Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
III-2/443-383/04/MS
z 31 stycznia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/443-383/04/MS
Data
2005.01.31



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
Numer Identyfikacji Podatkowej
usługi magazynowania i przechowywania towarów
usługi na majątku rzeczowym
usługi pośrednictwa
usługi spedycji


Pytanie podatnika
Czy świadczenie:
1. usługi magazynowania i przechowywania w magazynach Spółki towarów będących własnością kontrahentów unijnych;
2. usługi pośrednictwa i spedycji związane z usługami transportu towarów (wyładunek, sprawdzanie ilości, zamówienie usługi transportowej, załadunek, wysyłka do poszczególnych odbiorców zgodnie z zamówieniem);
3. usługi wykonywane na towarach handlowych (kontrola jakości, sortowanie według rozmiarów i asortymentu lub innego z górny określonego porządku, przebieranie, renowacja, zakładanie etykiet, dodawanie wieszaków, przepakowanie, pakowanie), w ramach których Spółka zużywa też materiały własne: wieszaki, kartony, etykiety, fotografie, torby foliowe.
wypełniają dyspozycję art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług - przy założeniu, że nabywca usług (kontrahent unijny) poda Podatnikowi dla tych czynności swój numer identyfikacyjny w podatku od wartości dodanej, towar zostanie wysłany nie później niż 30 dni od dnia wykonania usługi, a Podatnik będzie prowadził stosowną ewidencję.


Podatnik świadczy na rzecz kontrahentów z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, następujące usługi:
1. usługi magazynowania i przechowywania w magazynach Spółki towarów będących własnością kontrahentów unijnych;
2. usługi pośrednictwa i spedycji związane z usługami transportu towarów (wyładunek, sprawdzanie ilości, zamówienie usługi transportowej, załadunek, wysyłka do poszczególnych odbiorców zgodnie z zamówieniem);
3. usługi wykonywane na towarach handlowych (kontrola jakości, sortowanie według rozmiarów i asortymentu lub innego z górny określonego porządku, przebieranie, renowacja, zakładanie etykiet, dodawanie wieszaków, przepakowanie, pakowanie), w ramach których Spółka zużywa też materiały własne: wieszaki, kartony, etykiety, fotografie, torby foliowe.
Dla danej partii towarów są wykonywane wszystkie powyższe usługi łącznie albo tylko niektóre z nich. Faktury dokumentujące wykonanie usług zawierają dokładną specyfikację wykonanych czynności.

Towary dostarczane są Podatnikowi bezpośrednio od ich producentów lub od unijnego nabywcy usług. Towary po okresie magazynowania są wysyłane do konkretnych odbiorów z krajów Unii - wskazanych przez nabywcę usług. Transport towarów nie jest przy tym wykonywany przez Podatnika, lecz przez obce przedsiębiorstwo, wynajmowane przez Podatnika lub kontrahenta unijnego (odbiorcę usług wykonywanych przez Podatnika).

Kontrahent unijny dla wykonywanych usług podaje Podatnikowi numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji.

Jak wskazano w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 05.11.2002r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 87), to podmiot zainteresowany powinien poprawnie zaklasyfikować wykonywane przez siebie czynności (usługi) - według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju wykonywanych czynności (usług) i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (93-176 Łódź, ul. Suwalska 29).

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługi posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit b i d cyt. ustawy, w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek, i podobne czynności oraz w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym – miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. W myśl tego artykułu przewidziano możliwość uznania niektórych rodzajów usług (mających na podstawie art. 27 miejsce świadczenia w Polsce) za usługi świadczone na terytorium innego niż Polska kraju członkowskiego Wspólnoty Europejskiej – w przypadku posłużenia się dla danej transakcji numerem identyfikacyjnym dla podatku od wartości dodanej, nadanym nabywcy usługi przez inne państwo członkowskie Wspólnoty. Katalog tych usług jest jednak ściśle określony przez ustawodawcę w art. 28 ustawy o podatku od towarów i usług i ma charakter zamknięty.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usług pośrednictwa i spedycji związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów – miejscem świadczenia tych usług, jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 6. Stosownie do art. 28 ust. 6 cyt. ustawy, w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczona usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Na podstawie art. 28 ust. 3 w związku z art. 28 ust. 4, w przypadku, gdy nabywca określonych w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit b usług pomocniczych do usług transportowych, bezpośrednio związanych z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Zgodnie z art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d (tj. usług na ruchomym majątku rzeczowym), świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług (tj. konkretnie usług na ruchomym majątku rzeczowym, a nie innych usług świadczonych przez tego samego usługodawcę) zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane. W przypadku, gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (tj. podmiot prowadzący samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności), przepis ust. 7 stosuje się, jeśli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju (art. 28 ust. 8 cyt. ustawy).

W związku z brzmieniem powyższych przepisów trzeba stwierdzić, iż wykonywane przez Podatnika usługi magazynowania i przechowywania towarów należących do kontrahentów unijnych - są usługami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne usługi krajowe. Ich miejscem świadczenia jest bowiem miejsce, gdzie Podatnik ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, z którego świadczy te usługi (na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). W przypadku usług magazynowania i przechowywania towarów nie ma bowiem podstaw by przenieść ich miejsce świadczenia (a w konsekwencji) opodatkowania na terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy tych usług numer identyfikacyjny dla potrzeb podatku od wartości dodanej. Usługi magazynowania i przechowywania towarów nie mieszczą się w kategorii usług na ruchomym majątku rzeczowym, do których odnosi się art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi na ruchomym majątku rzeczowym mają zupełnie inny charakter niż usługi magazynowania i przechowywania. Z założenia prowadzą one do przekształcenia cech towarów będących ich przedmiotem. Usługami na ruchomym majątku rzeczowym są czynności takie jak uszlachetnianie, naprawa, czy w ogóle wytwarzanie towarów z materiałów powierzonych. Takie rozumienie usług na ruchomym majątku rzeczowym jest zgodne z założeniami VI Dyrektywy VAT.

Usługami na ruchomym majątku rzeczowym będą natomiast wykonywane przez Podatnika następujące czynności: kontrola jakości, przebieranie, renowacja, zakładanie etykiet, dodawanie wieszaków, przepakowanie, pakowanie oraz ewentualnie - sortowanie według rozmiarów i asortymentu. W przypadku, gdy nabywca tych usług dla celów danej transakcji poda Spółce numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej – miejscem świadczenia tych usług będzie terytorium państwa, które wydało nabywcy ten numer, pod warunkiem, że spełnione będą wymogi dotyczące wywozu towarów przewidziane w art. 28 ust. 7 i ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Tylko wówczas usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski (na podstawie art. 28 ust. 7 cyt. ustawy).

Wykonywane przez Podatnika czynności w postaci wyładunku towarów, sprawdzania ilości, zamawiania usługi transportowej, załadunku, wysyłki do poszczególnych odbiorców zgodnie z zamówieniem kontrahenta – na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług będą mieściły się w kategorii usług spedycji lub usług pomocniczych do usług transportowych. Do tej kategorii nie da się jednak zaliczyć usług polegających na kontroli jakości i sortowaniu towarów według rozmiarów i asortymentu, które jak wskazano powyżej można ewentualnie uznać za usługi na ruchomym majątku rzeczowym. Usługi spedycji oraz usługi pomocnicze do usług transportowych, bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, dla których nabywca tych usług podał Spółce swój numer identyfikacyjny dla potrzeb podatku od wartości dodanej wydany przez inne niż Polska państwo członkowskie Unii Europejskiej – nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Miejscem świadczenia tych usług będzie bowiem terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (dla spedycji na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz dla usług pomocniczych na podstawie art. 28 ust. 3 w związku z art. 28 ust. 4 cyt. ustawy).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będą natomiast podlegały usługi spedycji oraz usługi pomocnicze do usług transportowych – jeśli będą one związane nie z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, lecz z transportem krajowym lub międzynarodowym. Wówczas miejscem świadczenia jest dla usług spedycji - miejsce, gdzie usługodawca ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności (na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), a dla usług pomocniczych - miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone (na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b cyt. ustawy).

Na koniec trzeba zaznaczyć, że to Podatnik powinien sam (lub z pomocą opinii interpretacyjnej Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi) prawidłowo określić klasyfikację wykonywanych usług. To, gdzie, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług (art. 27 i art. 28), wypadnie miejsce świadczenia (a więc i opodatkowania) usług wykonywanych przez Podatnika w stosunku do danej partii towaru będzie zależało od wyniku tych czynności klasyfikacyjnych. Inna jest bowiem regulacja miejsca świadczenia w przypadku usług magazynowania i przechowania, inna dla spedycji, czy usług pomocniczych do usług transportowych, a jeszcze inna w przypadku usług na ruchomym majątku rzeczowym.

Jednocześnie zaznaczam, iż powyższa informacja jest prawidłowa w zakresie stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku oraz, że została wydana w trybie przepisów art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa obowiązujących w dniu złożenia przedmiotowego wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj