Interpretacja Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego
U.S.PPM/443-200/BL/04
z 31 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
U.S.PPM/443-200/BL/04
Data
2004.12.31



Autor
Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
dotacja
nagroda pieniężna
premia pieniężna


Pytanie podatnika
Czy premia pieniężna udzielona nabywcy przez sprzedawcę z tytułu spełnienia przez niego warunku ilości odebranego towaru lub przekroczenia określonego pułapu sprzedaży netto jest opodatkowana podatkiem VAT?


Odpowiadając na zapytanie Spółki zawarte w piśmie z dnia 29.12.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 29.12.2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14 a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w zakresie opodatkowania premii pieniężnych udzielonych odbiorcom towarów oraz sposobu odliczenia podatku naliczonego w przypadku wykonywania czynności opodatkowanych jak i zwolnionych, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie wyjaśnia, co następuje:

Spółka w piśmie z dnia 29.12.004 roku pyta, czy premia pieniężna udzielona nabywcy przez sprzedawcę z tytułu spełnienia przez niego warunku ilości odebranego towaru lub przekroczenia określonego pułapu sprzedaży netto jest opodatkowana podatkiem VAT (w załączeniu Podatnik przedstawił wzór umowy dotyczącej przyznania premii rocznej)?
Zdaniem Podatnika ww. premia pieniężna nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie jest to czynność wymieniona w art. 2 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto Spółka podaje, że dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Sporadycznie jednak dokonuje sprzedaży używanych samochodów osobowych zwolnionych od podatku VAT, sporadycznie korzysta z refundacji z Biura Pracy z tytułu zatrudnienia bezrobotnych oraz korzysta z ulgi z PFRON z tytułu zakupów z ZPChr.Spółka pyta czy przedsiębiorstwo winno ustalać proporcję zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 wskazanej ustawy?

Według stanowiska Jednostki nie powinna rozliczać ona podatku proporcją według art. 90 ust. 3 i 4, ponieważ jej zdaniem dokonuje czynności zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 ustawy. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Zgodnie z ust. 4 art. 29 cytowanej ustawy, obrót zmniejsza się m.in. o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów tj. bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont.W przypadku gdy wypłacaną kontrahentowi premię pieniężną można przyporządkować konkretnej transakcji, to premia ta stanowi formę rabatu obniżającego kwotę należną z tytułu sprzedaży, ponieważ pośrednio obniżeniu ulegacena sprzedaży. Także przy wypłacie premii pieniężnej za wcześniejszeuregulowanie należności z tytułu dostawy towarów następuje obniżenie ceny towaru.Dlatego też w sytuacji, gdy wypłacone premie pieniężne stanowić będą formęobniżenia ceny (rabat), wówczas zastosowanie mają przepisy art. 29 ust. 4wspomnianej ustawy oraz § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowegozwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listytowarów i usług, do których mają zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów iusług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

W sytuacji, gdy sprzedawca ze swojej marży płaci bonusy, premie, nagrody, udziela rabatów itp. pod warunkiem dokonania w ustalonym okresie zakupu towarów, za określoną cenę oraz zapłaty za zakupione towary w ustalonym terminie, to de facto powoduje to obniżenie kwoty należnej (ceny) z tytułu sprzedaży, a więc w konsekwencji także obowiązek udokumentowania tak przyznanego rabatu fakturą korygującą.Natomiast w przypadku, gdy wypłata premii pieniężnej nie jest świadczeniemprzypisanym do konkretnej transakcji, a przyznawana jest kontrahentowi za spełnienie warunków określonych w umowie (zachowań), wówczas premia pieniężnamoże być, na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług, uznana zaodpłatne świadczenie usług, o których mówi art. 8 ust. 1 wymienionej ustawy. W myśltego przepisu, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzeczosoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowościprawnej, które nie stanowi dostawy.

Gdy przyznanie premii uzależnione jest od spełnienia dodatkowych warunków narzuconych umową, jak promowanie towarów, marketing - wówczas przyznanie premii należy uznać za wynagrodzenie za wykonaną usługę, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.W odpowiedzi na drugie pytanie zawarte w piśmie Spółki stwierdza się, żepodatnikowi podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy w związku z art. 86ust. 1 w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywaniaczynności opodatkowanych, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatkunależnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4,art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Spółka wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale również dokonuje czynnościzwolnione od tego podatku. Jednocześnie, jak napisano wcześniej, Podatnikotrzymuje refundację z Biura Pracy z tytułu zatrudnienia osób bezroootnych d takżekorzysta z ulg z PFRON z tytułu zakupu towarów w Zakładach Pracy Chronionej

W myśł art. 90 ust 1 i rt. 2 ustawy - w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naleznego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naleznego, zaś w przypadku trudności w określeniu odrębnych kwot, odliczenia podatku naliczonego można dokonać według proporcji określonej zgodnie z ustępem 3 tego artykułu. Proporcję tę oblicza się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naleznego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności w związku, z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naleznego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Z przepisu zawartego w art. 90 ust 5 ww. ustawy wynika, że do obrotu ustalonego dla potrzeb wyliczenia proporcji nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3 używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (w tym m.in. środków trwałych podlegających amortyzacji).

Dokonanie sprzedaży samochodu osobowego jako towaru używanego zwolnionego z opodatkowania podatkiem VAT, może (stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT) dotyczyć wyłącznie samochodu używanego co najmniej pół roku, stanowiącego środek trwały Spółki, pod warunkiem, że w momencie jego zakupu Spółce nie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury zakupu tego samochodu. Z powyższego wynika, że wartość sprzedaży własnego używanego samochodu osobowego nie podlega wliczeniu do obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 5 ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 7 - do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy tj. nie związanych z konkretną dostawą lub świadczeniem usług. Zdaniem tut. Urzędu, otrzymywane przez Spółkę refundacje z Biura Pracy z tytułu zatrudniania bezrobotnych, a także ulgi z tytułu zakupów w ZPChr, spełniają dyspozycję art. 29 ust. 1 ustawy, zatem kwoty te powinny być wliczone do obrotu dla celów obliczenia proporcji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj