Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PD-II/423/88/04
z 17 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-II/423/88/04
Data
2004.12.17



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
stwierdzenie nadpłaty
świadczenia rzeczowe
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy świadczenia rzeczowe w postaci karnetów na basen finansowane w całości z ZFŚS są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w roku 2004, a jeżeli tak to jak płatnik winien skorygować nienależnie pobrany podatek?


Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 26.10.2004 r. (data wpływu: 29.10.2004 r.) w sprawie udzielenia informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśnia:

Zapytanie Podatnika dotyczy zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczeń otrzymanych przez pracownika od pracodawcy sfinansowanych ze środków zakładowego funduszu socjalnego.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż rzeczowymi świadczeniami dla pracowników są karnety na basen, sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Z uwagi na nieprecyzyjny – zdaniem Podatnika – przepis art. 21 ust. 1 pkt 67 w/w ustawy Spółka pobierała podatek dochodowy od osób fizycznych pracownikom, którym udostępniała karnety na basen, potrącając podatek bezpośrednio przy wypłacie wynagrodzenia.
Podatnik stoi na stanowisku, iż zwolnienie powinno nadal obowiązywać w 2004 r., pomimo zmiany przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które weszły w życie z dniem 01 stycznia 2004 r.

Do 31 grudnia 2003 r. zgodnie z art. 21 ust. 1, pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) zwolniona od podatku była wartość rzeczowych świadczeń okolicznościowych otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszu związków zawodowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „rzeczowe świadczenia okolicznościowe”, a jedynie wymienił przykłady takich świadczeń, były to w szczególności: bony towarowe, paczki świąteczne dla dzieci, bilety na imprezy sportowe lub kulturalne.

Z dniem 01 stycznia 2004 r. znowelizowano ustawę z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956). Zgodnie z nowym brzmieniem art. 21 ust. 1, pkt 67 w/w ustawy do rzeczowych świadczeń okolicznościowych nie zaliczamy: bonów, talonów i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi. Rzeczowymi świadczeniami będą natomiast między innymi paczki świąteczne dla dzieci, karnety, bilety oraz karty wstępu na imprezy sportowe i kulturalne. Zwolnienie od podatku obejmuje wartość otrzymanych przez pracownika świadczeń sfinansowanych w całości ze środków funduszu socjalnego lub związków zawodowych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł.
Jeżeli zatem Spółka zakupuje np. karnety na basen to otrzymane przez pracowników świadczenia do wysokości 380 zł w roku podatkowym są zwolnione z opodatkowania.

Pobrany podatek dochodowy od uzyskiwanych przez pracowników karnetów stanowi nadpłatę, ponieważ w myśl art. 72 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) za nadpłatę uważa się kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.
Aby jednak nadpłata powstała Płatnik zgodnie z art. 75 § 2 pkt 2 winien złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty oraz korektę deklaracji PIT-4 za miesiąc, w którym pobierał wyższy podatek dochodowy i wypłacał zmniejszone wynagrodzenie.
Korekta taka zgodnie z art. 81 ustawy – Ordynacja podatkowa powinna być złożona wraz z pismem wyjaśniającym przyczyny jej złożenia.
Po stwierdzeniu nadpłaty przez właściwy organ podatkowy Płatnik może, zgodnie z art. 76 - w/w ustawy dysponować kwotą nadpłaty.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj