Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1773/04/CIP/08
z 15 października 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1773/04/CIP/08
Data
2004.10.15
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%
Słowa kluczowe
części
podatek od towarów i usług
statek
stawka preferencyjna podatku
wyposażenie
Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować dostawę towarów z przeznaczeniem na potrzeby budowy nowego statku żeglugi pełnomorskiej dla armatora morskiego lub polskiej stoczni, budującej na zlecenie armatora statek.
Zdaniem Pytającego dokonywana dostawa podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.
Stan faktyczny: Podatnik dokonuje dostawy olejów hydraulicznych, silnikowych i innych olejów smarowych na potrzeby budowy nowego statku żeglugi pełnomorskiej. Statek pod względem rodzaju jednostki spełnia kryteria wskazane w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ale nie posiada jeszcze własnej pieczęci. Dostawa towarów następuje na rzecz polskiej stoczni budującej statek lub bezpośrednio na rzecz armatora posiadającego siedzibę w państwie trzecim, na zlecenie którego statek jest budowany. Ocena prawna stanu faktycznego: Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. Przywołany pkt 1 wymienia:
Zgodnie z przywołanym przepisem ustawy z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług korzysta dostawa części i wyposażenia statków. W związku z brakiem definicji ustawowej „części” i „wyposażenia” w przepisach cyt. ustawy należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według Słownika języka polskiego PWN częścią jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, a wyposażeniem urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia uważanego za główne. Mając na uwadze przedstawione definicje należy uznać, iż oleje hydrauliczne, silnikowe i inne oleje smarowe nie stanowią części czy wyposażenia statku w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Należy również podkreślić, iż opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT podlega dostawa towarów na jednostki pływające wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, których przeznaczenie jest już znane i które zostały zaklasyfikowane do danego grupowania PKWiU. W związku z tym, iż towary będące przedmiotem sprzedaży nie stanowią „części” lub „wyposażenia” statku, a jednostka pływająca na którą dokonywana jest dostawa to statek w budowie, nie zaklasyfikowany do danego grupowania PKWiU, Podatnik nie może stosować do dokonywanej dostawy towarów stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy. Jednocześnie w myśl art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków:
Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Podatnik dokonuje dostawy towarów wykorzystywanych w trakcie budowy jednostki pływającej, nie posiadającej jeszcze własnej pieczęci. Przywołany przepis wskazuje natomiast, iż z preferencji podatkowej korzysta dostawa towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków już używanych do wskazanych w przepisie ustawy celów. Mając na uwadze fakt, iż statek na który następuje dostawa nie jest jeszcze używany zgodnie z przeznaczeniem, dla którego jest budowany, przepis przywołanego artykułu nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania. Zatem, dokonywana przez Podatnika dostawa olejów hydraulicznych, silnikowych i innych olejów smarowych na potrzeby budowy statku żeglugi pełnomorskiej podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług właściwą przy sprzedaży dostarczanych towarów. Należy również wskazać, iż zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy miejscem dostawy towarów w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. Zatem, bez znaczenia jest to, czy Podatnik dokonuje dostawy towarów na rzecz stoczni polskiej czy bezpośrednio na rzecz armatora statku, posiadającego siedzibę w państwie trzecim, gdyż miejscem świadczenia w każdym przypadku jest terytorium kraju. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.