Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PP/1/443/2/2004/BM
z 2 kwietnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/1/443/2/2004/BM
Data
2004.04.02



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
banki
dane
klasyfikacja statystyczna
stawki podatku


Pytanie podatnika
Jaka stawka podatku ma zastosowanie przy opodatkowaniu usług: wynajmu terminali do pobierania i przetwarzania informacji o kartach płatniczych, przetwarzania i przesyłania danych pomiędzy terminalem umieszczonym w punkcie sprzedaży a bankiem dokonującym autoryzacji karty, akceptacji i autoryzacji kart płatniczych?


Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo - zapytanie z dnia 18.12.2003 r. (przekazane przez Naczenika Urzędu Skarbowego Kraków - Prądnik do tut. Urzędu w dniu 30.01.2004 r.) wyjaśnia, co następuje:

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że zakupuje ona usługi umożliwiające dokonywanie przez jej klientów zapłaty kartami kredytowymi za zakupione towary. Są to usługi polegające na:
* wynajmowaniu terminali służących do pobierania i przetwarzania informacji o kartach płatniczych,
* przetwarzaniu i przesyłaniu danych pomiędzy terminalem umieszczonym w punkcie sprzedaży a bankiem dokonującym autoryzacji karty,
* refakturowanie kosztów akceptacji i autoryzacji przez bank kart płatniczych.
Usługi dzierżawy i przesyłania danych zostały opodatkowane podstawową stawką podatku VAT (22%), natomiast refakturowanie kosztów akceptacji i autoryzacji kart płatniczych (wykonywanej wyłącznie przez bank) zostały zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Spółka ma wątpliwości, czy prawidłowym jest stosowanie stawki 22% VAT do usług przetwarzania danych i zestawienia transakcji wykonywanych w związku z obsługą w zakresie akceptacji kart płatniczych, zamiast zwolnienia z podatku VAT na podstawie § 67 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.). Do wniosku Spółka dołączyła dwie pisemne opinie wydane przez Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z dnia 05.08.2003 r. (...) oraz z dnia 05.06.2003 r. (...), z których wynika, że:
* usługi przetwarzania i przesyłania danych zostały sklasyfikowane wg PKWiU pod numerem 64.20.16 usługi transmisji danych; PKWIU pod numerem 72.30.21 usługi przetwarzania danych oraz drukowania tabulogramów,
* usługi akceptacji i autoryzacji kart płatniczych zostały sklasyfikowane wg PKWiU pod numerem 65.23.10, usługi pośrednictwa finansowego gdzie indziej nie sklasyfikowane.

W myśl art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) zwanej dalej ustawą o PTUiPA, stawka podatku wynosi 22%. Niektóre z usług, wymienione w załączniku numer 2 do ustawy o PTUiPA, korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na mocy art. 7 ust. 1 pkt 2 nin. ustawy. Zaklasyfikowanie danej usługi do usług zwolnionych od podatku uzależnione jest od posiadanego właściwego symbolu statystycznego. Usługi nie wymienione w ustawie o PTUiPA oraz w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów, o którym mowa powyżej, opodatkowane są stawką podstawową 22% (art. 54 ust. 1 ww. ustawy).

Przyjmując za prawidłowe ww. zaklasyfikowanie usług, zgodnie z przepisami ustawy o PTUiPA, jedynie ostatnia z wymienionych usług korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, jako usługa wymieniona w pozycji 9 załącznika nr 2 do ustawy o PTUiPA, zawierającego wykaz usług, których świadczenie jest zwolnione od podatku od towarów i usług (usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:
* działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
* usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy,
* usług doradztwa finansowego i maklerów PKWiU 67.13.10-00.20).
Z materiałów przedstawionych przez Spółkę wynika, że sprzedawca bezpośrednio nie świadczy usługi finansowej (akceptacji i autoryzacji kart płatniczych), a jedynie pośredniczy w ich zakupie pomiędzy bankiem a Spółką oraz refakturuje te usługi jako zwolnione z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 67 pkt 5 lit. a ww. rozporządzenia Ministra Finansów, prowizje i inne wynagrodzenia z tytułu wykonywania umów agencyjnych, zlecenia i pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze związane ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku, zgodnie z załącznikiem nr 2 do ustawy o PTUiPA, są zwolnione od podatku od towarów i usług.
W świetle informacji podanych przez Spółkę, jak i zacytowanych powyżej przepisów podatkowych obowiązujących w podatku od towarów i usług, § 67 ww. rozporządzenia Ministra Finansów nie ma zastosowania do usług przetwarzania i przekazywania danych, które to usługi, jako nie wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o PTUiPA, nie korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, jak również ze stawek obniżonych, zatem są opodatkowane stawką podstawową 22%. W tym zakresie stanowisko Spółki należy uznać za zgodne z przepisem podatkowym.

Przepisy regulujące zasady rozliczania podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług są zawarte w art. 19 - 25 ustawy o PTUiPA oraz przepisach wykonawczych do tej ustawy, wydanych na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy oPTUiPA. Jeżeli Podatnik oceni, że spełnił wszystkie postawione tam warunki, wówczas nabywa prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Tut. Urząd przeprasza za zwłokę w udzieleniu odpowiedzi spowodowaną dużą ilością spraw oraz faktem przekazania przedmiotowego zapytania dopiero 30.01.2004 r. przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Prądnik, który nie załatwił sprawy w terminie do 31.12.2003 r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj