszczególnych wydatków do konkretnych obiektów, należy na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych, wyodrębnić jej część, która będzie związana z budownictwem mieszkaniowym i będzie podlegała opodatkowaniu według stawki 7%, oraz pozostałą część.
Dokonany podział powinien w sposób jednoznaczny wskazywać na związek realizowanej części inwestycji z określonym rodzajem budownictwa.
Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz w art. 146 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0% przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.
Natomiast zgodnie z ust. 3 za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:
1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej;
2) kontraktów zawartych przed 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcedensyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).
Zgodnie z przepisem § 6 ust. 2, 5 i 6 w przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, i w części z innych środków finansowych, przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została finansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W takim przypadku stawkę 0% stosuje się pod warunkiem, że w wystawionej fakturze określona została odrębnie część wartości usług finansowanych:
1) ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
2) z innych środków.
Zarejestrowana umowa powinna w takim przypadku zawierać określenie procentowego udziału środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z przepisem § 6 ust. 8 powołanego rozporządzenia przepis ust. 1 i 2 nie ma zastosowanie przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Jeżeli zatem spełnione zostałyby warunki przewidziane w powołanych wyżej przepisach § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. do tej części usług, która jest finansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa wyżej będzie miała zastosowanie stawka podatku w wysokości 0%, natomiast do pozostałej części, stawki właściwe dla danego rodzaju infrastruktury.
ad. 2
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pod pojęciem towaru rozumie się - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Z kolei Kodeks cywilny w art. 45 definiuje pojęcie rzeczy jako przedmiotu materialnego. Przedmiot materialny pozostaje natomiast częścią przyrody na tyle wyodrębnioną, że może być w obrocie traktowana jako dobro samoistne.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19 poz. 177) w ramach prowadzonych przygotowań do postępowania w zakresie zamówień publicznych zamawiający przygotowuje specyfikację istotnych warunków zamówienia zawierającą elementy szczegółowo określone w art. 36 ust. 1 powołanej ustawy. Jak uregulowano w art. 42 ust. 1 sporządzoną specyfikację zamawiający przekazuje wykonawcy nie później niż w terminie 5 dni od dnia otrzymania wniosku o jej przekazanie. Mając na uwadze określenia i definicje zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług oraz Kodeksie cywilnym nie ma podstaw aby formularz zawierający specyfikację istotnych warunków zamówienia, stanowiący pewien element, jeden z wielu dokumentów związanych z procedurami zamówień publicznych traktować jako dobro samoistne mogące być przedmiotem obrotu, a tym samym jako towar w rozumieniu przepisów podatkowych.
Równocześnie jak wskazano w art. 37 ustawy specyfikację istotnych warunków zamówienia przekazuje się nieodpłatnie, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2, który mówi, że cena jakiej wolno żądać za specyfikację może pokrywać jedynie koszty jej druku oraz przekazania. Ustawowo określony zwrot kosztów nie może być w żadnym wypadku utożsamiany z obrotem uzyskanym ze sprzedaży towaru, bowiem zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy należy stwierdzić, że organizator przetargu, który przekazuje wykonawcom specyfikację istotnych warunków zamówienia, otrzymujący jednocześnie od oferentów zwrot kosztów wydanych formularzy dokonuje czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynność ta nie jest sprzedażą w rozumieniu przepisów art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem przepisy tej ustawy nie mają zastosowanie do przedmiotowej czynności. Czynność ta nie powinna być zatem dokumentowana fakturą, a raczej np. notą księgową.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj