Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zgierzu
III/446-81/05
z 28 stycznia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III/446-81/05
Data
2005.01.28
Autor
Urząd Skarbowy w Zgierzu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania
Słowa kluczowe
opakowania
reklama
Pytanie podatnika
Opodatkowanie opakowania wraz z którym sprzedawany jest towar.
Działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm. - zgodnie z brzmieniem obowiązujący w dacie złożenia wniosku) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu w odpowiedzi na zapytanie z dnia 20 grudnia 2004r. (data wpływu) dotyczące zastosowania nowej ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opakowania, wraz z którym sprzedawany jest towar informuje: W ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie występuje sformułowanie: ”reprezentacja i reklama”. Mimo braku takiego określenia w powołanym akcie prawnym czynności przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt. 2 w związku z ust. 3 i 4 ustawy, co do zasady, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 powołanej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się m.in. przekazanie przez podatnika towarów bez wynagrodzenia należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem (art. 7 ust. 2 pkt 2). W sytuacji przeprowadzania transakcji sprzedaży rajstop i pończoch w opakowaniu, którego główną funkcją jest ochrona zawartości przed uszkodzeniem, nie można, w odniesieniu do samego opakowania, mówić o przekazaniu towaru bez wynagrodzenia, ponieważ towarem w tej sytuacji nie jest samo opakowanie, ale opakowany produkt. Powyższe oznacza, iż nie miało miejsce wręczanie opakowań bez zawartości w celu zareklamowania danego produktu. Potencjalny klient staje się stałym nabywcą ze względu na jakość oferowanych produktów. Opakowanie w postaci toreb foliowych z nadrukiem logo firmy z informacją o wyrobie, jego składzie, producencie oraz opisem waloru towaru nie stanowi reklamy. Wynika to także z faktu, iż wartość opakowania jest wliczona w cenę wyrobu. W analizowanym przypadku miała miejsce sprzedaż towaru a nie nieodpłatne przekazanie towaru lub jego części. Świadczenie było związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, zostało bowiem spełnione w celu handlowym. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.